بنابر گزارش سایت خبری آسیامتال (۱۷ ژانویه ۲۰۰۸) به دلیل کاهش چشمگیر قیمت سنگ‌آهن در بازار شمالی چین اکثر تجار موضعی صبورانه اتخاذ کرده‌اند.

سرمای شدید در اکثر نقاط چین و همچنین افزایش قابل ملاحظه هزینه‌های تولید کارخانه‌های فولادی موجب کاهش قیمت سنگ‌آهن شده است، بنابراین بسیاری از کارخانه‌‌های کوچک و متوسط تصمیم به توقف یا محدود کردن تولید خود کرده‌اند. بنابر همین گزارش، اکثر تجار نیز ذخیره‌های خود را برای فروش تا جشنواره‌های بهاری چین متوقف کرده‌اند، چرا که امید می‌رود قیمت سنگ‌آهن پس از جشنواره بهار به روندی صعودی بازگردد.

در تایید این گزارش، خبری از استان Shandong نیز منتشر شده است که به دلیل بازار کم‌رونق فولاد و کاهش قیمت سنگ‌آهن در شمال چین، پیش‌بینی می‌شود که قیمت سنگ‌آهن هندوستان تا شروع فستیوال بهار افزایش نخواهد یافت.

از سوی دیگر، بنابراین گزارش سایت Mysteel کاهش قابل ملاحظه کرایه حمل کشتی موجب شده تا کارخانه‌های فولادی امید به کسب قدرت بیشتری در تعیین شاخص قیمت سنگ‌آهن به دست آورند، چرا که گمان می‌رود کاهش قیمت کرایه حمل کشتی متعاقبا در کاهش بازار سنگ‌آهن Spot موثر باشد.

سایت معتبر Baltic Exchange در زمینه این کاهش تایید کرده است که کرایه حمل کشتی از برزیل به چین تا ۲۵دلار کاهش پیدا کرده است.

در جمع‌بندی کلی می‌توان عنوان کرد که به نظر می‌رسد، بازار سنگ‌آهن تا شروع جشنواره بهاری چین بازاری کم‌رونق باشد و حتی روندی نزولی در پیش داشته باشد.

منبع: سیاحان سپهر آسیا