بازار آرام آهن در «بورس» - ۴ بهمن ۸۶

بیتا احمدی

آخرین روز معاملات هفته جاری را بورس کالا در حالی به پایان رساند که آرامش نسبی در بازار میلگرد و تیرآهن حکم‌فرما شده بود.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در حال ورود به شرایط جدید آب‌وهوایی هستیم و به فصل ساخت‌وساز نزدیک می‌شویم اگر دولت نهادها و سازمان‌هایی را که مکلف کرده است به امور عمرانی بپردازند از جمله وزارت مسکن، نفت، امور خارجه و آموزش و پرورش و.... را موظف کند خریدهای خود را انجام داده و برای تسهیل بازار، واردات انجام دهند، انتظار می‌رود روند رو به آرامش قیمت‌های محصولات فلزی که این روزها بیش از پیش به چشم می‌خورد، ادامه پیدا کند. روز چهارشنبه در جلسه معاملاتی گروه فولاد، ذوب‌آهن اصفهان انواع میلگرد و تیرآهن سایز کوتاه و بلند خود را عرضه کرد و گروه ملی و فولاد آذربایجان (میانه) نیز مبادرت به آوردن محصولات مورد نظرشان در رینگ‌های جداگانه کردند.

در مجموع ۳۲هزار و ۴۳۰تن انواع میلگرد و تیرآهن در بورس کالا عرضه شد که در مقابل ۵۱هزار و ۹۹۰تن تقاضا برای این کالاها وجود داشت که از این حجم ۲۷هزار و ۷۳۰تن کالا به ارزش ۲۱۳میلیارد و ۵۰۸میلیون و ۹۰۰هزار ریال فولاد در بورس کالایی ایران دادوستد شد.

سبد تیرآهن ۱۴-۱۶ و ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان ۱۰هزار و ۵۶۰تن با قیمت پیشنهادی ۷هزار و ۸۵۰ریال عرضه شد. مدیر فروش ذوب‌آهن اصفهان از تالار اصفهان اعلام کرد که جوابگوی نیاز بازار خواهند بود و به دلیل اینکه ۱۸هزار و ۷۰۰تن تقاضا برای این محصول وجود داشت در نهایت ۱۵هزار و ۱۸۰تن از این محصول با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۸۰۰ریال برای سلف ۳۱فروردین ماه ۸۷ به فروش رسید. تیرآهن کوتاه ۱۸ذوب‌آهن اصفهان یک‌هزار و ۵۰۰‌تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و یکصد ریال عرضه شد که به دلیل به قیمت نرسیدن از سوی متقاضیان از رینگ، بدون معامله خارج شد.

تیرآهن کوتاه ۲۰ ذوب‌آهن اصفهان ۳۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۰۰ریال به روی رینگ آمد که در مقابل یک‌هزار و ۹۴۰تقاضا در بازار داشت. عدم افزایش عرضه برای این محصول باعث شد متقاضیان در رقابت انجام گرفته این محصول را تصاحب کنند. درنهایت ۳۰۰تن از این کالا با نرخ کشف شده در زمان رقابت ۷هزار و ۷۷۷ریال معامله شد. تیرآهن کوتاه ۲۲ذوب‌آهن اصفهان ۶۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۳۰۰ریال عرضه؛ اما بدون مبادله از رینگ خارج شد.

سبد میلگرد A۲/A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۲هزار و ۲۵۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۰۰ریال وارد رینگ شد که در مقابل ۷هزار و ۶۰۰تن تقاضا برای این محصول وجود داشت که درنهایت این محصول برای تحویل فوری با نرخ متوسط هر کیلو ۷هزار و ۶۱۵ریال به فروش رسید.

میلگرد ۱۸/۱۴-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۴هزار و ۸۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۰۰ریال برای سلف ۲۹اسفند ماه امسال عرضه شد که در مقابل ۵هزار و ۲۰۰تن تقاضا برای این محصول وجود داشت که درنهایت همان مقدار عرضه اولیه این محصول با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۰۰ریال خریداری شد.

میلگرد ۱۴-A۳ گروه ملی ۵۰۰تن نقدی عرضه شد؛ که در بازار یک‌هزار و ۷۳۰تن تقاضا داشت که درنهایت ۵۰۰تن از این محصول با نرخ کشف شده ۷هزار و ۶۲۱ریال به فروش رسید.

میلگرد ۲۰-A۳ گروه ملی ۵۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۰۰ریال نقدی و تحویل فوری مبادله شد.

سبد میلگرد A۲-A۳ گروه ملی ۳هزار تن برای سلف ۳۱فروردین ماه ۸۷ عرضه شد که ۲هزار تن از آن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۳۵۰ریال مورد معامله قرار گرفت. براساس این گزارش، سبد میلگرد ۲۵/۲۰-A۳ شرکت فولاد آذربایجان ۲هزار تن نقدی عرضه شد که نزدیک به ۷هزار تن تقاضا در بازار برای محصولات این شرکت وجود داشت که درنهایت با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۳۴ریال به فروش انجامید.

در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم، دیروز شمش خالص ۵۰P ایرالکو ۴۰تن با نرخ هر کیلو ۲۶هزار ریال نقدی دادوستد شد.

بیلت ۲۰۲۴-۸ ایرالکو ۴۰تن با نرخ هر کیلو ۳۱هزار ریال تحویل فوری عرضه و به فروش رسید.

شمش خالص ۱۰۰۰P ایرالکو نیز یک‌هزار و ۱۰۰تن با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۵۰۰ریال نقدی عرضه و خریداری شد؛ اما در بازار دیروز هیچ یک از محصولات المهدی که عرضه شده بودند، معامله نشد.

ارزش معاملات از ۲۴۱‌میلیارد ریال گذشت

دیروز در شرکت بورس کالای ایران‌، جمعا ۲۸‌هزار و ۹۴۵‌تن انواع فولاد، آلومینیوم، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۲۴۱‌میلیارد و ۸۴۷میلیون و ۳۸۰‌هزار ریال داد‌وستد شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران ،تالار این بورس در روز گذشته شاهد جمعا ۳۶‌هزار و ۳۱۵ تن عرضه و در مقابل ۵۳‌هزار و ۷۰۵ تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۳۳‌هزار و ۶۹۰ تن عرضه و در مقابل ۵۳‌هزار و ۵۷۰۰ تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۲‌هزار و ۶۲۵ تن عرضه و در مقابل ۲۱۳۵‌تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد‌، ۲۷‌هزار و ۷۳۰ تن انواع محصولات فولادی در۹ رینگ معاملاتی به ارزش ۲۱۳‌میلیارد و ۵۰۸‌میلیون و ۹۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۸۰/۹۵ و ۲۸/۸۸ درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

بر اساس این گزارش، در گروه محصولات آلومینیوم نیز‌ در ۳ رینگ معاملاتی جداگانه مقدار یک‌هزار و ۸۰تن شمش خالص آلومینیوم به ارزش ۲۴۱‌میلیارد و ۸۴۷‌میلیون و ۳۸۰‌هزار ریال به صورت نقدی داد‌و‌ستد شد که از نظر وزن و ارزش ۷۳/۳ و ۴۹/۱۱درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

در رینگ محصولات فلزی در گروه روی، مس، کنسانتره هیچ‌گونه عرضه‌ای صورت نگرفت.

رینگ محصولات کشاورزی

در رینگ محصولات کشاورزی در گروه کنجاله‌، ۹۵ تن کنجاله دانه‌های روغنی به صورت نقدی و سلف در ۳ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۴۴۰‌میلیون و ۴۸۰‌هزار ریال داد‌و‌ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۳۳/۰ و ۱۸/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز در گروه ذرت، ۴۰‌تن ذرت دانه‌ای به ارزش ۱۱۸میلیون ریال به صورت سلف در یک‌رینگ معاملاتی معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۴/۰ و ۰۵/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.