تازه‌ترین قیمت‌های‌ فولاد در سال 2008

آزاده حسینی

تازه‌ترین قیمت‌های انواع محصولات فولادی در بازار جهانی طبق اطلاعات و آمار منتشر شده از سوی متال بولتن با رشد قیمت همراه بود. شمش چدن

قیمت شمش چدن صادراتی برزیل تحویل به صورت FOB در بازارهای جهانی ۳۷۰الی ۳۷۵دلار در هر تن بود. نرخ شمش چدن وارداتی به آسیای جنوب‌شرقی تحویل به صورت C&Fا۴۷۰الی ۴۸۵ دلار در هر تن و شمش چدن وارداتی به ایتالیا در هر تن ۴۸۵ الی ۵۰۰دلار و شمش چدن وارداتی به آمریکا تحویل به صورت C&Fا۶۳۰ الی ۶۳۵دلار در هر تن بود.

بیلت

نرخ بیلت نیز در مبادلات جهانی بین ۴۹۵تا ۷۵۰دلار در هر تن بود که بیلت صادراتی چین و وارداتی به ایران بیشترین رشد قیمت را در بازارهای جهانی داشتند. نرخ بیلت صادراتی چینی تحویل به صورت FOB بین ۷۳۰ تا ۷۵۰دلار قیمت خورد در حالی که نرخ این محصول در بازارهای داخلی چین در هر تن ۴۹۵تا ۵۰۵دلار بود، اما قیمت بیلت وارداتی به ایران تحویل به صورت C&F به بندرانزلی بین ۶۹۰ تا ۷۱۵دلار در هر تن بود.

بیلت صادراتی ترکیه تحویل به صورت FOB نیز در هر تن ۶۷۰الی ۶۷۵دلار قیمت خورد، اما همین محصول از کشورهای CIS به ترکیه با نرخ ۶۵۵ تا ۶۷۵دلار وارد شد. نرخ بیلت همچنین در بازارهای داخلی ایتالیا ۶۳۰ تا ۶۴۵دلار در هر تن بود. قیمت بیلت صادراتی برزیل نیز تحویل به صورت FOB در بازارهای جهانی بین ۶۳۰تا ۶۴۵دلار در هر تن بود.

اسلب

دامنه نوسان نرخ اسلب در بازارهای جهانی بین ۷۰ تا ۸۰دلار در هر تن بود به طوری که نرخ اسلب صادراتی اوکراین تحویل به صورت FOBا ۵۲۰ تا ۵۴۰دلار در هر تن و اسلب وارداتی کشورهای CIS به منطقه آسیای جنوب شرقی تحویل به صورت C&F با نرخ ۵۹۰ تا ۶۱۰دلار در هر تن به فروش رسید.

نرخ اسلب صادراتی اوکراین نیز تحویل به صورت FOB بین ۵۲۰ تا ۵۴۰ دلار در هر تن بود.

سیم مفتول

سیم مفتول ۸-۵/۶ میلیمتر صادراتی اوکراین تحویل به صورت FOBا ۶۹۰ تا ۷۱۰ دلار در هر تن و صادراتی روسیه نیز با همین قیمت در بازارهای جهانی حاضر شد.

سیم مفتول ساده صادراتی ترکیه، برزیل و چین هم تحویل به صورت FOB به ترتیب ۷۲۰ تا ۷۳۰، ۷۵۰ تا ۷۷۰ و ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار در هر تن قیمت خورد.

اما نرخ سیم مفتول وارداتی به آمریکا تحویل به صورت C&F ۷۸۵ تا ۷۹۰ دلار در هر تن بود.

سیم مفتول صادراتی ترکیه به ایتالیا و اسپانیا نیز در هر تن ۷۵۷ و ۷۷۳ دلار در هر تن بود.

آرماتور

نرخ آرماتور در بازارهای جهانی به شدت با نوسان همراه بود، به طوری که در گوشه‌ای از دنیا این محصول با نرخ ۶۶۰ دلار مبادله می‌شد و در گوشه‌ای دیگر همین محصول ۸۰۰ دلار بود. به طوری که در بازارهای داخلی ایتالیا آرماتور با کمترین قیمت با نرخ ۶۶۰ تا ۶۹۰ دلار در هر تن مورد مبادله قرار گرفت، اما واردات همین محصول به آمریکا با نرخ ۷۹۰ تا ۸۰۰ دلار در هر تن صورت گرفت.

نرخ آرماتور صادراتی ترکیه نیز با آنچه که در بازارهای داخلی مورد مبادله قرار می‌گیرد همسان بوده و معادل تنی ۷۳۵ دلار بود.

همچنین این محصول در بازارهای داخلی ایران تحویل در کارخانه با نرخ ۷۲۰ تا ۷۸۰ دلار در هر تن بود در حالی که محصول وارداتی آرماتور در کشورهای CIS به بندر انزلی با نرخ ۶۹۰ تا ۷۰۰ دلار در هر تن مورد مبادله قرار گرفت.

در حالی که نرخ آرماتور وارداتی به ایران از بازارهای داخلی کمتر است و همین موضوع باعث به صرفه بودن واردات می‌شد، اما در بازارهای اسپانیا و ایتالیا این گونه نبوده و نرخ وارداتی آرماتور از بازارهای داخلی این کشورها بالاتر است، به طوری که نرخ آرماتور وارداتی از ترکیه به ایتالیا تنی ۷۶۵ دلار و به اسپانیا ۷۸۰ دلار در هر تن بود. اما نرخ همین محصول در بازارهای داخلی ایتالیا ۶۷۵ دلار و در اسپانیا ۷۳۰ دلار در هر تن بود.