دستور دولتی در بازار آهن؟!

بیتا احمدی

روز گذشته بورس کالایی کشور(بازار رسمی) شاهد عرضه‌های سنگین بزرگ‌ترین شرکت یعنی ذوب‌آهن اصفهان بود که به نظر می‌رسید قیمت کالاهایی که این شرکت برای فروش عرضه کرده است بیشتر از هر چیز نشان از تعادل و ثبات نرخ داشت. طی هفته جاری شاهد عقب‌نشینی نرخ محصولات فولادی چه در بازار رسمی و چه در بازارهای غیررسمی آهن‌آلات بودیم. روز گذشته این روند در بورس کالا شتاب چندانی به خود نگرفت اما گویای به تعادل رسیدن نرخ محصولات فولادی بود.

به تبع نرخ‌های پیشنهادی محصولات به روی رینگ آمده، ذوب‌آهن اصفهان شرکت‌های گروه ملی و فولاد آذربایجان نیز قیمت کالاهای مورد عرضه خود را با کمی تعدیل عرضه کردند.

گفته‌های بازار حاکی از آن است که دستوراتی از سوی دولت به تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات فولادی داده شده است که از افزایش بی‌رویه قیمت این محصولات در بازار جلوگیری به عمل آید که تبعات این امر را ما از اوایل هفته جاری شاهد بودیم که در روز چهارشنبه بیشتر قیمت‌ها حالت تعادلی به خود گرفته بود.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از تالار نقره‌ای، در جلسه‌ معاملاتی گروه فولاد سه شرکت ذوب‌آهن اصفهان، گروه ملی و فولاد آذربایجان جمعا ۷۸هزار و ۳۴۰تن فولاد عرضه کردند که در مقابل نزدیک به ۱۳۶هزار و ۸۱۰تن تقاضا برای این محصولات وجود داشت که درنهایت ۷۶هزار و ۶۸۰تن از محصولات میلگرد و تیرآهن به ارزش ۵۹۵میلیارد و ۱۳میلیون و ۹۹۰هزار ریال مورد دادوستد

قرار گرفت.

میلگرد کوتاه ۱۶-A۳ا ذوب‌آهن اصفهان ۲۹۰تن با نرخ پیشنهادی ۶هزار و ۶۰۰ ریال نقدی و تحویل فوری عرضه شد که در مقابل کل تقاضا برای این محصول ۲هزار و ۲۳۰تن بود که به دلیل اینکه موجودی انبار این محصول بیشتر از تناژ به روی رینگ آمده نبود این محصول درنهایت در زمان رقابت و با نرخ کشف شده ۶هزار و ۷۸۹ریال به فروش رسید.

میلگرد کوتاه ۱۸-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۵۴۰تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۷۰۰ریال نقدی و تحویل فوری عرضه شد که کل تقاضا برای این کالا یک‌هزار و ۴۸۰تن بود که درنهایت ۲۰۰تن از این محصول با نرخ پیشنهادی عرضه‌کننده یعنی همان ۶هزار و ۷۰۰ریال دادوستد شد.

تیرآهن ۱۴و ۱۶و ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان ۵۲هزار و ۸۰۰تن سلف پایان بهمن‌ماه عرضه با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۸۰۰ریال به روی رینگ آمد که کل تقاضا برای آن ۱۰۰هزار و ۷۶۰تن بود که در نهایت این محصول با رقابت انجام گرفته با نرخ متوسط هر کیلو ۷هزار و ۸۷۵ ریال مورد معامله قرار گرفت.

همچنین، همین تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان که ترکیبش با سبد بالایی متفاوت بود، ۷هزار و ۵۰۰تن با سلف ۳۰ بهمن‌ماه به روی رینگ آمد که همین مقدار کالا با نرخ پیشنهادی عرضه‌کننده؛ یعنی ۷هزار و ۸۰۰ ریال خریداری شد. تیرآهن کوتاه ۱۸ و ۱۶ و ۱۴ ذوب آهن اصفهان ۴۴۰تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۸۰۰ریال عرضه شد.

تیرآهن کوتاه ۱۸ و ۱۶ و ۱۴ ذوب‌آهن اصفهان ۴۴۰تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۸۰۰ریال عرضه شد که به فروش نرسید.

سبد تیرآهن ۱۸ تا ۲۷ ذوب‌آهن اصفهان ۲هزار و ۴۲۰تن برای سلف پایان اسفند ماه عرضه شد که یک هزار و ۵۴۰ تن از این محصول با نرخ هر کیلو ۸ هزار و ۷۰۰ریال مورد مبادله قرار گرفت.

سبد میلگرد A۳-A۲ گروه ملی سلف ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال ۸۷ یک‌هزار تن با نرخ هرکیلو ۷هزار و ۲۰۰ریال عرضه شد که نزدیک به یک هزار و ۲۳۰ تن از این کالا با نرخ پیشنهادی گروه ملی به فروش انجامید.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ فولاد آذربایجان میانه نیز نقدی ۲هزار تن با نرخ هرکیلو ۷هزار و ۶۳۴ریال عرضه شد که کل تقاضا برای آن ۷هزار تن بود که در نهایت با نرخ متوسط هر کیلو ۷هزار و ۵۵۶ریال داد و ستد شد.

براساس این گزارش، در جلسه معاملاتی گروه کنسانتره، کنسانتره فلزات گرانبها شرکت ملی مس نقدی ۶تن با نرخ هر کیلو ۹۰۳هزار و ۹۴۰ریال پیشنهاد شد که ۳ تن از آن با نرخ ۹۰۳ هزار و ۹۴۰ریال به فروش رسید.

همچنین کنسانتره فلزات گرانبهای دیگری از ملی مس ۳ تن با نرخ هر کیلو ۸۷۴هزار و ۲۳۷ریال عرضه و معامله شد.

این گزارش حاکی است در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم بیلت ۶۰۶۳-۸ ایرالکو ۶۰تن نقدی عرضه و همین مقدار کالا با نرخ هر کیلو ۲۸هزار و ۵۰۰ریال منجر به فروش شد.

بیلت ۶۰۶۳-۵ ایرالکو ۴۰تن نقدی عرضه و ۲۰تن از آن با نرخ هر کیلو ۲۸هزار و ۷۰۰ریال خریداری شد.

بیلت ۶۰۶۳-۷ ایرالکو یک هزار و ۳۰۰تن با نرخ هر کیلو ۲۸هزار و ۵۰۰ریال مبادله شد. در این روز هیچ‌یک از عرضه‌های المهدی به فروش نرسید.