پیش‌بینی رشد قیمت مواد ا ولیه آهن آلات

بیتا احمدی

با توجه به افزایش قیمت انرژی در جهان و همچنین سیر صعودی قیمت شمش فولادی، یک جهش قیمتی برای محصولات فولادی طی هفته‌های آینده پیش‌بینی می‌شود. در حال حاضر که نرخ شمش‌های فولادی در حال افزایش است،‌ نباید منتظر کاهش قیمت محصولات فولادی بود، هر چند که هنوز در فصل سرما به سر می‌بریم و مصرف‌کنندگان انواع محصولات فولادی انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را می‌کشند، اما به دلیل افزایش قیمت شمش بعید به نظر می‌رسد این انتظار تحقق پیدا کند.

در بازار کالایی دیروز، ذوب‌آهن اصفهان به عنوان بزرگترین شرکتی که ۱۰۰درصد محصولاتش را در حراج حضوری بورس عرضه و به فروش می‌رساند، پانزده محصول خود را به روی رینگ آورد که به غیر از میلگرد‌های A۳ تمامی تیرآهن‌ها و سبدهای میلگرد و تیرآهن طول کوتاه و بلند منجر به فروش شدند.

در جلسه معاملاتی گروه فولاد همچنین گروه ملی که از هفته پیش اعلام کرده بود، پارتی‌های کوچک‌تر از ۱۰۰۰ تنی برای افرادی که محموله کمتر می‌خواهند عرضه خواهد کرد، به روز چهارشنبه موکول شد، اما سبد میلگرد A۲/A۳ این شرکت برای تحویل در ماه اسفند با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۶۵۰ریال مورد معامله قرار گرفت.

دیروز در بورس اوراق تهران شرکت‌های ملی مس با نرخ ۷۳۲۰ ریال، فولاد مبارکه اصفهان با نرخ ۳۲۰۹ ریال و آلومینیوم صف فروش داشتند، اما فولاد خوزستان با نرخ ۴۹۶۰ ریال صف خرید داشت.

در این جلسه تنها المهدی محصولات خود را عرضه کرده و ایرالکو عرضه‌ای نداشت.

در جلسه معاملاتی آلومینیوم، شمش ۱۰۰۰Pا-۷/۹۹، المهدی ۱۰۰تن با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۶۰۰ریال نقدی به فروش رسید.

و شمش ۱۰۰۰P-ا ۵/۹۹ المهدی نیز ۵۰۰تن عرضه و همان مقدار با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۲۰۰ریال خریداری شد. در مجموع ۶۰۰تن آلومینیوم به ارزش ۱۵میلیون و ۱۶۰هزار ریال مبادله شد.

در جلسه معاملاتی گروه مس نیز مس کاتد ملی مس ۲هزار و ۷۴۰تن عرضه و همین مقدار کالا با نرخ هر کیلو ۶۱هزار و ۹۰۴ریال به فروش انجامید.

مس مفتول ملی مس نیز ۳هزار و ۲۸۰تن با نرخ هر کیلو ۶۳هزار و ۸۱۱ریال نقدی دادوستد شد. مس اسلب ملی مس نیز ۲۰۰تن عرضه و ۶۳هزار و ۸۱۱ ریال نقدی روی تابلوی بورس کالا قیمت خورد.

مس مفتول ۸mm دنیای مس نیز ۲۰تن با نرخ هر کیلو ۶۳هزار و ۹۶۱ریال معامله شد.

در مجموع ۶هزار و ۲۴۰تن مس به ارزش ۳۹۲میلیارد و ۹۵۸ میلیون و ۴۶۰هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. براساس این گزارش، سبد تیرآهن ۲۷و۱۴ذوب‌آهن اصفهان ۶۶۰تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۹۵۰ریال عرضه شد که در مقابل ۵هزار و ۲۸۰تن تقاضا برای آن در بازار وجود داشت.

این سبد ۶۶۰تن با نرخ متوسط هر کیلو ۹هزار و ۱۶۶ریال برای سلف ۳۰دی‌ماه به فروش رسید.

تیرآهن ۲۴ذوب‌آهن اصفهان ۷۶۰تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۱۰۰ریال نقدی عرضه شد که در مقابل ۴هزار و ۶۶۰تن تقاضا وجود داشت که در رقابت انجام گرفته میان کارگزاران با نرخ کشف شده ۸هزار و ۳۲۷ریال مبادله شد. سبد تیرآهن کوتاه ۲۷ تا ۲۰ذوب‌آهن اصفهان ۲هزار تن با نرخ هر کیلو ۸هزار ریال نقدی عرضه شد که درنهایت با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۵۰ریال به فروش رسید.

سبد تیرآهن ۱۴/۱۶/۱۸ ذوب‌آهن اصفهان سبد شماره (۱) ۳هزار و ۷۴۰تن عرضه شد که در مقابل ۲۲هزار و ۲۲۰تن تقاضا در بازار برای این محصول وجود داشت که با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۲۰ریال سلف ۳۰دی‌ماه دادوستد شد.

میلگرد A۱ -۲۲ ذوب‌آهن اصفهان ۹۷۰تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۱۵۰ریال عرضه شد که در مقابل یک‌هزار و ۳۰۰ریال تقاضا برایش وجود داشت که در نهایت با نرخ کشف شده ۷هزار و ۹۷۰ریال نقدی خریداری شد.

میلگرد A۱ -۲۵ ذوب‌آهن اصفهان یک‌هزار و ۳۰تن عرضه و همین مقدار کالا با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۰۰ریال به فروش انجامید.

میلگرد A۱ -۲۸ ذوب‌آهن اصفهان ۷۸۰تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و یک‌صد ریال عرضه و در نهایت با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۹۰۰ریال نقدی مورد معامله قرار گرفت.

میلگرد A۱ -۳۲ ذوب‌آهن اصفهان ۷۴۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۹۰۰ریال نقدی به فروش رسید.

همچنین میلگرد کوتاه A۳ -۱۲ ذوب‌آهن اصفهان ۳۵۰تن عرضه و با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۲۸۳ریال نقدی خریداری شد.

سبد میلگرد کوتاه A۲/A۳ -۱۶ ذوب‌آهن اصفهان ۱۲۰تن عرضه و همین مقدار کالا با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۳۱۳ریال دادوستد شد.

میلگرد کوتاه A۳ -۱۶ ذوب‌آهن اصفهان نیز ۱۱۰تن نقدی با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۳۱۳ریال معامله شد. در مجموع ۱۹هزار و ۷۴۰تن فولاد در بورس کالا عرضه و ۸هزار و ۷۵۰تن از آن به ارزش ۶۵میلیارد و ۸۴۵میلیون و ۶۲۰هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.

ارزش معاملات بورس از ۴۷۴‌میلیارد ریال گذشت

دیروز در شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۱۵‌هزار و ۷۸۵ تن انواع فولاد، آلومینیوم، مس، ذرت و کنجاله دانه های روغنی به ارزش ۴۷۴‌میلیارد و ۶۶۱ میلیون و ۸۳۰‌هزار ریال دادوستد شد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران،تالار این بورس دیروز شاهد جمعا ۲۷‌هزار و ۲۳۵ تن عرضه و در مقابل ۷۲‌هزار و ۸۵ تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۲۶‌هزار و ۵۸۰ تن عرضه و در مقابل ۷۱‌هزار و ۸۹۰ تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۶۵۵ تن عرضه و در مقابل ۱۹۵ تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه مس، ۶‌هزار و ۲۴۰ تن انواع مس در ۴ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۳۹۲‌میلیارد و ۹۵۸‌میلیون و ۴۶۰‌هزار ریال به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۵۳/۳۹ و ۷۹/۸۲‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

در گروه فولاد نیز، ۸‌هزار و ۷۵۰ تن انواع میلگرد و تیرآهن در ۱۶ رینگ معاملاتی به ارزش ۶۵‌میلیارد و ۸۴۵‌میلیون و ۶۲۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۴۳/۵۵ و ۸۷/۱۳‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

براساس این گزارش در گروه آلومینیوم نیز، ۶۰۰ شمش آلومینیوم در ۲ رینگ معاملاتی به ارزش ۱۵‌میلیارد و ۱۶۰‌میلیون ریال به صورت نقدی به فروش رفت که از نظر وزن وارزش به ترتیب ۸۰/۳ و ۱۹/۳‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

رینگ محصولات کشاورزی

در رینگ محصولات کشاورزی در گروه کنجاله، ۱۳۰ تن کنجاله کلزا و سویا به صورت سلف و نقدی در ۲ رینگ معاملاتی به ارزش ۵۲۶‌میلیون و ۶۵۰‌هزار ریال دادوستد شد که از نظر حجم و ارزش ۸۲/۰ و ۱۱/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز در گروه ذرت، ۶۵ تن ذرت دانه‌ای به ارزش ۱۷۱‌میلیون و ۱۰۰‌هزار ریال به صورت سلف در ۳ رینگ معاملاتی معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۱/۰ و ۰۴/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

شایان ذکر است دیروز در گروه جو ۱۰۰ تن جو دامی و در گروه شکر نیز ۲۵۰ تن شکر سفید عرضه شد که تقاضایی برای آنها وجود نداشت.