بازارهای جدید فولاد تقویت می‌شود

گروه بورس کالا- علی غفوری:آدیتی‌میتال، پسر لاکشمی میتال غول تولید فولاد جهان و کارشناس ارشد مالی این شرکت بازار فولاد را در سال ۲۰۰۸ مطلوب توصیف کرد و افزود: در سال ۲۰۰۷ صنعت فولاد عمدتا به دلیل پیدایش بازارهای جدید از رشد مستمر تقاضای خوب جهانی فولاد بهره‌مند شده است. به دلیل استمرار ادغام‌ها در آمریکای شمالی و اروپای غربی که بسیار بازارگرا بوده است موجب شده که قیمت‌های فولاد در بازارهای جهانی دیگر بی‌ثبات نباشد.

همچنین، شاهد این بوده‌ایم که بازارهای مالی به این صنعت بهای بیشتری می‌دهد، چون صنعت توانسته است به طور فزاینده و مستمری به یک رشد پتانسیل دست یابد که مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

اگر به سال ۲۰۰۸ نگاهی بیاندازیم پیش‌بینی می‌شود که در بازارهای جدید یا نوپا خصوصا در خاور دور، خاورمیانه و کشورهای CIS می‌توانیم رشد سالم و مطلوبی داشته باشیم که پشتوانه آن رونق بازار کالا است.

کشورهای اروپایی با این امر یا وظیفه مواجه شده‌اند که می‌بایستی یورو را در مقابل دلار آمریکا با مدیریت خود تقویت کنند که فشار از طرف واردات را افزایش خواهد داد.

امسال آمریکای شمالی اثرات بحران‌های وام مسکن را احساس خواهد کرد که در نتیجه انتظار می‌رود که در آنجا رشد پایینی به دست آید، اما در زنجیره میزان موجودی‌ها پایین بوده و به دلیل افت ارزش دلار و در نتیجه واردات کمتر تولیدکنندگان آمریکایی باید یک چشم‌انداز نسبتا سالمی را در پیش‌رو داشته باشند.

صنعت فولاد در سطح جهان با چالش افزایش قیمت مواد اولیه و بالا رفتن هزینه حمل‌ونقل و محدودیت‌های تدارکاتی یا لجستیکی مواجه است.

میتال کوچک می‌گوید باید در اینجا تاکید کنم که آرسلورمیتال در حقیقت از نظر دستیابی یا تامین سنگ‌آهن ۴۵درصد به خودکفایی رسیده است. این عوامل و مشکلات اقتصاد جهانی که با آن مواجه هستیم می‌تواند موجب کندی روند تجارت جهانی، عرضه جهانی و دستیابی بازارهای شکوفایی به مواد اولیه شود.

اما تقاضای جهانی برای فولاد همچنان بالا بوده و صنعت فولاد جهانی نیز برای حفظ منافع و سود خود می‌بایستی این افزایش هزینه‌های تولید را به مشتریان خود انتقال دهد. به طور کل من به آینده صنعت فولاد در سال ۲۰۰۸ و پس از آن بسیار خوش‌بین هستم.