مخالفت «بورس» با قیمت‌های پلکانی شکر

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: عرضه پلکانی شکر در بورس به دلیل زیاد بودن فاصله قیمتی میان عرضه‌های خرد و عمده مورد موافقت مسوولان شرکت بورس کالا قرار نگرفت.

بنابراین گزارش براساس این روش که از سوی شرکت توسعه نیشکر به عنوان یکی از عرضه‌کنندگان عمده شکر در بازار ارائه شده بود، قرار بر این شد تا به تناسب حجم عرضه و محل تحویل محصول، قیمت آن متغیر باشد. اما در جدول ارائه شده تفاوت ۲۹۰ریالی میان قیمت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی وجود داشت که بورس معتقد است در نظر گرفتن این رقم از آنجا که زمینه ایجاد سوءاستفاده و رانت را برای دلالان ایجاد می‌کند، قابل اجرا در بورس نیست.

عباس بنازاده، مدیر توسعه بازار بورس کالا با اشاره به این نکته که تفاوت قیمت در خرده‌فروشی و عمده‌فروشی در معاملات بورس کالا وجود دارد گفت: اما این فاصله قیمتی همواره بین ۲ الی ۵تومان بوده و در نهایت به ۳۰درصد می‌رسید، اما رقم پیشنهادی برای قیمت‌های پلکانی شکر ۳۰تومان است و این مساله باعث ایجاد رانت در بازار می‌شود.

وی با اشاره به معامله شکر در روز سه‌شنبه، آن را کاملا رقابتی دانست و افزود: وظیفه بورس ایجاد فضای رقابتی برای محصولات است نه اینکه عامل ایجاد رانت شود و به همین دلیل فاصله زیاد بین قیمت‌ها نباید در بورس وجود داشته باشد.

اما از سوی دیگر محمد رحیمی، معاون سیستم‌ها و روش‌های شرکت توسعه نیشکر در خصوص جداول ارائه شده در خصوص عرضه محصول این شرکت در بورس کالا گفت: هر چند در جریان عرضه پلکانی شکر، مسوولان «بورس» به فاصله قیمتی آن ایراد گرفتند، اما موضوع این است که این فاصله قیمتی اصولا به این دلیل در نظر گرفته شده است که انگیزه‌ای برای حضور معامله‌گران بزرگ یعنی همان دلالان فراهم شود.

وی از بین رفتن این فاصله‌ها را خروج معامله‌گران بزرگ ذکر کرد و گفت: اگر فاصله قیمتی میان عرضه‌های خرد و عمده وجود نداشته باشد، معامله‌گران هم به بورس نمی‌آیند.

رحیمی یکی از مشکلات فعلی مصرف‌کنندگان شکر را پایین بودن توان نقدینگی آنها دانست و افزود: اما اگر واسطه‌گران را به حضور در معاملات بورس تشویق کنیم، این مشکل مصرف‌کنندگان به خودی خود حل خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: البته از بین رفتن لایه‌های اضافی از بازار، هدف بورس است، اما تا رسیدن به مرحله‌ای که مصرف‌کنندگان نهایی به بورس راه یابند به دو الی سه سال زمان نیاز داریم و تا آن زمان باید زمینه فعالیت واسطه‌گران را به وجود آوریم.

وی در ادامه یادآور شد: البته برای رفع گره‌های معاملاتی شکر در بورس پیشنهاد دادیم تا کارگروهی مستقل از نمایندگان کارگزاران، عرضه‌کنندگان، تولیدکنندگان و بورس زیر نظر بالاترین مقام شرکت بورس کالا جلساتی را برگزار کنند تا به یک طرح جامع در خصوص این کالا برسند.

وی با تاکید بر اینکه در این طرح باید وظایف بورس و متقاضیان به دقت مشخص شود، افزود: در غیراین‌صورت ممکن است که شکر از بورس خارج شده و دیگر بازنگردد.