بنا به گفته وزیر اقتصاد زامبیا، این کشور مالیات هنگفتی با نرخ حداقل ۲۵‌درصد را بر فلزات پایه خواهد بست و حق امتیاز منابع معدنی را از ۰/۶‌درصد قبلی به ۳‌درصد افزایش خواهد داد. ماگانده به هنگام ارائه بودجه سال ۲۰۰۸ این کشور جنوب آفریقایی سرشار از مس در پارلمان گفت که مالیات‌های جدید از یکم آوریل ۲۰۰۸ قابل اجرا خواهند بود. ماگانده به پارلمان گفت: «برای مس، میزان مالیات در صورتی که قیمت هر پوند مس ۵۰/۲دلار باشد ۲۵‌درصد خواهد بود، اما در صورتی که قیمت این فلز به ۳ دلار به ازای هر پوند برسد به ۵۰ سنت اضافی آن ۵۰‌درصد مالیات تعلق خواهد گرفت و اگر قیمت مس به بالای ۵۰/۳دلار برسد از مقدار اضافی آن ۷۵‌درصد مالیات مطالبه خواهد شد.» او جزئیات نرخ‌های مالیاتی در مورد دیگر فلزات پایه را مطرح نکرد. او گفت که هدف از مالیات‌های جدید این است که زامبیا از سود حاصل از معادن گسترده مس و کبالت خود که مایه اصلی اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهند، بهره بیشتری ببرد. افزایش و اعلام نرخ‌های مالیاتی جدید پاسخ مستقیمی‌به اعتراضات مخالفان، اتحادیه‌های تجاری و جامعه مدنی زامبیا است که می‌گفتند این کشور بهره کافی از منابع معدنی خود نمی‌برد.

افزایش بهای سهام ریوتینتو

بهای سهام ریوتینتو (Rio Tinto Ltd) در روز جمعه، پس از آنکه این شرکت اعلام کرد که طی فعالیتی مشترک با شرکت شیلیایی کودلکو (Codelco) به اکتشاف مس در شیلی خواهد پرداخت، افزایش یافت.

شرکت ریوتینتو که اینک هدفی برای خرید قرار گرفته است و در ماه نوامبر پیشنهاد ۱۱۰بیلیون دلاری بی اچ پی بیلیتون (BHP Billiton) را رد کرد، قراردادی را برای عملیات‌های اکتشافی مس در شمال شیلی با شرکت دولتی کودلکو امضا کرد. ریوتینتو و شرکت SCM Los Andes که زیرمجموعه کودلکوست، حقوق معدنی را به شرکتی مشترک تفویض خواهند کرد که توسط ریوتینتو اداره خواهد شد.

مدیر اصلی بخش مس شرکت ریوتینتو، برت کلایتون گفت، «این توافق مهم قوای دو تولیدکننده مس بسیار مجرب را با هم ترکیب می‌کند.» او افزود: «ما امیدواریم که با هم به کشف ارزش‌های یک کمربند مس بسیار خوش آتیه در بزرگترین کشور تولیدکننده مس در جهان بپردازیم.» بهای سهام ریو ۰۳/۱۰دلار، یا ۲۵/۹درصد افزایش یافت و بهای هر سهم آن به ۵۰/۱۱۸دلار رسید.

افت ۵۳‌ درصدی سود مس ساوترن

شرکت مس ساوترن (Southern Copper Corp) گزارش داد که سود فصل چهارمش به دلیل مشکلات کاری‌ای که در بزرگ‌ترین معدن مس مکزیکو رخ داد، ۵۳‌درصد افت کرد.

ساوترن اعلام کرد که درآمد خالص این شرکت در فصل چهارم ۲۰۰۷ از ۲/۶۵۵میلیون دلار آمریکا در همین دوره در سال ۲۰۰۶ به ۲/۳۱۱میلیون دلار سقوط کرد، که علت اصلی آن متوقف شدن تولید در معدن مس کانانیا(Cananea)ی این شرکت بود. میزان فروش ۲۹/۱بیلیون دلار آمریکا، یا ۵/۲۱درصد، نسبت به میزان فروش فصل چهارم سال ۲۰۰۶ تنزل یافت.