بورس نیوز- برخی از مقامات آگاه در بازار فلزات کشور چین اعلام کردند که در سال جاری میلادی، انتظار می‌رود که صادرات فلز روی از جانب این کشور تقریبا نزدیک به نیمی از میزان صادرات این فلز در سال ۲۰۰۷ باشد. علت عمده این کاهش نیز قیمت‌های بالای داخلی و همچنین تغییرات ایجاد شده در مالیات‌های دولت چین عنوان شده است. صادرات فلز روی کشور چین در سال ۲۰۰۷ در حدود ۲۷۵۶۴۹ تن گزارش شده است.

قیمت داخلی روی در چین در حال حاضر در حدود ۲هزار و ۵۹۸ تا ۲هزار و ۶۱۲دلار در هر تن است. این قیمت نسبت به میانگین قیمت سه ماهه گذشته این فلز در بازار فلزات لندن بالاتر می‌باشد.

در عین حال‌، تغییرات ایجاد شده در مالیات‌های وضع شده توسط دولت چین نیز صادرات روی این کشور را دچار مشکل خواهد نمود. دولت چین تصمیم دارد که مالیات ۵‌درصدی بر ارزش افزوده روی ۹۹/۹۹‌درصد خلوص را لغو کند. در مقابل از ابتدای ژانویه امسال، دولت چین مالیاتی به میزان ۵‌درصد بر صادرات روی ۹۹/۹۹‌درصد خلوص و همچنین مالیات ۱۵‌درصدی بر صادرات روی ۹۵/۹‌درصد خلوص وضع کرده است.

آمار نشان می‌دهد که صادرات فلز روی در کشور چین در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز نسبت به سال پیش از آن در حدود ۱۵‌درصد کاهش داشته است. در عین حال اداره آمار چین اخیرا اعلام کرده است که تولید روی در چین در سال ۲۰۰۷ میلادی در حدود ۷۴/۳ میلیون تن بوده است که نشان دهنده رشدی به میزان ۱۸‌درصد در تولید این فلز در چین است. علت اصلی این افزایش تولید در سال گذشته میلادی انجام برخی پروژه‌های دولتی مرتبط بوده است که منجر به بالا رفتن نرخ تولید این فلز شده است.

در عین حال کارشناسان اعتقاد دارند که افزایش رقابت میان تولید‌کنندگان جدید فلز روی در این کشور علت مهمی در افزایش تولید روی در سال گذشته به حساب می‌آید.