پیش‌بینی 15 موسسه مالی در مورد قیمت فلزات در سال 2008
گروه بورس کالا- 15موسسه مالی به طور جداگانه قیمت 5فلز مهم و اساسی را در سال 2008 پیش‌بینی کردند.

در این تحلیل از سقوط قیمت فلزات صحبتی به میان نیامده است و قیمت مس مهمترین فلز سال‌های اخیر از سوی این ۱۵ موسسه بالای ۶هزار دلار قیمت آلومینیوم حول وحوش ۲۵۰۰دلار و میانگین‌روی حدودا ۲۴۶۸ دلار پیش‌بینی شده است.
فلزات غیرآهنی
اخبار مربوط به کاهش مصرف ۴/۰‌درصدی در سطح خرده‌فروشی، آمارهای ضعیف تولید صنعتی و سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا در مورد نیاز به تمهیدات فعالانه دولت برای رونق بخشیدن به شرایط اقتصاد، بازارهای مالی را نگران‌تر ساخت و احتمال کاهش رشد اقتصاد و یا رسیدن به شرایط رکودی را افزایش داد. با وجود این، در هفته گذشته روند قیمت فلزات غیرآهنی بسیار قابل توجه بود؛ چرا که با وجود افت شدید بازارهای مالی و انتظار کاهش رشد اقتصاد که معمولا بر بازار فلزات اثر قابل‌توجه می‌گذارد، فلزات مقاومت نسبتا خوبی از خود نشان دادند که تا حدی به کاهش موجودی‌های مس در بورس لندن و انتظار خرید بیشتر توسط چینی‌ها مربوط است. همچنین در صورت کاهش شدید نرخ بهره و افت دلار در آمریکا، ممکن است قیمت فلزات روند مناسب‌تری پیدا کند.
جدول زیر پیش‌بینی اخیر موسسات مالی در مورد قیمت فلزات در سال 2008 را نشان می‌دهد. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید دامنه پیش‌بینی‌ها نسبتا وسیع است.
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با 9/1‌درصد کاهش به 7062 دلار رسید. موجودی‌های لندن با 1/8‌درصد کاهش به 183200 تن رسیدند. موجودی‌های شانگهای با 368 تن افزایش به 26555تن رسیدند. کاهش موجودی‌های لندن برای 9 روز متوالی و رسیدن آن به کمترین سطح در 2 ماه گذشته یکی از دلایل مقاومت نسبتا خوب مس در برابر سقوط کلی بازارهای مالی جهان می‌باشد. در اواخر دوره معاملات در نیویورک (پس از اتمام معاملات لندن) قیمت مس برای تحویل در ماه مارس به 7180 دلار هم افزایش یافت.
معامله‌گران شرکت Sempra می‌گویند که به دلیل کمبود کنسانتره مس، وضعیت عرضه و تقاضا فعلا متعادل می‌باشد. همچنین گمانه‌زنی می‌شود که کاهش موجودی‌های لندن به افزایش تقاضا از سوی چین مربوط باشد. به نظر می‌رسد که عوامل متضادی در روند قیمت مس مؤثر خواهند بود. از یک طرف کمبود کنسانتره به روند افزایش قیمت مس کمک می‌کند. از طرف دیگر رکود بازار مسکن در آمریکا و احتمال کاهش بیشتر رشد اقتصاد این کشور ممکن است قیمت مس را کاهش دهد. برخی از معامله‌گران در نیویورک معتقدند که اگر بانک مرکزی نرخ بهره را با سرعت کافی کاهش دهد، ممکن است در آینده روند قیمت مس بهبود یابد.
در کل نوسانات بازار مس در هفته گذشته قابل توجه بود. در اوایل هفته، قیمت به رکورد 7450 دلار (بالاترین قیمت در هفته پیشین) نزدیک شد. اما در اواسط هفته، قیمت به سطح کمتر از 6900 دلار هم رسید.
همچنین، تولید مس در چین برای سال ۲۰۰۷ با ۱۷‌درصد رشد به ۷/۳‌میلیون تن رسید.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت آلومینیوم با ۷/۰‌درصد کاهش به ۲۴۰۰ دلار رسید. موجودی‌های لندن نیز با افزایش ۹۰۰۰ تنی به ۹۴۷۵۰۰ تن رسیدند. موجودی‌های شانگهای نیز با کاهش ۹۰۰۰ تنی به ۱۰۷۹۲۹ تن رسید. با وجود بسته شدن قیمت آلومینیوم در دو روز متوالی در قیمت بالاتر از ۲۵۰۰ دلاردر اواسط هفته، به نظر می‌رسد که قیمت آلومینیوم هنوز در سطح ۲۵۰۰ دلار با مقاومت مواجه است.
برخی از تحلیل‌گران روند قیمت آلومینیوم در چند سال آینده را نسبتا مستحکم ارزیابی می‌کنند. تحلیل‌گر بانک Societe Generale معتقد است که رشد سریع صنایع خودروسازی، الکترونیک و ساخت‌وساز بالا در چین مصرف آلومینیوم در این کشور را به شدت افزایش می‌دهد. مصرف آلومینیوم به عنوان جایگزین برای مس نیز به افزایش مصرف آلومینیوم کمک می‌کند. مصرف آلومینیوم در 11 ماه اول سال 2007 در چین 40‌درصد رشد کرد که از رشد مصرف 31‌درصدی مس بالاتر است.
ممکن است بازار آلومینیوم در سال ۲۰۰۸ با مازاد مواجه باشد. اما انتظار می‌رود که در سال ۲۰۰۹ بازار آلومینیوم با کمبود مواجه باشد.
روی
در هفته گذشته، قیمت نقدی روی با ۵/۳‌درصد کاهش به ۲۲۴۱ دلار کاهش یافت. موجودی‌های لندن با ۹/۱۰‌درصد افزایش به ۱۴۵۰۰ تن رسیدند. موجودی‌های شانگهای نیز با ۵۷۹۶ تن افزایش به ۶۳۲۵۹ تن افزایش یافت.
با وجود آمار نسبتا مثبت ILZSG، روند قیمت روی در 2 هفته گذشته ضعیف بوده است. به گزارش ILZSG، در 11 ماه اول سال 2007 مصرف روی از 090/10‌میلیون تن در سال 2006 به 442/10‌میلیون تن افزایش یافت. تولید نیز از 678/9‌میلیون تن به 407/10‌میلیون تن رسید. بنابراین در 11 ماه اول سال بنا بر این آمار، بازار با 35000 تن کمبود مواجه بوده است و موجودی تولید کننده‌ها نیز از 360000 تن در اکتبر به 353000 تن در نوامبر کاهش یافت.
سرب
در هفته گذشته قیمت سرب با کاهش 04/0‌درصدی به 2550 دلار رسید. موجودی‌های سرب با 4/2‌درصد کاهش به 48100 تن رسیدند. بنا بر گزارش ILZSG در 11 ماه اول سال 2007 مصرف از 394/7‌میلیون تن در سال قبل به 531/7‌میلیون تن رسید. در طی این دوره، تولید نیز از 276/7‌میلیون تن به 454/7‌میلیون تن رسید. بنابراین در 11 ماه اول سال 2007، بازار با کمبود 77000 تن مواجه بوده‌است.
همچنین، دولت استان غربی استرالیا مجددا اجازه صادرات از معدن Magellan را به شرکت Ivernia کانادا داد (این صادرات به دلایل محیط زیستی متوقف شده بود).
نیکل
در هفته گذشته قیمت نیکل با ۰۴/۰‌درصد کاهش به ۲۷۶۰۰ دلار برای هر تن رسید. موجودی‌های نیکل با ۳/۲‌درصد کاهش به ۴۶۴۰۰ تن رسیدند. موسسه جهانی نیکل اعلام کرد که بازار نیکل در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۰۷ با ۹۴ هزار تن مازاد مواجه بوده است.
منبع: کارگزاری فلزات مفید