گروه بورس کالا - آزاده حسینی: در سال 2007 میلادی علاوه‌بر فلزات آهنی تحولات بسیاری در حوزه فلزات غیرآهنی نیز به‌وجود آمد که رکوردشکنی نرخ مس از جمله آن موارد بود.

مس
در اولین ماه سال 2007 نرخ مس در مبادلات بورس فلزات لندن بالاتر از 5هزار دلار در هر تن نیامد، اما در فوریه (دومین ماه میلادی) روند قیمت این فلز سرخ‌رنگ صعودی بود و این روند تا سومین ماه سال ادامه یافت و تا مرز 8هزار دلار پیش رفت، اما در چهارمین ماه سال نرخ مس با نوسان بسیار مواجه شد و از مرز 8هزار دلار هم عبور کرد، اما در پایان ماه مجددا به 7هزار دلار رسید و همچنین در پنج و ششمین ماه سال، روند قیمت این فلز با نوسان‌های اندک در حول‌و‌حوش نرخ 7هزار دلار بود.
اما مجددا در هفتمین ماه میلادی قیمت مس در چندین مبادله‌ای به بالای ۸هزار دلار رسید و به یک‌باره در پایان ماه بر محور ۷هزار دلار باقی ماند. در ۸ و نهمین ماه میلادی با از سر گیری روند صعودی مجددا نرخ مس به ۸هزار دلار رسید، اما این آخرین باری بود که در سال ۲۰۰۷ مس با نرخ بالای ۸هزار دلار مبادله شد و بعد از دهمین ماه میلادی حتی نرخ این فلز از ۷هزار دلار نیز پایین‌تر آمده و در محدوده نرخ ۶هزار دلار مورد مبادله قرار گرفت. اما سال ۲۰۰۸ میلادی با آغاز مبادلات در بورس فلزات لندن، مس با استقبال فعالان بازار مواجه شده و تاکنون در محدوده نرخ ۷هزار دلار دادوستد شده است.
پیش‌بینی کارشناسان نیز حاکی از آن است که در سال 2008 قیمت این فلز سرخ‌رنگ همچنان در محدوده 7هزار دلار مبادله شده و با نوسان‌های اندک مواجه است و در سال 2009میلادی قیمت این فلز دوباره افزایش یابد.
روی
نرخ روی در سال 2007 میلادی نوسان زیادی را متحمل شد، اما این نوسان‌ها در کل از یک روند نزولی تبعیت کرد.در آغاز مبادلات ژانویه 2007 نرخ روی از مرز 4هزار دلار آغاز شده و افت شدید قیمت در نخستین ماه میلادی حدود یک هزار دلار بود و این موضوع باعث بدبینی فعالان بازار نسبت به آینده این فلز شده و مبادلات دوم و سومین ماه سال را تحت‌تاثیر قرار داد به طوری که نوسان این فلز اندک و مبادلات در محدوده نرخ 3هزار دلار انجام شد.
اما در چهارمین ماه میلادی سال ۲۰۰۷ روی شاهد بزرگ‌ترین تحول تاریخ مبادلات بورس فلزات لندن شد و نرخ این محصول از ۴هزار دلار نیز فراتر رفت. جهش پلکانی روی به همان شدت که صعودی بود نزولی شده، اما این افت‌و‌خیز قیمت در محدوده ۵۰۰دلار بود.
از ماه چهارم میلادی به بعد نوسان کلی قیمت روی نزولی بوده و تنها در هفتمین ماه سال، نرخ روی تا 3هزار و 800دلار هم پیش رفت، اما این رشد قیمت پایدار نبوده و تا پایان سال نیز قیمت‌ها افزایش نیافتند و در محدوده 2هزار دلار مورد مبادله قرار گرفت. در مبادلات سال 2008 نیز روی در همان محدوده قیمتی دادوستد شده است.