یکشنبه متفاوت در بورس کالا

بیتا احمدی

بعد از پایان تعطیلات و ایام سوگواری سالار شهیدان، تالار بورس کالایی شاهد عرضه‌های کمرنگ شرکت‌های حاضر در بورس کالا بود؛ به طوری که یکشنبه‌ای متفاوت با هفته‌های گذشته را برای بورس کالا رقم زد. هر یکشنبه شاهد حضور موفق شرکت‌های مختلف فولادی اعم از گروه ملی، فولاد خراسان، آذربایجان (میانه)، کرمان و ذوب‌آهن اصفهان بودیم که برای رقابت و کشف نرخ، محصولاتشان را در تالار نقره‌ای عرضه می‌کردند. اما این بار و در روز سی‌ام دی‌ماه نه تنها شرکت‌های فوق حضور نداشتند، بلکه ذوب‌آهن اصفهان این بزرگ‌ترین شرکت‌ حاضر در بورس کالا نیز که لااقل هر یکشنبه مبادرت به آوردن بالغ بر دوازده سبد و محصولات میلگرد و تیرآهن خود در بورس می‌کرد، روز گذشته با چهار سبد و محصول تیرآهن در سایزهای مختلف ظاهر شد.

به طور کلی این یکشنبه با یکشنبه‌های گذشته از آن جهت متفاوت به نظر می‌رسید که هیچ هیاهویی میان کارگزاران برای تصاحب کالاهای موردنظر مشتریانشان وجود نداشت.

ذوب‌آهن اصفهان سبد تیرآهن ۱۴-۱۶ و ۱۸، تیرآهن ۳۰، تیرآهن ۲۴ و سبد تیرآهن ۲۷ تا ۱۴ خود را عرضه کرد.

ZABSIB روسیه نیز تیرآهن ۱۴ و ۱۶ خود را عرضه کرد که خریداری نداشت و آریان فولاد نیز تیرآهن ۱۸ خود را عرضه کرد که متقاضی برای آن پیدا نشد، در واقع آریان فولاد این شرکت خصوصی که محصول خود را در بورس کالا عرضه می‌کند، برای چندین بار متوالی نمی‌تواند برای محصولش مشتری پیدا کند.

در جلسه معاملاتی گروه مس نیز به دلیل اینکه در بورس فلزات لندن (LME)، متوسط قیمتی ۲۰دلار افزایش یافته بود، قیمت‌های مس می‌توانست افزایش پیدا کند؛ اما به دلیل اینکه نرخ برابری دلار ۳۰دلار کاهش یافته بود، یعنی از ۹۲۷دلار هفته پیش به ۹۲۴دلار رسید، قیمت کشف شده مفتول و کاتد در بورس کالا کاهش یافت. محصول کاتد ۲۲ریال کاهش و محصول مفتول mmا۸ دنیای مس ۲۸ریال کاهش قیمت داشتند.

همچنین کوره مفتول‌سازی شرکت ملی مس به دلیل تعطیلی این هفته عرضه‌ای در بورس کالا نداشت. شاید به جرات بتوان گفت کم‌رمق‌‌ترین جلسه معاملاتی روز یکشنبه گروه آلومینیوم بود که ایرالکو عرضه‌ای نداشت و عرضه‌های المهدی نیز چندان موفق به فروش نشد، تنها شمش ۷/۹۹-pا۱۰۰۰ المهدی ۳۸۰ تن عرضه شد که برای آن ۵۸۰تن تقاضا در بازار وجود داشت که همان ۳۸۰تن با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۸۰۰ریال نقدی و تحویل فوری به فروش رسید.

جمع‌کل بازار فلزی بورس کالا با وجود ۲۵هزار و ۷۸۰تن عرضه، ۲۴هزار و ۹۶۰تن داد و ستد داشت. ارزش بازار ۲۸۹میلیارد و ۲۷۷میلیون و ۷۶۰هزار ریال بود. براساس گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از بورس کالایی ایران، در جلسه معاملاتی گروه فولاد، سبد تیرآهن ۱۴-۱۶-۱۸ ذوب‌آهن اصفهان ۲۱هزار و ۱۲۰تن سلف ۲۹اسفندماه عرضه شد که در مقابل کل تقاضا برای این محصول ۸۷هزار و ۵۶۰تن بود که در نهایت و در زمان رقابت مقدار کالای عرضه شده ذوب‌آهن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۲۳ریال به فروش رسید.

تیرآهن ۲۰ ذوب‌آهن اصفهان ۹۳۰تن نقدی عرضه شد که کل تقاضا برای آن ۷هزار و ۶۰تن بود، در پایان همان ۹۳۰تن عرضه شده با نرخ هر کیلو ۹هزار و ۱۲۱ریال مورد معامله قرار گرفت.

تیرآهن ۲۴ ذوب‌آهن اصفهان ۸۸۰تن عرضه شد که در مقابل ۸هزار و ۵۸۰تن تقاضا در بازار داشت که در نهایت نیز همین مقدار کالا با نرخ کشف‌شده ۸هزار و ۳۵۶ریال دادوستد شد.

سبد تیرآهن ۲۷ تا ۱۴ ذوب‌آهن اصفهان ۲۹۰تن عرضه شد که کل تقاضا برای آن بالغ بر ۳هزار و ۵۰۰تن بود که در نهایت به دلیل عدم افزایش عرضه این محصول همان مقدار از کالای عرضه شده با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۵۲۳ریال خریداری شد.

در مجموع در جلسه معاملاتی گروه فولاد به دلیل عدم حضور شرکت‌های گروه ملی، فولاد آذربایجان و... و عرضه‌های کم ذوب‌آهن اصفهان به طور کلی ۲۳هزار و ۹۲۰تن تیرآهن عرضه شد که در مقابل ۱۱۰هزار و ۹۵۰تن تقاضا وجود داشت که در نهایت همان ۲۳هزار و ۲۲۰تن به ارزش ۱۸۷میلیارد و ۷۵۳میلیون و ۲۴۰هزار ریال دادوستد شد.

در جلسه معاملاتی گروه مس، مس کاتد شرکت ملی مس یک‌هزار و ۲۴۰تن با نرخ هر کیلو ۶۷هزار و ۲۶۸ریال تحویل فوری به فروش رسید. مس اسلب وملی مس نیز ۴۰تن عرضه شد که در بازار ۱۸۰تن تقاضا برایش وجود داشت که در نهایت همان ۴۰تن با نرخ هر کیلو ۶۹هزار و ۱۳۵ریال نقدی خریداری شد. مس مفتول mmا۸ دنیای مس ۱۰۰ تن عرضه و همین مقدار کالا با نرخ هر کیلو ۶۹هزار و ۲۸۵ریال مورد مبادله قرار گرفت.

در مجموع یک هزار و ۳۶۰تن مس عرضه شد که ارزش معاملاتی این گروه را به ۹۳میلیارد و ۱۰۶میلیون و ۲۲۰ هزار ریال رساند.

ارزش معاملات از ۲۹۱‌میلیارد ریال فراتر رفت

دیروز در شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۲۵‌هزار و ۲۵۰‌تن انواع فولاد، آلومینیوم، مس، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۲۹۱‌میلیارد و ۵۵۲‌میلیون و ۸۱۰‌هزار ریال داد‌وستد شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران، تالار این بورس در روز گذشته شاهد جمعا ۳۰‌هزار و ۶۷۰‌تن عرضه و در مقابل ۱۱۳‌هزار و ۳۲۰‌تن‌ تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۲۵‌هزار و ۸۰۰‌تن عرضه و در مقابل ۱۱۳‌هزار و ۵۰‌تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۴‌هزار و ۸۷۰‌تن عرضه و در مقابل ۲۷۰‌تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد، ۲۳‌هزار و ۲۲۰‌تن انواع تیرآهن در ۴‌رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۱۸۷‌میلیارد و ۷۵۳‌میلیون و ۲۴۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۹۶/۹۱ و ۴۰/۶۴‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

در گروه آلومینیوم نیز، ۳۸۰‌تن شمش آلومینیوم به ارزش ۹‌میلیارد و ۸۰۴‌میلیون ریال در یک رینگ معاملاتی دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۵۰/۱ و ۳۶/۳‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

در گروه مس نیز، یک هزار و ۳۸۰‌تن انواع مس در ۳‌رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۹۳‌میلیارد و ۱۰۶‌میلیون و ۲۲۰‌هزار ریال به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن وارزش ۴۷/۵ و ۹۳/۳۱‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

رینگ محصولات کشاورزی

در رینگ محصولات کشاورزی در گروه کنجاله، ۶۵‌تن کنجاله سویا به صورت نقدی و سلف در ۳‌رینگ معاملاتی به ارزش ۲۹۴‌میلیون و ۸۵۰‌هزار ریال داد‌وستد شد که از نظر حجم و ارزش ۲۶/۰ و ۱۰/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز در گروه ذرت، ۲۰۵‌تن ذرت دانه‌ای به ارزش ۵۹۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار ریال به فروش رفت که از نظر وزن و ارزش ۸۱/۰ و ۲۰/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در این روز، عرضه ۳‌هزار تن شکر سفید در گروه شکر بدون تقاضا ماند.