پکن- بازار سنگ‌آهن نرمه چین در هفته گذشته همچنان راکد ماند و بارش سنگین برف نیز موجب کندی حمل‌ونقل زمینی شده است.

بنابر گفته یک منبع خبری، به دلیل بازار کم‌رونق فولاد در هفته گذشته، خرید سنگ‌آهن نرمه کاهش یافته و در پاره‌ای از موارد متوقف شده است. به گفته این منبع خبری، به دلیل ترس از کاهش قیمت توسط کارخانه‌های فولادی بسیاری از تجار در حال حاضر از انجام معاملات بزرگ سنگ‌آهن خودداری می‌کنند.

سایت umettal نیز در همین زمینه از کاهش ۱۰دلاری سنگ‌آهن وارداتی هندوستان در چین به دلیل عدم تمایل خریداران چینی برای پرداخت قیمت بالاتر خبر داد.

اما در برخی استان‌ها، خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت پیشنهادی توسط خریداران چینی گزارش شده است.

بنابر گزارش‌های ارسالی از جنوب چین، برخی از کارخانجات به دلیل کمبود ذخیره مواد معدنی مجبور به پذیرش افزایش قیمت سنگ‌آهن شده‌اند که این یک امر موقتی است.

در همین زمینه، یک تولیدکننده داخلی گزارش داد که کارخانه‌های فولاد در Hunan، Jeangxi و Guandong که عمدتا در جنوب چین واقع هستند، قیمت پیشنهادی خود را افزایش داده‌اند.

در همین راستا، سایت آسیامتال (۲/۱/۲۰۰۸) اظهار کرده است که یکی از مقامات رسمی شرکت هندی State Sun mines از انعقاد یک قرارداد طولانی‌مدت با مشتریان چینی خود با افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای خبر داده است، هرچند که این افزایش قیمت در مورد قراردادهای Spot صدق نمی‌کند.

منابع خبری دیگر نیز بر این باورند که در برخی از استان‌های چین که با کاهش ذخیره و مشکل تامین در فصل زمستان روبه‌رو هستند، تامین ذخایر به سختی انجام خواهد شد و قیمت سنگ‌آهن نرمه در روزهای آتی همچنان پایدار خواهد بود و حتی ممکن است روند صعودی داشته باشد.

منبع: سیاحان سپهر آسیا