بهنود دامغانی

به گفته مدیران شرکت بورس کالا پذیرش و معامله سنگ‌آهن (دانه‌بندی و کنسانتره) در این بورس فراهم شده است. اقدام مهم بورس کالا برای ایجاد فضای مناسب برای عرضه سنگ‌آ‌هن می‌تواند گره چندین ساله بازار این ماده معدنی مهم را بگشاید.

رشد تولید فولاد در ایران و کشورهای آسیایی به خصوص چین باعث شده است تا معدن‌کاران سنگ‌آهن داخلی (اعم از خصوصی و دولتی) گام جدی را در راستای توسعه و تجهیز معادنشان بردارند.

چرا که بازار جذاب داخلی و صادرات این کالا باعث شده تا نقدینگی معدنکاران افزایش و آنها با خرید و توسعه معادن سنگ‌آهن و راه‌اندازی واحدهای فرآوری عرضه گسترده این محصول را به تولیدکنندگان فولاد آغاز کنند.رشد تولید سنگ‌آهن در شرایطی آغاز شده است که بازار این محصول در کشور بیمار است. چرا که تولیدکنندگان و خریداران سنگ‌آهن بدون انضباط خاصی نسبت به قیمت‌گذاری این محصول اقدام می‌کنند به طوری که آمارها و معاملات سنگ‌آهن در خارج از کشور (بدون در نظر گرفتن شرایط مکانی) نحوه قیمت‌گذاری غیرکارشناسانه داخلی شده است.آشفتگی در بازار سنگ‌آهن داخلی به حدی رسیده است که برخی قراردادها بعد از مدتی با پرداخت ضرر و زیان خریدار یا فروشنده فسخ می‌شود.نحوه قیمت‌گذاری سنگ‌آهن در ایران در واحدهای دولتی و خصوصی کاملا متفاوت است.واحدهای دولتی هر ساله با فولادسازان بزرگ ایرانی بر سر قیمت این کالا که اغلب زیر بازارهای جهانی است به توافق می‌رسند حتی خبرها حاکی است که تولیدکنندگان سنگ‌آهن دولتی در گذشته قیمت محصولاتشان را حتی برای صادرات زیر قیمت‌های جهانی می‌فروختند. بخش‌خصوصی هم قیمت سنگ‌آهن خود را با تلفیقی از قیمت‌های جهانی و داخلی به فروش می‌رساند، اما هنوز تابع قیمت‌گذاری مشخص نیست.بازار آشفته سنگ‌آهن ضررهای زیادی به تولیدکنندگان دولتی و خصوصی وارد کرده است. چرا که دولتی‌ها می‌توانند با فروش سنگ‌آهن خود به فولادسازان داخلی آن هم مطابق با قیمت‌های جهانی سود بیشتری را کسب کنند.از طرفی بخش‌خصوصی هم اگر طبق یک نظام عرضه و تقاضا مبنی بر بورس نسبت به فروش محصولاتش اقدام کند بازار منسجم‌تری خواهیم داشت به نظر می‌رسد که در چنین شرایطی بورس کالا باید از طریق کارگزاران خود، بازاریابی‌های لازم را برای حضور تولیدکنندگان سنگ‌آهن در بورس کالا قیمت واقعی سنگ‌آهن را همانند فولاد مشخص و آغاز کند تا با عرضه این محصول حق تولیدکنندگان آن اجحاف نشود.