مرکز خدمات فولاد ایران- طبق آمار، صادرات چین در اکثر ماه های سال جاری، تاثیرات عمیقی در جریان کار دیگر تولیدکنندگان داشته است. بنابراین گزارش، صادرات فولاد جهان نسبت به سال گذشته ۱۰‌درصد افزایش یافته و به ۲۰۹‌میلیون تن از ژانویه تا سپتامبر در سال جاری رسیده است؛ اما جالب آن است که با صرف نظر کردن از سهم صادرات چین، این ۱۰‌درصد افزایش به یک‌درصد تنزل می‌یابد.

در واقع میزان فروش از طرف اتحادیه اروپا، اکراین، روسیه و برزیل رو به کاهش رفته است؛ اما فروش فولاد چین نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۶۱‌درصد بالاتر رفته است؛ گرچه میزان صادرات از آوریل تاکنون با کاهش روبه‌رو بوده است.در این بین ژاپن و کره‌جنوبی هم از افزایش فروش فولاد خود خبر داده‌اند. ژاپن با ۶/۴‌درصد افزایش، میزان فروش خود را به ۶/۲۶‌میلیون تن و کره جنوبی با ۵‌درصد افزایش، این میزان را به ۶/۱۳‌میلیون تن رسانده است.

انجمن فولاد چین در انتظار سال ۲۰۰۸

بنا به گزارش انجمن فولاد چین، پیش‌بینی می‌شود که سود و درآمد این بخش در سال آینده نیز مانند چند سال اخیر در جایگاه بالایی قرار گیرد؛ چرا که انتظار می‌رود قیمت فولاد هم همچنان بالاتر رود.

این در حالی است که طبق برآوردی، تقاضا در دیگر نقاط بدون تغییر باقی خواهد ماند. اما در حال حاضر -فصل آخر سال - انتظار می‌رود که سود و عایدی انجمن فولاد چین با توجه به افزایش هزینه حمل‌ونقل رو به کاهش رود.

توقف صادرات محصولات فولادی برزیل

برزیل با هدف به دست آوردن تقاضای قوی بازار داخلی، صادرات محصولات فولادی خود را متوقف کرده است.

بنابراین گزارش، حجم فروش از ژانویه تا اکتبر سال‌جاری در بازار داخلی به ۹/۱۶‌میلیون تن رسیده است که نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۶/۱۵‌درصد رشد نشان می‌دهد.

به گفته تعدادی از تجار، بعضی کارخانجات تصمیم به صادرات ورق گرم و گالوانیزه و همچنین میلگرد و مفتول ندارند و تنها حجم کوچکی ورق گرم و سرد صادر شده است. در حال حاضر، قیمت صادراتی بیلت به آسیا بین ۴۸۰ تا ۴۹۰ دلار و به اروپا ۵۰۰ دلار هر تن فوب می‌باشد.

افزایش قیمت صادرات کلاف گرم در نیمه دوم سال آینده

ایران سینا- قیمت صادرات کلاف گرم ژاپن ممکن است به‌دلیل رشد تقاضا و افزایش قیمت تولیدکنندگان (که به‌منظور جبران بهای قیمت بالای مواد اولیه می‌باشد) افزایش یابد. براساس این گزارش برای ارسال‌های ژانویه تا مارس سال آینده قیمت فولادسازان ژاپن برای خریداران آسیایی (به غیر از نوردکنندگان کره جنوبی) با ۲۰ تا ۳۰دلار افزایش به حدود ۵۹۰‌دلار در هر تن رسید. در همین راستا یک فولادساز اعلام کرد. کمپانی او ممکن است برای ارسال‌های آوریل تا سپتامبر به نوردکنندگان کره‌جنوبی قیمت‌ها را با بیش از ۱۰۰‌دلار افزایش به ۶۵۰‌دلار در هر تن فوب برساند که به علت جبران بهای زیاد سنگ آهن و زغال‌سنگ است.