رقابت نفس‌گیر برای خرید بیشتر آهن از «بورس»

بیتا احمدی

همه ما می‌دانیم مباحث روانی به شدت بر روی عملکرد بورس‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث رکود و یا رونق آن می‌شوند.

براساس شنیده‌ها، وضعیت بازار غیررسمی آهن‌آلات نشان از یک رکود و افت قیمت‌ها می‌دهد،با توجه به اینکه در فصل سرما قرار داریم و پروژه واگذاری زمین‌های ۹۹ساله که از سوی دولت به تعاونی‌ها داده شده، هنوز به مرحله اجرایی نرسیده‌اند در نتیجه در بهمن‌ماه نیز هیچ‌یک از کارهای اجرایی ساختمانی به دلیل اینکه پیک مصرف به حداقل رسیده، استارت نخواهد خورد. مسائل فوق این روزها بر بازار آهن‌آلات تاثیر گذاشته است، به طوری که روز گذشته در بورس (بازار رسمی) و در جلسه معاملاتی گروه فولاد هیچ‌یک از نرخ‌ها پایین نیامد و در واقع اکثرا با پیشنهادات قیمتی عرضه‌کنندگان منجر به فروش شد. این در شرایطی است که قیمت برخی از اقلام فولاد در بازار غیررسمی کاهش یافت.

سبد تیرآهن ۲۴ تا ۱۸ ذوب‌‌آهن اصفهان سلف ۳۰ بهمن ماه ۲۴۰ تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۲۵۰ ریال عرضه شد که همین مقدار کالا با نرخ پیشنهادی فروشنده تایید و به فروش رسید.

سبد تیرآهن ۲۷ تا ۱۴ ذوب‌آهن اصفهان سلف ۲۹ اسفند ماه ۲۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۷۵۰ ریال عرضه شد که کل تقاضا برای آن یک‌هزار و ۲۰۰ تن بود که در نهایت ۶۰۰ از این محصول با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۷۵۰ ریال مورد معامله قرار گرفت.

سبد تیرآهن فوق ذوب‌آهن برای سلف ۳۰ بهمن ماه نیز عرضه گردید که یک هزار و ۸۴۰ تن از این محصول با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۵۰۰ ریال خریداری شد.

سبد میلگرد ۲۸ تا ۲۰-A۳ ذوب‌آهن اصفهان سلف ۳۰ بهمن ماه ۲۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۷۰۰ ریال عرضه شد که همین مقدار کالا با نرخ پیشنهادی فروشنده تایید و به فروش رسید.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۲هزارو۲۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۰۰ ریال عرضه شد که منجر به فروش نشد.

سبد میلگرد A۲-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۹۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۰۰ ریال عرضه شد که همین مقدار کالا با نرخ عرضه‌کننده یعنی ۷هزار و ۶۰۰ ریال مورد مبادله قرار گرفت.

سبد میلگرد A۱-A۲-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۲۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۶۶۷ ریال نقدی و تحویل فوری عرضه و به فروش رسید.

در جلسه معاملاتی گروه فولاد روز یکشنبه سبد میلگرد A۲-A۳ گروه ملی نیز یک هزار و ۱۰۰ تن عرضه شد که ۵۵۰ تن از آن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۲۰۰ ریال معامله شد و مابقی محصولات به روی رینگ آمده فولادی اعم از فولاد خراسان، فولاد آذربایجان و ZABSIB‌های روسیه هیچ یک منجر به فروش نشد.

در مجموع در جلسه معاملاتی گروه فولاد ۱۳هزار و ۸۰۰تن فولاد عرضه شد که کل تقاضا در بازار ۲۶هزار و ۸۶۰تن بود که از این رقم تنها ۴هزار و ۳۵۰تن محصولات میلگرد و تیرآهن به ارزش ۳۴میلیارد و ۷۳۷میلیون و ۴۰۰هزار ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

در جلسه معاملاتی گروه مس، مس کاتد شرکت ملی مس یک‌هزار و ۵۰۰تن کالا عرضه و همین مقدار کالا با نرخ هر کیلو ۶۶هزار و ۵۵۸ریال به فروش رساند.

مس مفتول ملی مس ۲هزار و ۳۰۰تن عرضه و همین مقدار کالا با نرخ کشف شده ۶۸هزار و ۴۴۳ریال نقدی دادوستد شد.

مس مفتول ۸mm دنیای مس نیز ۶۰ تن عرضه شد که ۲۰تن از آن با نرخ هر کیلو ۶۸هزار و ۵۹۳ریال به فروش انجامید.

در مجموع ۳هزار و ۸۶۰تن مس عرضه شد که ۳هزار و ۸۲۰تن از آن به ارزش ۲۵۸میلیارد و ۶۲۷میلیون و ۷۶۰هزار ریال مبادله شد و اما در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم شمش

۹۹/۱ - ۱۰۰۰P المهدی ۴۰تن عرضه و همین مقدار کالا با نرخ هر کیلو ۲۳هزار و ۸۰۰ریال به فروش رسید. شمش ۹۹/۲-۱۰۰۰P المهدی نیز ۳۲۰ تن با نرخ کشف شده هر کیلو ۲۴هزار و ۳۰۰ریال نقدی خریداری شد.

شمش ۷/۹۹-۱۰۰۰Pالمهدی ۵۸۰تن با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۳۰۰ریال دادوستد شد. همچنین شمش ۹۸-۱۰۰۰P المهدی ۴۰تن عرضه و ۲۰تن از آن با نرخ هر کیلو ۲۳هزار ریال به فروش انجامید.

گفتنی است محصولات آلومینیومی با ۱۹۰تومان کاهش نرخ نسبت به هفته گذشته به فروش رسیدند.

ارزش ۳۱۹میلیارد ریالی معاملات بورس

دیروز در شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۹‌هزار و ۶۱۵ تن انواع فولاد، آلومینیوم، مس، روی، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۳۱۹ میلیارد و ۴۹۸‌میلیون و ۴۱۰‌هزار ریال دادوستد شد.

به گزارش اداره روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران، تالار این بورس در روز گذشته شاهد جمعا ۲۳‌هزار و ۴۲۵ تن عرضه و در مقابل ۳۲‌هزار و ۱۴۵ تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۱۸‌هزار و ۸۵۰ تن عرضه و در مقابل ۳۱‌هزار و ۷۰۰ تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۴‌هزار و ۵۷۵ تن عرضه و در مقابل ۴۴۵ تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد، ۴‌هزار و ۳۵۰ تن انواع محصولات فولادی در ۱۰ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۳۴‌میلیارد و ۷۳۷‌میلیون و ۴۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۲۴/۴۵ و ۸۷/۱۰‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

بر اساس این گزارش در گروه محصولات آلومینیوم نیز، ۹۶۰ تن شمش آلومینیوم به ارزش ۲۳‌میلیارد و ۸۶۲‌میلیون ریال در ۴ رینگ معاملاتی جداگانه به صورت سلف دادو‌ستد شد که از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب ۹۸/۹ و ۴۷/۷‌درصد از کل بازار را شامل شد.

همچنین در گروه محصولات مسی ۳‌هزار و ۸۲۰ تن انواع محصولات مس در ۳ رینگ معاملاتی به ارزش ۲۵۸‌میلیارد و ۶۲۷‌میلیون ۷۶۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر حجم و ارزش در این روز به ترتیب صاحب ۷۳/۳۷ و ۹۴/۸۰‌درصد از کل بازار در این روز شدند.

دیروز ۴۰ تن شمش روی در یک رینگ معاملاتی به ارزش ۹۵۰‌میلیون ریال داد و ستد شد که از نظر حجم و ارزش به ترتیب شامل ۴۲/۰ و ۳۰/۰‌درصد از کل بازار شد.

رینگ محصولات کشاورزی

در رینگ محصولات کشاورزی در گروه ذرت، ۴۰۵ تن ذرت دانه‌ای به صورت سلف در۲ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش یک‌میلیارد و ۱۳۵‌میلیون و ۲۵۰‌هزار ریال داد و ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۲۱/۴ و ۳۶/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز در گروه کنجاله، ۴۰ تن کنجاله دانه های روغنی به ارزش ۱۸۶‌میلیون ریال به صورت سلف در یک رینگ معاملاتی جداگانه معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۲/۰ و ۰۶/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.