یخ بازار آهن شکسته شد
زهرا مسافر
دیروز با رشد قیمت آهن‌آلات در بازار بالاخره یخ بازار آهن شکست. مدت‌ها بود که این بازار روزهای باثبات و آرامی را می‌گذراند، اما دیروز فولادسازان بخش‌خصوصی و دولتی نرخ محصولاتشان را افزایش داده و گران‌تر از هفته گذشته به فروش رساندند.

به طوری که میانگین رشد قیمت آهن‌آلات نسبت به هفته‌ گذشته 2درصد بود با اینکه این رقم ناچیز است، اما در روزهای سرد زمستانی تقریبا غیرمنتظره بود. قبلا تحلیل‌گران بازار فولاد رشد قیمت آهن‌آلات را در بهمن ماه پیش‌بینی کرده بودند.
اما دیروز اتفاق دیگری در بازار آهن به وقوع پیوست و آن هم افزایش زودهنگام نرخ فولاد بود.
به طوری که میلگرد 8 آجدار کلاف اهوازی و 10 آجدار شاخه اردبیل با رشد 6/0درصدی در هر کیلو به مبلغ 7هزار و 900ریال و 7هزار و 700ریال به فروش رسید.
در مبادلات روز گذشته در بازار غیررسمی میلگرد ۱۲، ۱۴ و۱۶-۱A۳ آجدار فولاد کرمانشاه به نرخ ۷هزار و ۴۰۰ریال عرضه شدند که از رشدی ۷/۲درصدی برخوردار بود. طی مدت یادشده همچنین میلگرد ۱۲ و ۱۴ نرمال فولاد کرمانشاه با رشد ۶/۳درصدی مواجه شدند و به نرخ ۶هزار و ۸۰۰ریال مورد مبادله قرار گرفتند.
در این مدت فولاد آذربایجان نیز میلگرد سایز 18 تا 25-A3 آجدار را با رشدی بین 3/1 تا 2درصد عرضه کرد که هر کیلو به مبلغ 7هزار و 400ریال فروخت.
دیروز میلگرد ۱۰ آجدار کلاف الیگودرز بانرخ ۷هزار و ۶۰۰ریال به فروش رسید که رشدی ۹/۱درصدی در هر کیلو داشت.
طی مدت یادشده میلگرد 8 و 10 آجدار شاخه-آج 340 الیگودرز با رشد 2/1درصدی در هر کیلو و میلگرد 12 و 14 آجدار شاخه-آج 340 این کارخانه نیز با رشد 2درصدی در هر کیلو روبه‌رو شدند.
در این مدت، سبد تیرآهن ریز و درشت نیز با افزایش قیمت مواجه شدند به طوری که هر شاخه تیرآهن ۱۴ با رشد ۲۵هزار ریالی به نرخ یک‌میلیون و ۲۰۰هزار ریال عرضه شد.
در مدت یادشده هر شاخه تیرآهن 16 و 18 با رشد 30هزار ریالی و 25هزار ریالی به ترتیب به نرخ یک‌میلیون و 500هزار ریال و یک‌میلیون و 800هزار ریال مورد مبادله قرار گرفتند.
این گزارش می‌افزاید: دیروز هر شاخه تیرآهن ۲۰ عرضه شده از سوی ذوب‌آهن در بازار غیررسمی به مبلغ ۲میلیون و ۶۴۰هزار ریال عرضه شد که با افزایش ۵هزار ریالی قیمت نسبت به چهارشنبه هفته گذشته مواجه بود.
طی این مدت سبد تیرآهن درشت (سایز 22، 24 و 27) عرضه شد. از سوی ذوب‌آهن در بازار غیررسمی رشد قیمت 15هزارریالی و 20هزار ریالی را تجربه کرد که به ترتیب به مبلغ 2میلیون و 600هزار ریال و 3میلیون و 170هزار ریال و 4میلیون و 530هزار ریال به فروش رفت.
در این مدت تیرآهن شاخه ۱۴ و ۱۸ فولاد آریان نیز شاهد رشدی ۱۰هزار ریالی و ۵هزار ریالی بود به گونه‌ای که به مبلغ یک‌میلیون و ۱۶۰هزار ریال و یک‌میلیون و ۷۰۰ریال مورد مبادله قرار گرفت.
دیروز همچنین آریان فولاد نبشی 10 و 12 و شش‌متری تولید خود را با افزایش 200ریالی به نرخ کیلویی 7هزار و 450ریال عرضه کرد.