قیمت‌های متفاوت بیلت و اسلب در بازارهای جهانی

آزاده حسینی

طبق تازه‌ترین اطلاعات و آماری که متال بولتن از سطح قیمت‌های جهان منتشر کرده است، قیمت انواع بیلت و اسلب با رشد همراه شد.

بیلت

محصول بیلت در بازارهای جهانی طی ده روز اخیر با رشد ۱۰ تا ۳۰ دلاری همراه بود. قیمت این محصول در بازارهای داخلی چین از تمام بازارها ارزان‌تر بود در حالی که نرخ صادراتی این محصول کشور چین گران‌ترین نرخ را در بین بازارهای دیگر داشت.

همچنین نرخ بیلت وارداتی به ایران نیز نسبت به سایر بازارها بیشتر بود؛ به طوری که نرخ بلیت وارداتی به چین طی مبادلات ده روز اخیر با رشد ۲۵دلاری مواجه شد و با قیمت هر تن ۷۳۰ تا ۷۵۰ دلار دادوستد شد.

اما نرخ بیلت وارداتی کشورهای CIS به ایران که با ده دلار رشد قیمت مواجه شده بودند، در هر تن بین ۷۰۰ تا ۷۱۰ دلار بود. این گزارش حاکی است نرخ بیلت در بازارهای داخلی چین رشد قیمتی نداشت و با همان نرخ هفته قبل یعنی معادل ۵۰۰ دلار مورد مبادله قرار گرفت.همچنین در حالی که نرخ صادراتی بیلت چین رشد نداشت؛ اما بالاترین قیمت را در بین بیلت سایر کشورها کسب کرد. نرخ بیلت صادراتی چین تحویل به صورت FOB تنی ۷۳۰ تا ۷۵۰ بود.

نرخ بیلت وارداتی از کشورهای CIS به ترکیه نسبت به وارداتی آن به ایران با وجود رشد ۳۰ دلاری اندکی پایین‌تر بوده و بین ۶۸۰ تا ۷۰۰ دلار در هر تن بود.

ترکیه نیز بیلت خود را با نرخ‌های ۶۹۰ تا ۷۰۰ دلار در هر تن فروخت که نسبت به مبادلات ده روز اخیر از رشد ۲۰ دلاری برخوردار شد. نرخ بیلت صادراتی هند تحویل به صورت FOB نسبت به سایر کشورهای تولیدکننده مناسب بوده و با وجود رشد ۲۰ دلاری در هر تن بین ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار در هر تن به فروش رسید.

میانگین نرخ بیلت تحویل به صورت FOB کشور برزیل و تحویل در کارخانه کشور ایتالیا با رشد به ترتیب ۱۰ و ۳۰ دلاری ۶۰۵ و ۶۷۰ دلار بود.

اسلب

رشد قیمت اسلب در بازارهای جهانی شدت بیشتری داشته و بین ۲۵ تا ۸۰ دلار بود. طی مبادلات ده روز اخیر اسلب صادراتی اوکراین تحویل به صورت FOB با ۸۰ دلار رشد قیمت معادل تنی ۶۱۰ دلار شد. اسلب صادراتی چین هم تحویل به صورت FOB با رشد ۲۵ دلاری با نرخ ۵۹۰ تا ۶۰۰ دلار مورد مبادله قرار گرفت. اسلب وارداتی کشورهای آسیای جنوب شرقی از کشورهای CIS نیز در هر تن ۵۰ دلار رشد را تجربه کرد. نرخ این اسلب بین ۶۴۰ تا ۶۶۰ دلار در هر تن بود. نرخ اسلب صادراتی برزیل هم در مبادلات ده روز اخیر در هر تن ۶۰ دلار رشد یافت و به ۵۹۵ دلار رسید.

شمش چدن

این محصول کمترین نوسان را در بازارهای جهانی از آن خود کرد و در مواردی با رشد منفی هم مواجه شد. شمش چدن صادراتی برزیل تحویل به صورت FOB با ده دلار رشد با نرخ ۳۸۰ تا ۳۸۵ دلار مورد مبادله قرار گرفت. همچنین نرخ دادوستد شمش چدن وارداتی به آسیای جنوب شرقی نیز با ده دلار افزایش با میانگین ۴۸۵ دلار انجام شد. ایتالیا شمش چدن را با نرخ ۴۸۵ تا ۵۰۰ دلار در هر تن وارد کرد. این نرخ در ده روز اخیر تغییر قیمتی نداشت. اما نرخ وارداتی شمش چدن به آمریکا در ده روز اخیر با افت ۱۴۵ دلاری مواجه شد و به نرخ ۴۳۰ دلار رسید.