گروه بورس کالا- تحلیل‌گران دفتر مطالعات اقتصادی دولت استرالیا می‌گویند که قیمت روی در جهان در سال ۲۰۰۸ همچنان رو به کاهش خواهد گذاشت، به طوری که ۴۵درصد از قیمت میانگین آن در سال ۲۰۰۷ تنزل پیدا کرده و امسال به ۱۷۸۰ دلار در هر تن خواهد رسید.

دلیل این پیش‌بینی این است که ظرفیت‌های جدید راه‌اندازی خواهند شد و با بالا رفتن تولید به میزان موجودی نیز افزوده خواهد شد و در نتیجه عرضه بر تقاضا پیشی خواهد گرفت. پیش‌بینی شده بود که در پایان سال ۲۰۰۷ میزان عرضه یا موجودی نسبت به مصرف آن از ۱/۲ هفته تا پایان سال ۲۰۰۸ به ۱/۳ هفته افزایش پیدا کند.

ریسک ارزیابی قیمت رو به افزایش است، اما بر اساس استانداردهای جدید صنعتی چین این پتانسیل وجود دارد که از میزان تولید روی تصفیه‌شده کاسته شده و در نتیجه در پایان سال تا حدی به میزان موجودی انبارها افزوده شود.

طبق پیش‌بینی مصرف روی در جهان در سال ۲۰۰۸ با ۳درصد رشد به ۶/۱۱میلیون تن خواهد رسید که دلیل آن استمرار رشد اقتصادی در چین و دیگر کشورهای در حال توسعه خواهد بود. دفتر مذکور اضافه می‌کند که تقاضا برای فولاد گالوانیزه و آلیاژهای روی همچنان بالا خواهد بود. تقاضای صنایع خودروسازی برای ورق فولادی گالوانیزه افزایش خواهد یافت، چون تولید خودرو در چین و هند همچنان رشد فزاینده‌ای خواهد داشت و در آمریکا نیز تقاضا برای ورق گالوانیزه در بخش ساختمان‌های غیرمسکونی افزایش یافته و احتمالا بتواند افت تقاضا برای این محصول از طرف بخش ساختمان‌های مسکونی را جبران کند، چون بازار مسکن در آمریکا با رکود مواجه است.

اما پیش‌بینی می‌شود که تولید روی تصفیه شده به ۸/۱۱میلیون تن برسد که نسبت به سال قبل آن یعنی سال ۲۰۰۷ حدود ۵درصد افزایش داشته و از تقاضا پیشی بگیرد.

تولید روی خام ممکن است یا میزان استخراج معادن روی در سال ۲۰۰۸ با ۳درصد افزایش به ۶/۱۱میلیون تن برسد.

چین که بزرگ‌ترین تولید معدنی روی و روی تصفیه شده در جهان را در اختیار دارد، می‌تواند در سال ۲۰۰۸ برای تولید روی یک ریسک ایجاد کند، چون کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین از دولت‌های ایالتی خواسته است که آن دسته از واحدهای تولیدی سرب و روی را که مطابق با استانداردهای بین‌المللی نباشند، تعطیل کنند.