مرکز خدمات فولاد- بنا به گزارش وزیر صنایع ذغال‌سنگ اوکراین، نیز قیمت ذغال‌سنگ حرارتی در این کشور در سال‌جاری تا ۲۷‌درصد افزایش خواهد یافت. با مذاکراتی که با بخش انرژی به عنوان مصرف‌کننده ذغال‌سنگ حرارتی صورت گرفته است، آنها این افزایش قیمت را پذیرفته‌اند. این افزایش قیمت باعث متعادل شدن قیمت ذغال‌سنگ حرارتی با دیگر انواع سوخت مثل نفت و گاز می شود. در این صورت پیش بینی افزایش قیمت ۳۶‌درصدی، ناممکن به نظر می‌رسد که این افزایش بین ۲۰ تا ۲۵‌درصد باشد. کمبود ذغال‌سنگ در چین

کمبود ذغال‌سنگ در چین به دلیل افزایش تقاضای آن در تولید برق است. این روند احتمالا تا ماه مارس طول خواهد کشید. با توجه به این امر، تولید ذغال‌سنگ چین باید افزایش یابد. با نزدیک شدن جشن سال نو چین، بیشتر معادن کوچک و متوسط ذغال‌سنگ برای تعطیلات، کار را متوقف می‌کنند. بعضی از معادن بزرگ هم موقتا تولید را تعطیل می‌کنند. برای مقابله با این امر در آیین‌نامه ۲۳ ژانویه ۲۰۰۸ کمیسیون اصلاح توسعه ملی آمده است که تولیدکنندگان باید در مدت جشن سال نو به تولید خود ادامه دهند و از وضعیت بحرانی ذغال‌سنگ جهت افزایش قیمت استفاده نکنند. در گزارش‌های قبلی رسانه‌ها، علت اصلی بحران فعلی ذغال‌سنگ، مشکلات حمل‌ونقل این کالا عنوان شده بود.

محدودیت صادرات ذغال سنگ در آفریقای جنوبی

ذغال‌سنگ تولیدی آفریقای جنوبی برای تامین نیروی برق این کشور، مورد نیاز است. به همین علت سهم صادرات آن از آفریقای جنوبی محدود شده است. این محدودیت برای تولید فروآلیاژها هم اعمال می‌شود. در حال حاضر شرکت دولتی تامین برق در حال ذخیره کردن ذغال‌سنگ برای اطمینان از روند عرضه سوخت خود است. شرکت دولتی تامین برق در آفریقای جنوبی دارای این حق قانونی است که در صورت نیاز از صادرات جلوگیری نماید تا تامین انرژی در این کشور مختل نشود.

پوسکو کارخانه فولاد در ویتنام می‌سازد

سومین تولیدکننده فولاد جهان، پوسکو، کارخانه‌ای در ایالت مرکزی ویتنام خواهد ساخت. ارزش این کارخانه، ۵/۴‌میلیارد دلار برآورد شده است و با مشارکت یک طرف ویتنامی ساخته خواهد شد. از جمله تاسیسات در نظر گرفته شده برای این طرح، یک نیروگاه حرارتی با ظرفیت هزار مگاوات برق است.