آزاده حسینی

بورس کالا با وجود ناکامی‌های بسیار در اجرای طرح‌های گذشته خود به لحاظ موانع متعددی که از سوی دولت به آن تحمیل شد، بازهم تلاش گسترده خود را برای حضور فرآورده‌های پتروشیمی آغاز کرده است. بهترین گزینه برای عرضه فرآورده‌های پتروشیمی در این مقطع زمانی، بورس کالا است، چرا که راه‌اندازی بورس نفت در ایران با توجه به وجود یک بورس قوی نفت در کشورهای همسایه کاری است که احتیاج به همت و دقت‌نظر زیادی دارد. اما اینکه حضور فرآورده‌های پتروشیمی نیز مانند سایر محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود مورد استقبال قرار بگیرند یا نه در این زمان حمایت دولت را می‌طلبد. چرا که در مورد فولاد هم اگر حمایت دولت نبود شاید هیچ‌گاه رنگ واقعیت به خود نمی‌گرفت.

اما حمایت دولت تنها محدود به تکلیف شرکت‌ها برای حضور در بورس کالا نمی‌شود، بلکه دولت با ابزارهای مناسب تشویقی که می‌تواند در اختیار بورس قرار دهد بهترین راه را برای پویایی بورس بر می‌گزیند، چرا که در این روش شرکت‌ها خود انگیزه حضور در بورس کالا را می‌یابند و تمایل برای حضور شرکت‌ها باعث سرازیر شدن خیل متقاضیان و خریداران و در نتیجه سرمایه‌‌ها به بورس کالا می‌شود.

با وجود توجه بورس اوراق بهادار به بورس نفت و اعلام اینکه تا دهه فجر این بورس راه‌اندازی می‌شود تنها محلی که آ‌مادگی پذیرش فرآورده پتروشیمی را درچنین زمانی دارد بورس کالا است و هم‌اکنون نیز کارشناسان این شرکت برای حضور این محصولات در حال تلاش هستند.

امیدواریم تجربه تلخی که در مورد سیمان برای بورس کالا به‌وجود آمد در مورد فرآورده‌های پتروشیمی تکرار نشود. در حالی‌که اکثر شرکت‌های سیمانی برای حضور در بورس کالا استقبال کرده بودند و با وجود آمادگی کامل بورس کالا اما سیمان همچنان در سبد حمایتی مانده و تاکنون به بورس کالا راه نیافته است.