گروه بورس کالا- دیروز تالار معاملات بورس کالا، شاهد عطش بالای بازار برای خرید ورق‌های عرضه شده فولاد مبارکه بود؛ به طوری که اغلب عرضه‌های صورت گرفته توسط این شرکت با تقاضای چند برابری خریداران روبه‌رو شد که جز در مورد قلع‌اندود به تمامی تقاضاهای بازار پاسخ مثبت داده شد. در این روز تنها محصولات المهدی و ورق گرم ۱۲۵۰×۲ وارداتی قزاقستان که توسط شرکت هفت الماس عرضه شد، خریدار نداشت.

از دیگر نکات مهم بازار فلزات در روز گذشته، فروش محصولات با قیمت‌های پیشنهاد شده از سوی عرضه‌کننده بود که این امر فضای چانه‌زنی را کاهش داد.

براساس این گزارش در این روز ۲۰۰تن ورق سرد B فولاد مبارکه با نرخ پیشنهادی ۷هزار و ۳۲۶ریال تحویل در کارخانه برای تاریخ ۳۱/۱/۸۷ عرضه شد که در مقابل تقاضای ۳هزار و ۱۰تن با نرخ ۷هزار ریال برای آن وجود داشت که به دلیل بالا بودن حجم تقاضا درنهایت همین مقدار کالا با نرخ پیشنهادی ۷هزار و ۳۲۶ریال دادوستد شد. اما در جریان معاملات دیروز باز هم که با عرضه همین مقدار کالا ۵۰۰ تن تقاضا برای ورق سرد B به وجود آمد ۵۰۰تن دیگر با نرخ ذکر شده، مبادله شد.

یک هزار و ۱۰۰ تن ورق گالوانیزه فولاد مبارکه برای تحویل در ۳۱/۱/۸۷ نیز با نرخ ۹هزار و ۲۴۶ ریالی دادوستد شد که ۶۰۰ تن آن رنگی بود.

این محصول نیز با همین نرخ مجددا با تقاضای ۳۰۰ تنی مواجه شد که با عرضه همین مقدار کالا به فروش منجر شد.

ورق قلع‌‌اندود فولاد مبارکه تحویل در انبار کارخانه در تاریخ ۳۱/۱/۸۷ نیز در ابتدا ۲۰۰ تن با نرخ پیشنهادی ۹هزار و ۳۸۸ ریال عرضه شد که در مقابل آن یک هزار و ۴۵۰ تن تقاضا برای آن ثبت شد، اما عرضه کننده اعلام کرد امکان عرضه بیش از ۳۰۰ تن را ندارد که این مساله بازار را به رقابت در زمان مورد نظر کشاند که در نهایت با نرخ ۱۰هزار و ۳۰۰ ریالی از سوی کارگزاری سی‌ولکس ۳۰۰ تن از این کالا به فروش رسید.

همان طور که گفته شد، ورق گرم ۱۲۵۰×۲ که کیفیت آن معادل ۳۷اST وارداتی قزاقستان است، برای نخستین بار در تالار بورس کالا با قیمت ۷هزار و ۵۰۰ ریال ۴۵۰ تن تحویلی بندر نوشهر برای تاریخ ۳۱/۱/۸۷ عرضه شد که به دلیل عدم وجود خریدار مبادله‌ای در خصوص آن صورت نگرفت که به گفته یکی از مدیران شرکت هفت الماس، عرضه این کالا در روزهای آینده نیز تداوم خواهد یافت.

گفتنی است براساس اعلام ناظر تالار ورق گرم فولاد مبارکه که قرار بود در این روز عرضه شود، امروز (سه‌شنبه) عرضه خواهد شد.

در مجموع حجم معاملات فولادی‌های بازار در روز گذشته ۴۱میلیارد و ۷۴۸میلیون و ۱۶۰هزار ریال اعلام شد.

معامله بیش از ۵‌هزارتن کالا در بورس کالای ایران

براساس این گزارش، دیروز در شرکت بورس کالای ایران‌، جمعا ۵‌هزار و ۵۹۵‌تن انواع فولاد، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۴۳‌میلیارد و ۳۹۸‌میلیون و ۳۱۰‌هزار ریال داد‌وستد شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران‌، تالار این بورس در روز گذشته شاهد جمعا ۱۰‌هزار و ۹۰۵‌تن عرضه و در مقابل ۶‌هزار و ۸۹۵‌تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۵‌هزار و ۶۶۰‌تن عرضه و در مقابل ۶‌هزار و ۳۶۰‌تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۵‌هزار و ۲۴۵‌تن عرضه و در مقابل ۵۳۵ تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد، ۵‌هزار و ۲۱۰‌تن انواع ورق در ۳ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۴۱‌میلیارد و ۷۴۸‌میلیون و ۶۶۰‌هزار ریال به صورت سلف مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۹۳ و ۲۰/۹۶ درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

رینگ محصولات کشاورزی

در رینگ محصولات کشاورزی در گروه کنجاله‌، ۳۲۵‌تن کنجاله سویا به صورت نقدی و سلف در ۲ رینگ معاملاتی به ارزش یک‌میلیارد و ۴۷۵میلیون و ۶۵۰‌هزار ریال داد‌و‌ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۶ و ۴۰/۳درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. همچنین در این روز در گروه ذرت، ۶۰‌تن ذرت دانه‌ای به ارزش ۱۷۴‌میلیون ریال به فروش رفت که از نظر وزن و ارزش ۱ و ۴/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. همچنین در این روز، عرضه ۴‌هزار و ۵۰۰‌تن شکر سفید در گروه شکر بدون تقاضا ماند.