قفل معاملات «خصوصی‌ها» رشد قیمت میلگرد در بورس

بیتا احمدی

قیمت آهن‌آلات که از دو سه هفته گذشته روند رو به رشد خود را آغاز کرده بود دیروز در بورس کالا ادامه پیدا کرد به طوری که در روز چهارشنبه آخرین روز کاری دی ماه سال ۸۶ «بورس»، محصولات فولادی ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خراسان و فولاد آذربایجان علاوه بر رشد قیمت به دلیل عدم افزایش عرضه در زمان قرمز رنگ و در رقابت به فروش رسیدند و این نشان از تقاضاهای زیاد برای محصولات فولادی در این موقع از سال است. در روزهای آتی و دو ماه مانده تا پایان سال به نظر می‌رسد نرخ محصولات فولادی در کشورمان به دلیل بالا رفتن قیمت شمش و مواد اولیه به سیر صعودی خود ادامه دهد. همچنین دیروز شمش فولاد اوریال استیل روسیه و تیرآهن ۱۸ آریان فولاد (بخش خصوصی) عرضه، اما معامله نشد.

در مجموع در جلسه معاملاتی گروه فولاد با حضور شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، میانه، فولاد خراسان، آریان فولاد و اوریال استیل روسیه جمعا ۱۸هزار و ۱۱۰تن میلگرد و تیرآهن عرضه و ۸۱هزار و ۱۲۰تن تقاضا برای این محصولات وجود داشت که کلا ۱۱هزار و ۶۷۰تن فولاد به ارزش ۸۹میلیارد و ۶۹۷میلیون و ۳۹۰هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. اما در جلسه معاملاتی آلومینیوم روز گذشته شاهد عرضه و به فروش رسیدن کلیه محصولات شمش و بیلت ایرالکو و المهدی بودیم که مدتی بود تمامی محصولات آنان در بورس کالا مبادله نشده بود.

البته با به روی رینگ آمدن قیمت شمش ۷/۹۹-Pا۱۰۰۰ المهدی با نرخ هر کیلو ۲۶هزار ریال ناظر بازار اعلام کرد این نرخ شبهه ایجاد می‌کند که چرا گران‌تر از ایرالکو می‌فروشید؟ و المهدی باید عنوان کند چرا این نرخ را پیشنهاد کرده است، نماینده المهدی نیز که در تالار حضور داشت گفت: شمش‌های ۱۰۰۰ پوندی ۷/۹۹ ما در حقیقت از ۷/۹۹ بیشتر است و نزدیک به ۷۵/۹۹ است و به همین دلیل قیمت آن را افزایش داده‌ایم و گران‌تر از محصولات ایرالکو است.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» از تالار نقره‌ای، در جلسه آلومینیوم شمش آلیاژ ۴۱۳-A ایرالکو، ۲۰ تن تحویل فوری عرضه شد که همین مقدار کالا با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۸۰۰ ریال به فروش رسید.

شمش آلیاژ ۱۳۵۰ ایرالکو ۳۰۰ تن عرضه شد که در مقابل ۱۶۰ تن تقاضا برایش وجود داشت؛ اما تنها ۸۰ تن از این کالا با نرخ کشف شده ۲۶هزار و ۲۰۰ ریال تحویل فوری خریداری شد.

شمش خالص Pا۱۰۰۰ ایرالکو ۲هزار و ۹۰۰ تن عرضه شد که کل تقاضا برای این محصول ۱۱هزار و ۳۰۰ تن بود. این محصول با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۵۰۰ ریال تحویل فوری مورد معامله قرار گرفت.

شمش آلیاژ LM۲۱ ایرالکو ۲۰ تن عرضه و همین مقدار کالا با نرخ کشف شده برای هر کیلو ۲۸هزار و ۷۵۱ ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

بیلت ۶۰۶۳- ۷ ایرالکو ۲هزار و ۳۶۰ تن عرضه ونزدیک به ۴هزار و ۶۸۰ تن تقاضا برایش وجود داشت که به دلیل عدم عرضه اضافی همان مقدار کالای عرضه شده با نرخ هر کیلو ۲۸هزار و ۵۰۰ ریال به فروش رسید.

شمش ۷/۹۹-Pا۱۰۰۰ المهدی که بحث‌برانگیزترین کالای به روی رینگ آمده دیروز بود ۱۴۰تن عرضه شد که کل تقاضا برای آن ۵۴۰تن بود که در نهایت ۱۴۰تن از این کالا که با نرخ هر کیلو ۲۶هزار ریال به روی رینگ آمد در نهایت با نرخ هرکیلو ۲۵هزار و ۸۰۰ ریال تحویل فوری به فروش انجامید.

شمش ۱/۹۹ -Pا۱۰۰۰ المهدی ۴۰تن عرضه شد که ۲۰تن از آن با نرخ هر کیلو ۲۴هزار ریال نقدی دادوستد شد.

در مجموع ۵هزار و ۷۸۰تن شمش‌های آلومینیومی دیروز در تالار نقره‌ای بورس کالا عرضه شد که در مقابل ۱۶هزار و ۷۴۰تن تقاضا داشت که در نهایت ۵هزار و ۲۴۰تن از این محصولات به ارزش ۱۴۰میلیارد و ۵۳۹میلیون و ۲۰هزار ریال بود.

همچنین روز گذشته جلسه طولانی روی برگزار شد و شمش روی ۹۵/۹۹ شرکت پارس اکسید ۴۰تن با نرخ هر کیلو ۲۶هزار و ۵۰۰ریال عرضه و همین مقدار کالا با نرخ پیشنهادی فروشنده نقدا معامله شد.

و اما در جلسه معاملاتی گروه فولاد: ذوب‌آهن اصفهان در پنج سبد محصولات خود را عرضه کرد که هیچ‌یک از این کالاها افزایش عرضه نداشتند.

سبد میلگرد A۲/A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۳۵۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۴۹۳ریال سلف ۳۰بهمن‌ماه عرضه شد که به دلیل تقاضای زیاد برای آن در زمان رقابت نرخ آن کشف و با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۷۳۷ریال این ۳۵۰تن خریداری شد.

تیرآهن کوتاه ۲۰ذوب‌آهن اصفهان ۲هزار و ۲۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۵۰عرضه شد که کل تقاضا برای آن ۷هزار و ۴۶۰تن بود. در نهایت این محصول ذوب‌آهن با نرخ کشف شده ۷هزار و ۵۰۰ریال به فروش رسید.

تیرآهن کوتاه ۲۲ ذوب‌آهن اصفهان ۲هزار و ۱۲۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۴۰۰ریال عرضه شد که کل تقاضا برای آن ۷هزار و ۷۸۰تن بود.

درنهایت ۳۰۰تن از این محصول نقدی با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۳۰۰ریال معامله شد.

تیرآهن کوتاه ۲۴ذوب‌آهن اصفهان یک‌هزار و ۹۲۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۴۵۰ریال عرضه شد که در مقابل ۶هزار و ۵۲۰تن تقاضا برای آن وجود داشت که درنهایت یک‌هزار و ۵۰۰تن از این کالا با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۳۵۰ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

تیرآهن کوتاه ۲۷ذوب‌آهن اصفهان یک‌هزار و ۳۲۰تن با نرخ هر کیلو ۸ هزار و ۷۰۰ریال عرضه شد که در زمان رقابت و با رقابت انجام گرفته میان کارگزاران این مقدار کالا با نرخ کشف شده هر کیلو ۸هزار و ۸۱۲ریال به فروش رسید.

سبد میلگرد ۲۵/۲۰-A۳ فولاد آذربایجان (میانه) ۲هزار تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۰۰ریال عرضه شد که در مقابل ۱۴هزار و ۴۶۰تن تقاضا داشت که درنهایت و در زمان رقابت با نرخ هر کیلو ۷هزار و۶۲۴ریال به فروش رسید.

گفتنی است بیلت ۲۰۰×۲۰۰ ۳sp اوریال استیل روسیه و تیرآهن ۱۸ آریان فولاد عرضه شد که خریداری برای آن پیدا نشد.