آزاده حسینی

قیمت انواع محصولات فولادی در بازارهای جهانی رشد یافت. رشد قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی به دنبال رشد قیمت انرژی و نرخ کرایه حمل‌ونقل در بازارهای جهانی و همچنین رشد عوارض مالیات بر صادرات کشور چین صورت گرفت.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد عوارض مالیات بر صادرات چین طبق تازه‌ترین اطلاعیه برای محصولات میانی نظیر شمش و اسلب ۲۵درصد شد. در حالی که این نرخ در گذشته ۱۵درصد بود. میلگرد و مفتول نیز از ۱۰درصد به ۱۵درصد رسیده، لوله‌های جوشکاری شده نیز که در گذشته عوارض مالیاتی نداشتند، ۱۵درصد عوارض مالیاتی وضع شده؛ اما عوارض مالیاتی تاکنون برای تیرآهن و ورق وضع نشده و مشمول این قانون نمی‌شوند. اما عوارض مالیات بر صادرات در مورد کک، (چدن و گندله محصول واحدهای مستقیم) DRI از ۱۵درصد به ۲۵درصد رسیده و این موضوع باعث می‌شود تا وضعیت کک در بازارهای جهانی به هم بریزد.

عوارض مالیات بر صادرات فروآلیاژها هم از ۱۵درصد به ۲۰درصد افزایش پیدا کرده است. همانطور که پیداست عوارض مالیات بر صادرات چین بیشترین تاثیر را بر روی نرخ شمش در بازارهای جهانی داشته و عملا صادرات این محصول را مختل می‌کند.

محصولات فولادی کشور ترکیه در زمینه رشد قیمت‌ها پیش قدم بوده؛ به طوری که نرخ میلگرد صادراتی این کشور تحویل بر روی عرشه کشتی FOB در ماه دسامبر و در واقع آخرین ماه میلادی از ۶۴۰دلار در اوایل ماه به ۷۰۰دلار رسیده و طی این یک ماه ۶۰دلار رشد داشته است.

همچنین نرخ شمش صادراتی این کشور تحویل به صورت FOB نیز در ماه دسامبر ۶۰دلار رشد را تجربه کرد و از ۵۷۰دلار به ۶۳۰دلار رسیده است و تجار این کشور انتظار دارند تا در سال جدید میلادی نرخ این محصول به ۶۴۰دلار هم برسد.