خیز بورس کالا برای آغاز معاملات محصولات پتروشیمی
گروه بورس کالا- زهرا مسافر: بالاخره سازوکار معاملات محصولات پتروشیمی قبل از دهه فجر در بورس نفت کیش نهایی می‌شود. به نظر می‌رسد معاملات این محصولات در کیش انجام شود و اقدامات مربوط به تسویه حساب مالی در تهران انجام و صورت پذیرد. با داد و ستد محصولات پتروشیمی در بورس قطعا از این پس شاهد شفاف‌سازی قیمت فرآورده‌های نفتی خواهیم بود.

عکس: نسیم گلی
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: طی جلسه عصر روز چهارشنبه گذشته با نجابت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، مقرر شد تا با چند قلم کالای پتروشیمی فعالیت در بورس کیش شروع شود.
سیدعلی‌اکبر هاشمیان افزود: مقرر شد تا هماهنگی‌های لازم از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران صورت گیرد تا با چند قلم کالای پتروشیمی کار در تالار کیش آغاز شود؛ زیرا هنوز آزادسازی محصولات پتروشیمی به طور کامل انجام نشده است.
وی در خصوص آمادگی بورس کالا برای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کیش تصریح کرد: کارهای شرکت بورس کالا، برای معاملات محصولات پتروشیمی قبل از دهه فجر آماده خواهد شد. مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران خاطر نشان کرد: هم‌اکنون تجهیزات لازم برای بورس نفت کیش خریداری و آخرین محموله نیز طی دو روز گذشته وارد کیش شده و کامپیوترها و سرورها نیز برای نصب موجود است.
وی گفت: هم‌اکنون میزهای کارگزاران در حال تجهیز است، به گونه‌ای که کارگزاران فراخوان و تعیین شده‌اند.
هاشمیان گفت: جلسات نهایی با کارگزاران طی چهارشنبه گذشته تشکیل شد تا برای شروع فعالیت آماده شوند.
به گفته وی، ۲۱کارگزار برای فعالیت در بورس کیش باید ضمانت‌های لازم را ارائه دهند و از ۱۰کارگزار جدید، ۶کارگزار ضمانت‌های خود را به بورس ارائه داده‌اند و ۴کارگزار دیگر باید به زودی نسبت به ارائه ضمانت‌نامه اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران پیش‌بینی کرد که تا قبل از دهه فجر اقدامات لازم از سوی بورس کالا انجام و تحویل بورس اوراق بهادار شود.
وی در خصوص تعداد محصولات پتروشیمی مورد عرضه در تالار نفت کیش، افزود: عرضه این محصولات بر عهده شرکت ملی نفت است.
هاشمیان تصریح کرد: بورس کالا با سرعت و با حدود سه شیفت در بورس کیش در حال فعالیت است و تا پایان هفته جاری کار نصب تجهیزات به پایان می‌رسد و هفته آینده تست نهایی صورت می‌گیرد.
وی در خصوص تسویه معاملات پتروشیمی در بورس کیش خاطرنشان کرد: به علت تسریع در امور فعلا در مرحله نخست معاملات در تالار کیش انجام می‌شود، اما کار تسویه معاملات در تهران صورت خواهد گرفت.