به گفته مدیرعامل گروه معدنی Rio Tinto، هر میزان رکود اقتصادی در ایالات متحده، حداکثر باعث کاهش یک ‌درصد رشد اقتصادی چین خواهد شد که این امر باعث کاهش تقاضای فلزات نخواهد شد.

رکود ایالات متحده اثری بر میزان تولید ناخالص داخلی چین نخواهد داشت و رشد اقتصادی چین به‌طور روزافزونی مسیر خود را از اقتصاد ایالات متحده جدا می نماید. در صورت بروز رکود در ایالات متحده و کاهش مبادلات تجاری دو کشور، میزان رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۰۸ به ۱۰‌درصد خواهد رسید. میزان تقاضای مس چین نیز عمدتا بر اساس تقاضای داخلی بوده و در برابر اثرات کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده مصون است. چین ۲۵‌درصد از تقاضای مس جهان را داشته و سهم مصرف ایالات متحده به ۱۲‌درصد از مصرف جهانی می رسد. آینده برنامه‌های تولیدی کلیدی شرکت Rio Tinto در زمینه های مس، آلومینیوم و سنگ‌آهن با توجه به این چشم انداز روشن می باشد.

شایان ذکر است، اداره‌کل گمرک چین اخیرا اعلام کرد که واردات مس پالایش یافته چین در ماه دسامبر با ۱۷‌درصد افزایش نسبت به ماه دسامبر سال ۲۰۰۶ به ۱۱۱۶۸۵‌تن رسید.

واردات مس کنسانتره این کشور نیز در ماه مذکور با ۴/۴درصد افزایش نسبت به همین ماه در سال ۲۰۰۶ برابر با ۳۸۳۶۰۴‌تن بوده است. واردات کل مس پالایش یافته چین در سال ۲۰۰۷ با ۸۱ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۰۶ معادل ۴۹/۱‌میلیون تن بود و واردات کل مس کنسانتره آن در همین سال با ۲۵‌درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به ۵۲/۴میلیون تن رسید.

چین از واردکنندگان اصلی مس کنسانتره در جهان است که آن را از آمریکای جنوبی، مغولستان و استرالیا تامین می‌کند.

قرارداد ۳۰۰میلیون دلاری چین و لهستان

شرکت مین متالز چین (Minmetals) گفت: با خرید ۴۰هزار تن مس الکترولیتی در سال جاری به ارزش ۳۰۰میلیون دلار آمریکا از شرکت لهستانی تولیدکننده مس KGHM Polska Miedz S.A موافقت کرده است.

این شرکت افزود که این قرارداد در جریان بازدید معاون نخست وزیر چین از لهستان در هفته گذشته به امضا رسیده است. دو شرکت مذکور در سپتامبر گذشته موافقتنامه‌ای را امضا کردند که بر مبنای آن مشترکا به اکتشاف منابع فلزی در کشورهای خود و دیگر سرزمین‌ها بپردازند.