«نفتی‌ها» به بورس کالا می‌روند

گروه بورس کالا - به‌رغم آنکه هفته گذشته داود دانش‌جعفری، وزیر امور اقتصادی و دارایی از راه‌اندازی بورس نفت در یک‌ماه آینده خبر داده بود، اما شواهد حاکی است که به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های موردنیاز برای تحقق این هدف و بین‌المللی شدن بورس نفت و مشخص شدن راهکارهای معامله آن به زمان بیشتری نیاز است. از این رو به نظر می‌رسد بورسی شدن نفت خام در قالب بورس نفت به این زودی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود به طوری که حتی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس ضمن تاکید‌بر لزوم آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی این بورس، از عرضه نفت خام و گاز طبیعی در بورس کالا خبر داد.

به گفته وی این دو محصول تا زمان راه‌اندازی بورس نفت که به احتمال زیاد سال آینده خواهد بود در بورس کالا مورد مبادله قرار خواهد گرفت.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: رییس و اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران متولی خواهند بود که تا یک ماه آینده نسبت به پذیرش فرآورده‌های نفتی شامل کالاهای پتروشیمی و پایین دستی اقدام کنند که در این صورت به تنوع محصولات بورس کالای ایران افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: در مراحل بعدی محصولاتی چون نفت خام و گازطبیعی در بورس کالایی ایران عرضه خواهد شد.

وی در پاسخ به این مطلب که با این اوصاف در مرحله اول بورس نفت به معنای واقعی کلمه در کیش تشکیل نخواهد شد و فعلا آمادگی راه‌اندازی چنین بورسی وجود ندارد با تایید این نکته گفت: برای بورسی شدن نفت به ساختار و ظرفیت‌های دیگری لازم است که در این رابطه زیرساخت‌هایی نیز نوشته شده و اقدامات لازم برای بین‌المللی شدن بورس نفت نیز مطرح شده است.