آزاده حسینی

این روزها بورس کالا در انتظار یک تصمیم مهم است، تصمیمی که از سوی هیات دولت باید گرفته شود، این تصمیم سرنوشت فرآورده‌های پتروشیمی را مشخص می‌کند که با این تصمیم آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی به صورت رسمی ابلاغ خواهد شد و همچنین محل عرضه آن نیز از سوی هیات دولت مشخص می‌شود، بورس کالا محلی بوده که از سوی شورای بورس به هیات دولت پیشنهاد شد. پس از اعلام عرضه محصولات پتروشیمی تا دهه فجر در بورس کالا از سوی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس کالا به شدت این موضوع را پیگیری کرد، چرا که صالح‌آبادی در سخنان خود بورس نفت را منفک از بورس کالا دانست و بر این موضوع تاکید کرد که محصولات نفتی در دو فاز عرضه خواهد شد که فاز نخست فرآورده‌های پتروشیمی بوده که در بورس کالا تا دهه فجر عرضه می‌شوند و فاز دوم، بورس نفت است که مراحل آماده‌سازی آن از سوی کارشناسان در دست بررسی بیشتر است. در پی انتشار این خبر صالح‌آبادی، بورس کالا با جدیت بسیار زیاد محل عرضه محصولات پتروشیمی را در کیش آماده ساخته است و طبق اظهارات هاشمیان تا پایان هفته جاری بورس کالا با ۲۱کارگزاری آمادگی کامل خود را برای عرضه فرآورده‌های پتروشیمی دارد.

شاید یکی از نادرترین تصمیماتی باشد که قبل از گرفتن و ابلاغ تصمیم تمام مراحل اداری همراه با بوروکراسی‌های خاص آن طی شده و برای اجرای آن تنها منتظر پاسخ مثبت است.

مطمئنا کارشناسان و فعالان بازار مصوبه اخیر هیات دولت در مورد بورس کالا را که در تابستان سال‌جاری در مورد بورس کالا مطرح شد به یاد می‌آورند. جالب است بدانید برخی موارد این مصوبه هیات دولت تاکنون اجرایی نشده و هماهنگی لازم برای اجرایی شدن آن با بورس کالا هرگز صورت نگرفته است، اما این بار بورس کالا به تنهایی تمام مقدمات کار را فراهم آورده و در انتظار این تصمیم بزرگ دولت است تا شاهد تحول دیگری در خود باشد.