گروه بورس کالا- رحمت‌ا... باقرپور: به دنبال تحمیل عوارض بر محصولات صادراتی چین از سوی دولت این کشور، واردات کلاف گرم به کشورهای حوزه خلیج‌فارس طی ماه گذشته به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. قیمت‌های مورد معامله کلاف گرم تولید مارس و تحویل آوریل از ۷۰۰ الی ۷۴۰دلار CFr بنادر خلیج‌فارس تا میزان ۷۶۵ الی ۸۰۰دلار Cfr این بنادر افزایش یافت.

تجار محلی و صاحبان انبارها اعلام داشته‌اند که در واکنش به افزایش قیمت‌ جهانی فولاد و نیز افزایش قیمت محصولات فولادی چین مبادرت به واردات محصولات فولادی از کشورهای CIS علی‌الخصوص اوکراین و روسیه کرده‌‌اند.

برخی از تجار معتقدند که مصرف‌کنندگان نهایی به‌خاطر بالا بودن قیمت‌ها از حجم معاملات خود کاسته‌اند.

در این کشمکش نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد و معلوم نیست که اقلام مورد نیاز این شرکت‌ها چه زمانی کاهش خواهد یافت تا خریداران بتوانند از نو مبادرت به خرید کنند.

برخی دیگر از تجار و انباردار‌های داخلی نیز از ادامه این روند تند مطمئن نیستند که تا کی ادامه خواهد داشت؛ زیرا آنها از میزان خرید خودرو کاسته‌اند.

این روند به دنبال کاهش و توقف صادرات کلاف گرم ساخت ایران نیز طی ماه‌های آتی شدت خواهد یافت. هرچند اختصاص محصولات صادراتی به بازار داخل به منظور کاهش قیمت در بازار کلاف گرم ایران دردی را دوا نخواهد کرد و موجب از دست‌دادن بازارهای خارجی می‌شود و سود نهایی قضیه به اوکراین و روسیه اختصاص خواهد یافت.