آزاده حسینی

این روزها در بورس کالای ایران، بازار خرید و فروش دفاتر کارگزاری شایع شده است. فروشندگان این دفاتر کارگزاری هم کارگزارانی بودند که در طول این چندسال خیلی فعال نبوده و از فرصت به وجود آمده بهره جسته و اقدام به فروش مجوزهای خود کرده‌اند، گفته‌های بازار حاکی است، این اقدام یعنی فروش مجوزهای کارگزاری. تاکنون از سوی دو دفتر کارگزاری بورس کالای کشاورزی صورت گرفته که رقم فروش آنها نیز معادل ۲۰۰ الی ۳۰۰میلیون تومان بوده است. این در حالی است که یک دفتر کارگزاری بورس فلزاتی پیشنهاد فروش ۳میلیارد تومانی برای مجوز خود بوده که تاکنون نتوانسته‌ مشتری کسب کند و کارگزاران کشاورزی غیرفعال به منظور تبلیغ در فروش مجوز دفاتر خود این موضوع را که از سال آینده تمامی کارگزاران می‌توانند در مبادلات فلزی و کشاورزی شرکت کنند، به متقاضیان دفاتر کارگزاری گوشزد می‌کنند.

خرید و فروش دفاتر کارگزاری بورس کالای ایران در حالی صورت می‌گیرد که طبق اظهارات متقاضیان از کارگزاران جدید خواسته شده تا مبلغ ۳میلیارد تومان به حساب بورس کالا واریز کرده و در مدت فعالیت آن دفتر کارگزاری هم نزد بورس کالا باقی خواهد ماند، اما کارگزار می‌تواند این حساب را به گردش انداخته و در واقع یک کارگزار فعال باید تا روزی ۲میلیارد تومان کار کند که در غیر این صورت با پایین آمدن سطح موجودی در حساب بورس کالا ممکن است اختیارات وی سلب شود.

این در حالی است که متقاضیان دفاتر کارگزاری که هم‌اکنون صلاحیت آنها در بورس اوراق بهادار در حال سنجش است در طول فعالیت بورس فلزات مبالغ زیادی را به عناوین مختلف به حساب بورس کالا واریز کرده‌اند و به دلیل اینکه مبادا اسامی آنها از لیست متقاضیان خط بخورد هرگز اعتراضی نیز نسبت به این موضوع نداشته‌اند.

متقاضیان دفاتر کارگزاری خرید و فروش مجوز کارگزاری را در بورس کالا قانونی دانسته و منوط به تایید اعضای هیات‌مدیره بورس کالا دانستند، اما حسین ملاحسین آقا، رییس هیات‌مدیره بورس کالای ایران از موضوع خرید و فروش دفاتر کارگزاری در بورس کالا اظهار بی‌اطلاعی کرده و آن را منوط به مجوزهای لازم از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار دانست، اظهار داشت: هر تغییری در اداره‌کنندگان بورس کالا یا همان کارگزاران باید به اطلاع سازمان بورس و اوراق بهادار برسد.

آنچه که واضح است این است که کارگزاران مراحل زیادی را برای کسب مجوزهای دفاتر کارگزاری طی می‌کنند، پس خرید و فروش دفاتر به اشخاصی که صلاحیت آنها مورد تایید سازمان بورس نباشد شبهه ایجاد می‌کند، اما سازمان بورس و اوراق بهادار نیز تاکنون در این رابطه سکوت کرده است.