گروه بورس کالا- در هفته گذشته در شرکت بورس کالای ایران جمعا 214‌هزار و 240‌تن انواع فولاد، مس، آلومینیوم، روی، شکر، پسته، جو، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش یک‌تریلیون و274‌میلیارد و 498‌میلیون و 825‌هزار ریال داد و ستد شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی‌بورس کالای ایران، آمار کل معاملات بورس در هفته مورد بررسی نسبت به هفته قبل از آن، از لحاظ حجم ۲۸‌درصد رشد و از نظر ارزش ۲۲‌درصد کاهش را نشان می‌دهد.
رینگ محصولات فلزی
این گزارش حاکی است؛ در هفته مورد بررسی ۱۰۱‌هزار و ۲۸۰‌تن انواع محصولات فولادی به ارزش ۶۹۰میلیارد و۷۳۰میلیون و۲۴۰‌هزار ریال معامله شد که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۳۴/۹۳ و ۲۹/۷۸درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.
همچنین یک‌هزار و 760‌تن از انواع محصولات آلومینیومی‌به ارزش 48میلیارد و 715‌میلیون ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب 62/1 و 52/5‌درصد از کل بازار را شامل می‌شود.
درگروه محصولات مسی نیز ۲‌هزار و ۶۰‌تن انواع محصولات مس، به ارزش ۱۳۱‌میلیارد و ۶۷۷‌میلیون و ۹۲۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۹۰/۱ و ۹۳/۱۴‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.
همچنین در هفته گذشته در گروه محصولات روی نیز 40‌تن شمش روی به ارزش یک‌‌میلیارد و 60‌میلیون ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب 04/0 و 12/0‌درصد از کل بازار این هفته بود.
رینگ محصولات کشاورزی
براساس این گزارش در هفته مورد بررسی در گروه ذرت 2‌هزار و 685تن ذرت دانه‌ای به ارزش 6‌میلیارد و996میلیون و 150‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب 47/2 و 79/0‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.
شایان ذکر است در گروه کنجاله نیز ۵۲۰‌تن کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۲‌میلیارد و ۹۳‌میلیون و ۱۳۵‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۸/۰ و ۲۴/۰‌درصد از کل بازار را شامل شد.
همچنین در این هفته 115‌تن شکر تصفیه شده به ارزش 454‌میلیون و 250‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب 11/0 و 05/0‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.
بر اساس این گزارش ۱۵‌تن جو دامی‌نیز به ارزش ۴۸‌میلیون و ۳۰۰‌هزار ریال دادو ستد شد که از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب ۰۲/۰ و ۰۱/۰‌درصد از کل بازار این هفته را شامل شد. در این هفته ۱۰‌تن پسته نیز به ارزش ۴۴۰‌میلیون ریال دادو ستد شد که از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب ۰۲/۰ و ۰۵/۰‌درصد از کل بازار این هفته را شامل شد.
از کل معاملات صورت گرفته در بورس در هفته گذشته 95‌هزار و 725تن به ارزش 640‌میلیارد و 372‌میلیون و 50‌هزار ریال به‌صورت سلف و 12‌هزار و 780‌تن به ارزش 241‌میلیارد و 842‌میلیون و 935‌هزار ریال به‌صورت نقدی داد وستد شد.
تالار این بورس در هفته گذشته شاهد جمعا ۲۱۴‌هزار و ۲۴۰‌تن عرضه در مقابل ۲۶۰‌هزار و۹۶۵‌تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۱۳۶‌هزار و ۷۹۰‌تن عرضه و در مقابل ۲۶۵‌هزار و ۵۷۰‌تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۷۷‌هزار و ۱۴۵‌تن عرضه در مقابل ۳‌هزار و ۳۹۵‌تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.