معاملات آتی با زیره آغاز می‌شود

گروه بورس کالا:منیژه حیاتی- به دلیل رکود معاملات زعفران در بازار سنتی و بالا بودن قیمت آن امکان عرضه این محصول در تالار بورس کالای مشهد فعلا وجود ندارد.

حمیدرضا شوشتریان، مسئول تالار نمایندگی کارگزاران مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب خاطرنشان ساخت: درحال حاضر هر کیلو زعفران در بازار با قیمت یک‌میلیون و ۹۰۰تومان دادوستد می‌شود که این مساله باعث پایین آمدن میزان تقاضا در بازار شده است. از سوی دیگر تولیدکنندگان زعفران و واسطه‌گران نیز به امید افزایش بیشتر قیمت محصول، جلوی عرضه را گرفته‌اند که این امر در نهایت، رکود معاملات زعفران را به دنبال داشته است.

وی یادآور شد: این در حالی است که حتی قیمت فعلی زعفران هم از نظر بورس منطقی نیست و به همین دلیل فعلا تصمیمی در خصوص آغاز دادوستد آن در بورس نداریم. شوشتریان با اشاره به تولید بیش از ۹۰درصد زعفران دنیا در ایران گفت: ۸۰درصد از این تولید نیز در حال حاضر به خارج از کشور صادر می‌شود که اگر ما قیمت‌های فعلی زعفران را در بورس تثبیت کنیم، بیم آن می‌رود که کشش صادرات را از دست بدهیم.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: البته با توجه به نزدیک شدن به عید نوروز و احتیاج تولیدکنندگان به نقدینگی، امکان عرضه بیشتر زعفران در بازار و کاهش قیمت آن وجود دارد که دراین صورت می‌توان به آماده شدن زمینه عرضه زعفران در بورس امیدوار شد.

وی با تاکید بر اینکه بورس در انتظار کاهش منطقی قیمت زعفران است تا آن را در بورس مبادله کند در خصوص تاریخچه حضور زعفران در بورس گفت: بورس غیررسمی زعفران که در سال ۸۰ راه‌اندازی شد، طی ۲سال عملکرد بسیار مثبتی را از خود به جای گذاشت؛ اما پس از آن به دلیل راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی این بورس منحل شد و بازار این محصول مستقیما به سازمان تعاون روستایی و خریدهای تضمینی این نهاد واگذار شد.

وی جهش قیمتی زعفران پس از واگذاری امور به تعاون روستایی را در سال اول منطقی خواند و گفت: اما متاسفانه طی یکسال اخیر سوداگران فرصت لازم را برای افزایش قیمت این محصول به دست آوردند که نتیجه آن جو روانی و التهاب قیمتی شدیدی در بازار این محصول به وجود آمده است.

وی با تاکید بر اینکه متقاضیان زعفران، امکان خرید این محصول را در قیمت فعلی ندارند، گفت: بورس هم تمایلی به ثبت این قیمت در مبادلات بورس ندارد و در انتظار فرصت مناسبی برای عرضه زعفران است.

وی در ادامه زیره را یکی دیگر از محصولاتی ذکر کرد که در تالار کشاورزی مشهد به زودی عرضه خواهد شد و گفت: مدیرعامل شرکت بورس کالا تاکید بسیاری دارد که قراردادهای آتی را با زیره شروع کند که به همین منظور هفته آینده یک گروه از بورس برای آموزش نرم‌افزار فیوچرو به مشهد اعزام خواهند شد.

مدیرعامل کارگزاری آتی‌اندیش آماده‌سازی و ثبت انبارهای مربوط به این محصول را یکی دیگر از اقداماتی ذکر کرد که در حال حاضر پیگیری می‌شود. وی محقق شدن تمامی اهداف بورس کالا را منوط به حمایت وزارت کشاورزی و راه‌اندازی خطوط اعتباری ذکر کرد و گفت:‌ بورس با جدیت تمام عرضه محصولات متعدد را دنبال می‌کند؛ اما تحقق تمامی آنها به فراهم آوردن مزایای بیشتری موکول می‌شود که مهم‌ترین آنها حمایت وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به تاکیدات اخیر مسوولان وزارت جهاد کشاورزی نسبت به همکاری با بورس گفت: به‌رغم اینکه تاکیدات بسیاری در این خصوص شده، اما هنوز اقدام خاصی از سوی این وزارتخانه درخصوص همکاری با بورس صورت نگرفته است.