معاملات سنگین فولاد در روز برفی

بیتا احمدی

حرکت رو به رشد بازار محصولات فلزی که از هفته پیش آغاز شده بود، در اولین روزهای معاملاتی هفته جاری ادامه پیدا کرد؛ به طوری که بین ۵/۱ تا ۲درصد نرخ کشف شده محصولات فولادی در بورس کالای ایران بالاتر از نرخ پیشنهادی فروشندگان بود و این باعث شد اکثر محصولات فلزی به روی رینگ آمده و در جلسه معاملاتی گروه فولاد در زمان رقابت به فروش رسند. این نشان‌دهنده آن است که قیمت آهن‌آلات در بازارها در حال افزایش است و روند صعودی خود را آغاز کرده است.

علاوه بر بزرگ‌ترین عرضه کننده شرکت بورس کالایی (ذوب‌آهن اصفهان) دیگر فولادسازان روز گذشته اکثر محصولاتش را در زمان رقابت به فروش رساندند، محصولات فولاد آذربایجان (میانه) نیز در زمان رقابت و با قیمت کشف شده در آن زمان منجر به معامله شد.

همچنین دیروز در جلسه معاملاتی گروه فولاد، شاهد ترافیک حضور شرکت‌های فولادی داخلی و خارجی بودیم.

ذوب آهن اصفهان با سبدهای تیرآهنی و میلگرد خود، گروه ملی با سبد میلگرد A۲وA۳، فولاد آذربایجان با سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ و آریان فولاد با تیرآهن ۱۸، فولاد خراسان با سبد میلگرد ۲۵ - ۱۴-A۳، شرکت اوکراینی ورق و یک شرکت چینی مبادرت به عرضه تیرآهن در بورس کالای ایران کردند.

شاید در این روزهای سرد زمستانی روزهایی را بتوان به یاد آورد که در نیمه اول سال‌جاری شرکتی مانند فولاد آذربایجان (میانه) نزدیک به پنج ماه نتوانسته بود محصولات خود را که در بورس کالای ایران عرضه می‌کرد به فروش برساند؛ اما الان شاهد فروش محصولات این شرکت در زمان رقابت و با قیمتی بیش از آنچه فروشنده پیشنهاد کرده بود، در رینگ معاملاتی هستیم.

به هر حال و از هر حیث رونق معاملات و شفافیت قیمت‌های آهن‌آلات را در بورس کالا می‌بینیم که امیدواریم با تلاش‌هایی که بورس کالا و همچنین کارگزاران انجام می‌دهند، بتوان در آینده نزدیک شاهد حضور شرکت‌های بخش‌خصوصی در این بورس بود.

در جلسه معاملاتی گروه مس نیز به دلیل این که قیمت دلار از هفته پیش تاکنون کاهش پیدا کرده است؛ یعنی از ۹۴۱ دلار با ۱۳ دلار کاهش به نرخ ۹۲۷ دلار رسیده و بر روی قیمت مس تاثیرگذار بوده است.

در نهایت روز گذشته در بورس کالا ارزش‌ معاملات به یک تریلیون ریال رسید.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از تالار نقره‌ای سبد میلگردA۲وA۳ ذوب آهن اصفهان ۲۲۵۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۳۰۰ ریال نقدی به روی رینگ آمد که در مقابل ۴هزار و ۵۰۰ تن تقاضا برای آن وجود داشت. معامله بر روی این محصولات همان تناژ عنوان شده و با نرخ پیشنهادی فروشنده، یعنی ۷هزار و ۳۰۰ ریال صورت گرفت.

تیرآهن ۱۸ ذوب آهن اصفهان ۴۴۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۷۸۰ ریال تحویل فوری عرضه شد که کل تقاضا برای این محصول ۴هزار و ۴۰۰ تن بود و در نهایت با همان نرخ ۷هزار و ۷۸۰ تن به فروش رسید.

تیرآهن ۱۴/۱۶/۱۸ ذوب آهن اصفهان سلف ۳۰ دی ماه ۳۹هزار و ۶۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزر و ۶۰۰ ریال سلف پایان دی ماه عرضه شد که همین مقدار کالا با نرخ پیشنهادی فروشنده خریداری شد.

سبد میلگرد ۲۰ - ۸ ، A۳ ذوب آهن اصفهان ۱۰هزار و ۵۶۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و یک‌صد ریال برای تحویل در پایان دی ماه عرضه شد که در مقابل کل تقاضا برای این محصول ۳۸هزار و ۲۸۰ تن بود که در زمان رقابت با نرخ متوسط کشف شده ۷هزار و ۲۱۷ ریال مورد معامله قرار گرفت. قیمت شروع ۷هزار و ۲۲۷ ریال و قیمت پایانی ۷هزار و ۲۰۷ ریال بود.

سبد میلگرد ۲۵ - A۳، ۸ ذوب آهن اصفهان ۵هزار و ۲۸۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۷۰ ریال عرضه شد که در مقابل ۶۱هزار و ۴۰ تن تقاضا برای این محصول وجود داشت.

این محصول ذوب آهن نیز در زمان رقابت و با نرخ کشف شده ۷هزار و ۲۵۵ ریال برای سلف ۳۰ دی ماه به فروش رسید.

میلگرد A۳،۲۵ ذوب آهن اصفهان یک هزار و ۸۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و یک‌صد ریال عرضه شد که در مقابل ۷هزار و ۳۲۰ تن تقاضا برای این محصول وجود داشت.

این محصول ذوب‌آهن اصفهان نیز برای رقابت رفت و با نرخ ۷هزار و ۱۸۵ ریال تحویل فوری خریداری شد.

این گزارش می‌افزاید: میلگرد A۳،۳۲ ذوب آهن اصفهان عرضه شد، اما منجر به فروش نگردید.

میلگرد ۱۴-A۱ ذوب آهن ۴۶۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۹۰۰ ریال تحویل فوری عرضه شد که با همین نرخ نیز به فروش انجامید.

میلگرد ۱۴-A۲ ذوب آهن اصفهان ۲۸۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۲۰۰ ریال عرضه شد که در مقابل ۳هزار و ۳۶۰ تن تقاضا وجود داشت که در زمان رقابت و با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۳۱۱ ریال خریداری شد.

تیرآهن ۱۴ و ۱۶ و ۱۸ ذوب آهن نیز ۳۹هزار و ۶۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۰۰ ریال عرضه شد که همین مقدار از این کالا با نرخ پیشنهادی عرضه کننده به فروش رسید.

میلگرد ۲۰،۱۸،۱۶،۱۴-A۳ ذوب آهن اصفهان ۲هزار و ۲۰۰ تن عرضه و همین مقدار کالا با نرخ کشف شده ۷هزار و ۳۰۵ ریال معامله شد.

براساس این گزارش، سبد میلگرد ۲۵ - ۱۴-A۳ فولاد خراسان ۳هزار و ۵۲۰ با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۲۰۰ ریال عرضه شد.

این در حالی است که آخرین عرضه فولاد خراسان در بورس کالا به ۱۳ آبان ماه برمی‌گردد.

این کالا در زمان رقابت به نرخ کشف شده ۷هزار و ۱۸۷ ریال رسید و مورد دادوستد قرار گرفت.

سبد میلگرد A۲-A۳ گروه ملی یک هزار تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۸۰۰ ریال عرضه و با همین نرخ به فروش انجامید.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ فولاد آذربایجان یک هزار تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۳۰ ریال برای سلف ۳۰ دی ماه عرضه شد که در مقابل این شرکت ۱۲هزار و ۱۱۰ تن تقاضا داشت که در نهایت ۵هزار تن از این کالا با نرخ کشف شده در زمان رقابت با نرخ متوسط ۷هزار و ۲۱۸ ریال به فروش رسید.

این گزارش حاکی است، در جلسه معاملاتی گروه مس، مس کاتد شرکت ملی مس یک هزار و ۹۲۰ تن با نرخ هر کیلو ۶۳هزار و ۹۲۴ ریال نقدی معامله شد.

مس مفتول شرکت ملی مس نیز ۲هزار و ۳۶۰ تن عرضه و همین مقدار کالا با نرخ هر کیلو ۶۵هزار و ۷۹۷ ریال به فروش رسید.

مس مفتول ۸mm دنیای مس نیز ۱۰۰ تن عرضه و ۲۰ تن از آن با نرخ هر کیلو ۶۵هزار ۹۴۷ ریال خریداری شد.

در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم، شمش ۵/۹۹-۵۰P المهدی ۶۰ تن نقدی عرضه و با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۲۰۰ ریال معامله شد.

شمش ۱/۹۹-۱۰۰۰P المهدی ۶۰ تن نقدی عرضه و با نرخ هر کیلو ۲۴هزار و ۲۰۰ ریال به فروش انجامید.

همچنین شمش ۷/۹۹-۱۰۰۰P المهدی یک‌صد تن نقدی عرضه و ۶۰ تن از این کالا با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۶۰۰ ریال خریداری شد.