فرآورده‌های نفتی در بورس کالا معامله می‌شود

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: در صورت تصویب هیات دولت، فاز نخست معاملات فرآورده‌های نفتی در ساختار بورس کالای ایران انجام خواهد شد.

پس از کش و قوس‌های فراوان و ابهامات ایجاد شده در خصوص چگونگی راه‌اندازی بورس نفت در کشور، سرانجام رییس سازمان بورس اوراق بهادار از راه‌اندازی بورس نفت در دو فاز مجزا خبر داد که مرحله نخست راه‌اندازی بورس نفت شامل فرآورده‌های نفتی (پتروشیمی‌ها، روغن، قیر و ...) در ایام دهه فجر در جزیره کیش و توسط بورس کالای ایران صورت خواهد گرفت. مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با تایید مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: پیشنهاد مشترک وزارت نفت و امور اقتصادی و دارایی برای راه‌اندازی بورس نفت باید به تصویب هیات دولت برسد.

علی اکبر هاشمیان در خصوص زمان راه‌اندازی بورس نفت افزود: دولت مصمم است تا فاز نخست بورس نفت که شامل فرآورده‌های نفتی (پتروشیمی‌ها، روغن، قیر و ...) است در جزیره کیش و در ایام دهه فجر راه‌اندازی شود.

به گفته وی، هم اکنون سازمان بورس اوراق بهادار ماموریت بررسی تجهیز تالار را به بورس کالا داده است و حتی بررسی لازم صورت گرفته است، اما فعلا مجری مشخصی نداریم.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با اشاره به اینکه محصولات پتروشیمی جزو تعرفه‌های وزارت صنایع و معادن است، تصریح کرد: از این رو فرآورده‌های نفتی می‌توانند از طریق بورس کالا عرضه شوند. وی خاطرنشان کرد: دولت در مصوبه یاد شده باید در سه زمینه تکلیف را مشخص کند: آزادسازی فرآورده‌های نفتی برای عرضه، مکان عرضه و اینکه در کدام بورس، کالا یا مکان دیگر.

هاشمیان در خصوص بورس نفت‌خام گفت: هم اکنون پتروشیمی در بورس فلزات لندن (LME) عرضه می‌شود، اما بورس نفت‌خام به علت آنکه بین‌المللی است در بورس جدا از بورس فلزات لندن (LME) دادوستد می‌شود.

وی با بیان اینکه نفت‌خام دارای مشتریان خارجی است، افزود: از این رو باید در بورسی جدا و بین‌المللی معامله شود.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در خصوص اینکه با ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالا، این بورس دارای سه تابلو خواهد شد، تصریح کرد: در صورت تصویب هیات دولت و عرضه فرآورده‌های نفتی از طریق ساختار بورس کالای ایران، این محصولات در رینگی جدا مورد معامله قرار خواهد گرفت که در آن صورت شاهد سه تابلوی کشاورزی، فلزات و فرآورده‌های نفتی خواهیم بود.