گروه بورس‌ کالا- بورس کالای ایران در هفته گذشته به‌رغم سرمای شدید زمستانی و تعطیلی ادارات در برخی روزها، شاهد حضور چشم‌گیر فعالان اقتصادی و رونق معاملات محصولات فلزی و کشاورزی در تالار نقره‌ای بود. به طوری که آمار کل معاملات بورس در هفته مورد بررسی نسبت به هفته قبل از آن، از لحاظ حجم و ارزش رشد ۲۰۰‌درصدی را نشان می‌دهد. به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی‌بورس کالای ایران، در شرکت بورس کالای ایران جمعا ۱۹۴‌هزار و ۳۳۵ تن انواع فولاد، مس، آلومینیوم، کنسانتره مولیبدن، شکر، جو، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش یک‌تریلیون و ۷۹۲میلیارد و ۹۹۱‌میلیون و ۸۰۰‌هزار ریال دادوستد شد.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است؛ در هفته مورد بررسی ۱۸۷‌هزار و ۶۰۰ تن انواع محصولات فولادی به ارزش یک‌تریلیون و ۳۷۶‌میلیارد و ۹۲میلیون و ۸۳۰‌هزار ریال معامله شد که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۵۳/۹۶ و ۷۵/۷۶‌‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.

همچنین ۸۰۰ تن از انواع محصولات آلومینیومی‌به ارزش ۲۰‌میلیارد و ۷۶۴‌میلیون ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۱/۰ و ۱۶/۱‌درصد از کل بازار را شامل می‌شود.

در گروه محصولات مسی نیز ۴‌هزار و ۳۰۰ تن انواع محصولات مس، به ارزش ۲۷۹‌میلیارد و ۳۳۳ میلیون و ۹۴۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۱/۲ و ۵۸/۱۵‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.

شایان ذکر است در این هفته در گروه محصولات کنسانتره مولیبدن، ۳۹۰ تن سولفور مولیبدن به ارزش ۱۱۲‌میلیارد و ۷۷۴‌میلیون و ۵۸۰‌هزار ریال دادوستد شد که از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب شامل ۲۰/۰ و ۲۹/۶‌درصد از کل بازار شد.

رینگ محصولات کشاورزی

براساس این گزارش در هفته مورد بررسی در گروه ذرت ۸۱۵ تن ذرت دانه‌ای به ارزش ۲‌میلیارد و ۲۸۸‌میلیون و ۴۵۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۲/۰ و ۱۳/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

شایان ذکر است در گروه کنجاله نیز ۲۳۰ تن کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۹۶۳‌میلیون و ۷۰۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۲/۰ و ۰۵/۰‌درصد از کل بازار را شامل شد.

همچنین در این هفته ۱۱۰ تن شکر تصفیه شده به ارزش ۴۷۱‌میلیون و ۹۰۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۰۶/۰ و ۰۳/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

براساس این گزارش ۹۰ تن جو دامی‌ نیز به ارزش ۳۰۲‌میلیون و ۴۰۰‌هزار ریال دادوستد شد که از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب ۰۵/۰ و ۰۲/۰‌درصد از کل بازار این هفته را شامل شد.

شایان ذکر است، از کل معاملات صورت گرفته در بورس طی هفته گذشته ۱۶۵‌هزار و ۸۰۰ تن کالا به ارزش یک‌تریلیون و ۲۱۶‌میلیارد و ۹۶۱‌میلیون و ۴۷۰‌هزار ریال به صورت سلف و ۲۹‌هزار و ۵۳۵ تن به ارزش ۵۷۶‌میلیارد و ۳۰‌میلیون و ۳۳۰‌هزار ریال بصورت نقدی دادوستد شد.

این گزارش می‌افزاید: تالار این بورس در هفته مورد بررسی شاهد جمعا ۲۱۴‌هزار و ۷۱۵ تن عرضه در مقابل ۴۸۲‌هزار و۹۸۵ تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۲۰۲‌هزار و ۶۷۰ تن عرضه و در مقابل ۴۸۱‌هزار و ۳۴۰ تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۱۲‌هزار و ۴۵ تن عرضه در مقابل یک‌‌هزار و ۶۴۵ تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.