گروه بورس کالا - در نخستین ماه فصل زمستان میانگین قیمت کل میلگرد تولید شده در واحدهای فولادسازی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه از روند رو به رشد برخوردار بود. بازار فولاد ایران با آغاز فصل سرما و شروع سال ۲۰۰۸ میلادی وارد شرایط جدیدی شده است. به‌رغم انتظار مصرف کنندگان مبنی بر کاهش قیمت انواع محصولات فولادی اما این محصولات با رشد قیمت مواجه شده است؛ به گونه‌ای که با پایان یافتن موج سرمای اخیر در کشور انبارهای تهران و بنادر شمالی فعالیت خود را از سر گرفتند. به نظر می‌رسد افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی به رشد قیمت آهن در داخل دامن زده است.

البته فعالیت انبارهای آهن تهران و بنادر شمالی به منظور جلوگیری از رشد قیمت‌ها در بازار به دنبال پایان یافتن سرمای اخیر بود.

براساس اعلام مسوولان وزارت بازرگانی میزان واردات محصولات فولادی به کشور تا پایان امسال به حدود ۱۰میلیون تن خواهد رسید. این در حالی است که کل واردات فولاد ایران در سال ۸۵ حدود ۷میلیون تن بود.

به‌رغم روند رو به رشد واردات؛ اما کاهش تولید بخش‌خصوصی، رشد هزینه‌های تولید (شامل رشد قیمت‌های انرژی مواد اولیه و نیروی انسانی) افزایش تقاضای داخلی و نابرابری عرضه و تقاضا را می‌توان چهار عامل اصلی رشد قیمت آهن‌آلات در سال‌جاری برشمرد.

«دنیای اقتصاد» با ارائه گزارشی روند قیمت آهن‌آلات را به طور میانگین در نخستین ماه فصل زمستان مقایسه کرده که متن آن در پی می‌آید: بنابراین گزارش، به طور کلی روند قیمت میلگرد در دی ماه جاری افزایشی بود به گونه‌ای که در نخستین هفته ماه مورد بررسی به طور میانگین قیمت کل محصولات میلگرد فولادی‌ها هر کیلو (اهواز، اردبیل، ذوب‌آهن و آذربایجان) به نرخ ۷هزار و ۳۴۰ ریال عرضه شد که این رقم در هفته دوم با ۲۰ ریال افزایش در هر کیلو به مبلغ ۷هزار و ۳۶۰ ریال به فروش رسید.

در هفته سوم دی ماه جاری میلگرد واحدهای تولیدی یاد شده به طور میانگین با رشد ۱۶۰ ریالی و ۱۴۰ ریالی در هر کیلو نسبت به هفته نخست و دوم در بازار غیررسمی به مبلغ ۷هزار و ۵۰۰ ریال مورد مبادله قرار گرفتند.

در هفته چهارم مدت یاد شده قیمت کل میلگرد تولیدی (اهواز، اردبیل، ذوب‌آهن اصفهان و آذربایجان) در بازار غیررسمی با رشد ۳۶۰ ریالی، ۳۴۰ ریالی، ۲۰۰ ریالی نسبت به سه هفته نخست ماه جاری در هر کیلو روبه‌رو شد؛ به گونه‌ای که به طور میانگین به نرخ ۷هزار و ۷۰۰ ریال به فروش رسیدند. در هفته آخر ماه جاری میلگرد ۱۲، ۱۴، ۱۶- ۲ A آجدار فولاد کرمانشاه نیز با رشد ۳۰۰ ریالی در هر کیلو نسبت به هفته نخست مدت یاد شده در بازار غیررسمی به طور میانگین به نرخ ۷هزار و ۶۰۰ ریال دادوستد شد.

در مدت مورد بررسی میلگرد ۸ و ۱۰ آجدار کلاف و میلگرد ۸ تا ۱۶ آجدار شاخه - آج ۳۴۰ الیگودرز نیز رشد قیمت را در بازار غیررسمی تجربه کرد. به گونه‌ای که در هفته نخست دی ماه جاری هر کیلو میلگرد این کارخانه به طور میانگین به نرخ ۷هزار و ۶۰۰ ریال بود؛ اما در هفته چهارم ماه یاد شده این محصولات با رشد ۴۰۰ ریالی در هر کیلو روبه‌رو به طور میانگین به مبلغ ۸هزار ریال مورد مبادله قرار گرفتند.

در نخستین ماه سرد زمستانی همچنین میلگرد ۱۸ و ۲۰ - ۲ A و ۲۰ - ۳‌ A آجدار فولاد پارس از روند رو به رشد برخوردار بود؛ به گونه‌ای که هر کیلو میلگرد این کارخانه به طور میانگین در هفته‌های اول تا چهارم این ماه به ترتیب به مبلغ ۷هزار و ۲۰۰، ۷هزار و ۲۰۰، ۷هزار و ۴۰۰ و ۷هزار و ۶۰۰ ریال عرضه شدند که با افزایش قیمت ۴۰۰ ریالی در هفته آخر نسبت به هفته اول مواجه شدند.

این گزارش می‌افزاید: در مدت یاد شده تیرآهن نیز دستخوش نوسان قیمت بود. در دی ماه جاری، سبد تیرآهن ریز نیز رشد قیمت را در بازار غیررسمی تجربه کرد به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴ در ۴ هفته این ماه به طور میانگین و به ترتیب به مبلغ یک میلیون و ۱۹۰هزار ریال، یک میلیون و ۱۷۵هزار ریال، یک میلیون و ۲۰۵هزار ریال و یک میلیون و ۲۳۰هزار ریال عرضه شد که با افزایشی ۴۰هزار ریالی مواجه بود.

در ماه یاد شده، هر شاخه تیرآهن ۱۶ به طور میانگین و در ۴ هفته متوالی به نرخ یک میلیون و ۴۶۵هزار ریال، یک میلیون و ۴۶۵هزار ریال، یک میلیون و ۵۰۰هزار ریال و یک میلیون و ۵۳۰هزار ریال در بازار غیررسمی دادوستد شد که از رشدی ۶۵هزار ریالی برخوردار شد.

در این مدت هر شاخه تیرآهن ۱۸ نیز با رشد ۵۰هزار ریالی در ۴هفته مورد بررسی به طور میانگین به مبلغ یک میلیون و ۷۸۰هزار ریال، یک میلیون و ۷۷۰هزار ریال، یک میلیون و ۸۰۰هزار ریال و یک میلیون و ۸۳۰هزار ریال به فروش رسید.

در دی ماه جاری اما هر شاخه تیرآهن ۲۰ با افت قیمت ۲۲۰هزار ریالی روبه‌رو شد به گونه‌ای که این محصول در ۴هفته متوالی این ماه به طور میانگین به نرخ ۲میلیون و ۷۰۰هزار ریال، ۲میلیون ۶۴۰هزار ریال، ۲میلیون و ۶۰۰هزار ریال و ۲میلیون و ۴۸۰هزار ریال رسید.

این گزارش حاکی است در مدت یاد شده به‌رغم روند رو به رشد قیمت سبد تیرآهن ریز اما سبد تیرآهن درشت باافت قمیت مواجه شد؛ به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۲۲ بدون تغییر و به طور میانگین به نرخ ۲میلیون و ۶۰۰هزار ریال در بازار غیررسمی به ثبت رسید.

در این مدت هر شاخه تیرآهن ۲۴ به طور میانگین از هفته اول تا چهارم ماه جاری به مبلغ ۳میلیون و ۲۲۰هزار ریال، ۳میلیون و ۱۷۰هزار ریال، ۳میلیون و ۱۶۰هزار ریال و ۳میلیون و ۲۰۰هزار ریال مورد مبادله قرار گرفت که از کاهش ۲۰هزار ریالی برخوردار بود.

در دی ماه جاری، تیرآهن ۲۷ نیز شاهد افت قیمت در بازار غیررسمی بود. به گونه‌ای که به طور میانگین به نرخ ۴ میلیون و ۶۰۰هزار ریال، ۴میلیون و ۵۳۰هزار ریال، ۴میلیون و ۵۶۰ هزارریال و ۴میلیون و ۵۶۰هزار ریال در ۴ هفته متوالی این ماه مورد معامله قرار گرفت که با کاهش ۴۰هزار ریالی مواجه شد.