بازار ایستاد!

بیتا احمدی

هر ساله در چنین روزهایی یعنی با شروع فصل سرما، معاملات آهن‌آلات به دلیل پایان فصل ساخت و ساز دچار رکود می‌شود و معامله‌گران از خرید محصولات فولادی سرباز می‌زنند و منتظر آینده می‌مانند؛ همچنین به دلیل سیاست‌های انقباضی دولت در مسائل پولی روز گذشته، سبب شد تجار در خرید اقلام فولادی دچار تردید شوند. در چنین بازاری تنها ریسک‌پذیرها وارد معاملات شده و مبادرت به خرید آهن‌آلات می‌کنند.

شاید دیروز اگر ذوب‌آهن اصفهان در پایین‌آوردن قیمت‌ها انعطاف بیشتری نشان می‌داد، می‌توانست تمامی کالاهای میلگرد A۳ و تیرآهن خود را با تناژ بالا به فروش برساند. زیرا معلوم نیست تا یکشنبه هفته آینده چه اتفاقاتی بازار را تحت تاثیر قرار دهد و آیا ذوب‌آهن می‌تواند تمام محصولات خود را بفروشد؟!

در شرایط حاضر بازار در مقابل افزایش قیمت‌ها ایستادگی می‌کند و همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، تجار دچار یک جور تردید در خریدهای خود هستند.

به هر حال و در مجموع روز چهارشنبه میلگرد ۱۶-A۲، میلگرد A۲-۲۰، سبد میلگرد ۲۸ تا ۸-A۳ که در دور دوم به روی رینگ آمدند معامله شد، اما تیرآهن کوتاه ۱۴، ۱۶ و ۱۸ در همان دور اول رینگ مورد دادوستد قرار گرفت و مابقی محصولات ذوب‌آهن اصفهان که عرضه شده بود به فروش نرسید.

میلگرد ۱۶-A۲ ذوب‌آهن اصفهان ۲هزار و ۳۱۰تن نقدی با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۰ریال معامله شد.

میلگرد ۲۰-A۲ ذوب‌آهن اصفهان ۸۲۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۰ریال نقدی به فروش رفت. تیرآهن کوتاه ۱۸،۱۶،۱۴ ذوب‌آهن اصفهان ۱۰هزار و ۵۶۰تن سلف ۳۰دی‌ماه عرضه و با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۳۶۳ریال مورد معامله قرار گرفت.

سبد میلگرد ۲۸ تا A۳ -۸ ذوب‌آهن اصفهان ۳هزار و ۹۶۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۰۰ریال سلف ۳۰دی‌ماه عرضه و با همان نرخ پیشنهادی فروشنده خریداری شد.

در جلسه معاملاتی گروه فولاد روز چهارشنبه در بورس کالایی محصولات میلگرد A۲ -۱۰، میلگرد A۳ -۲۰، میلگرد A۳ -۲۸، میلگرد A۳ -۲۸، میلگرد A۳ -۳۲، تیرآهن کوتاه ۲۷، تیرآهن کوتاه ۲۰، میلگرد A۳ -۲۵، میلگرد A۱ -۲۲، میلگرد A۱ -۲۵، میلگرد A۱ -۲۸ عرضه اما منجر به فروش نشد.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ فولاد آذربایجان (میانه) سلف ۳۰بهمن‌ماه ۲هزار و ۸۰۰تن عرضه و همین مقدار از این کالا با نرخ هر کیلو ۷هزار ریال به فروش رسید.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳‌ فولاد آذربایجان سلف ۳۰ دی‌ماه یک هزار تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۸۰ریال مبادله شد.

سبد میلگرد A۲ وA۳ گروه ملی سلف ۲۹ اسفند ماه ۲۳هزار تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۶۰۰ریال عرضه و معامله شد.

در مجموع در روز چهارشنبه در بورس کالا ۵۲هزار و ۹۷۰ تن محصول فولادی عرضه شد که در مقابل ۱۲۲هزار و ۹۰۰ تن تقاضا وجود داشت که ۴۱هزار و ۴۰۰ تن از این محصولات به ارزش ۲۷۴میلیارد و ۳۰۹میلیون و ۲۸۰هزار ریال دادوستد شد و اما در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم المهدی و ایرالکو محصولات خود را عرضه کردند که شمش خالص ۱۰۰۰P ایرالکو ۴۰۰ تن عرضه و همین مقدار از این کالا برای تحویل فوری با نرخ هر کیلو ۲۷هزار ریال به فروش رسید.

شمش ۵/۹۹-۱۰۰۰P المهدی ۴۰ تن نقدی عرضه اما ۲۰ تن از آن با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۶۰۰ریال معامله شد.

شمش ۷/۹۹-۱۰۰۰P المهدی ۴۰ تن نقدی عرضه و ۲۰ تن از آن با نرخ هر کیلو ۲۶هزار ریال دادوستد شد. شمش ۹۸-۱۰۰۰P المهدی ۲۰ تن عرضه و همین مقدار کالا با نرخ هر کیلو ۲۳هزار و ۴۰۰ ریال به فروش رسید.

شمش ۵/۹۹-۱۰۰۰P المهدی ۶۰ تن عرضه و همین مقدار کالا به صورت نقدی با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۶۰۰ریال مبادله شد.

شمش ۹۹-۱۰۰۰P المهدی نیز ۸۰ تن عرضه و ۲۰ تن از آن نقدی با نرخ هر کیلو ۲۳هزار و ۴۵۰ریال خریداری شد.

در مجموع روز چهارشنبه ۸۰۰ تن محصول آلومینیومی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل ۵۴۰ تن تقاضا برای آن وجود داشت که این ۵۴۰ تن به ارزش ۱۴میلیارد و ۳۰۵میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.