گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: در جهت تقویت مبادلات محصول شکر در بورس کالای ایران و پاسخگویی به نیاز خریداران خرد، از امروز این محصول با تناژ زیر یک‌هزار تن و با قیمت‌های پلکانی عرضه خواهد شد.

بنابراین گزارش، در این طرح که از سوی عرضه‌کنندگان شکر ارائه شده است، این محصول، در سه گروه بالای یک‌هزار تن، ۳۰۰ تا ۶۰۰تن و ۱۰۰ تا ۲۰۰تن عرضه می‌شود که با کوچک‌تر شدن حجم کالا، بر قیمت آن نیز افزوده خواهد شد و بالعکس هر چه‌قدر تناژ بالاتر باشد، قیمت پایین‌تر در نظر گرفته می‌شود؛ ضمن آنکه به گفته یک کارگزار بورس کالا، حداقل تفاوت قیمتی موجود در این سه گروه نیز ۲۰ تا ۲۵تومان تعیین شده است که به گفته وی در جداول تعیین شده به موقعیت جغرافیایی و محل تحویل کالا نیز توجه شده است. برای مثال قیمت محصول تحویلی در تهران با محصول قابل تحویل در خوزستان با در نظر گرفتن کرایه حمل آن متفاوت خواهد بود.

به گفته این منبع آگاه این طرح قرار بود از ۱۷دی ماه اجرا شود که به دلیل تعطیلی بازار اجرا نشد و با هماهنگی‌های انجام شده از روز شنبه اجرا خواهد شد.

وی یکی دیگر از دلایل اجرای این طرح را پاسخگویی به نیاز خریداران خرد دانست و گفت: از زمان عرضه شکر در بورس این محصول توسط بزرگ‌ترین عرضه‌کننده آن با تناژ بالای یک‌هزار تن عرضه می‌شد؛ اما مساله این است که اغلب مصرف‌کنندگان شکر مثل شرکت‌های نوشابه‌سازی یا شیرینی‌فروش‌ها مصرف زیر یک‌هزار تن دارند؛ ضمن آنکه یکی از مشکلات اصلی این شرکت‌ها نداشتن نقدینگی کافی است بطوریکه نمی‌توانند حجم بالای شکر را خریداری کنند؛ اما با خرد کردن میزان عرضه شکر در بورس، می‌توان به این نیاز آنها پاسخ داد.

حسینی‌پور یکی دیگر از کارگزاران بورس کالا نیز درخصوص اجرای این طرح گفت: اگر میزان عرضه شکر کم باشد، می‌توان تعداد خریداران بیشتری را به سمت بازار کشاند. به عقیده او در عین حال فاصله قیمتی در نظر گرفته بین این گروه‌ها نباید آنقدر زیاد باشد که زمینه رانت را فراهم کند. وی یکی از پیشنهادهای مطرح شده از سوی برخی فعالان بورس را امکان عرضه زیر ۱۰۰تن عنوان کرد و گفت: اگر بتوان عرضه زیر ۱۰۰تن را هم در بورس داشت، می‌توان گستره مبادلات شکر را وسعت بیشتری داد.