رشد‌ها متوقف شد
در هفته گذشته قیمت فلزات غیرآهنی با نوسانات منفی شدید مواجه بود. حتی اخبار مثبت نظیر رشد 2/1‌درصدی مصرف در سطح خرده‌فروشی و رشد صنعتی بالاتر از انتظار در آمریکا نتوانست روند قیمت فلزات را بهبود بخشد. بنابراین به نظر می‌رسد که نگرانی در مورد رشد اقتصاد در سال 2008 و مشکلات مربوط به بازار اوراق قرضه و وام‌های مسکن ریسکی توجه معامله‌گران را عمیقا به خود معطوف داشته است. همچنین باید در نظر داشت که در زمان نزول قیمت، فروش توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری روند نزولی را تشدید می‌کند.

سخنان مدیران بانک مرکزی (در مورد رشد اقتصاد) پس از کاهش ۲۵/۰‌درصدی نرخ بهره نیز نسبتا مایوس‌کننده بود و اکثر بازارهای مالی را با نوسانات منفی روبه‌رو کرد. گزارش مربوط به تورم بالاتر از انتظار در ایالات متحده و اروپا نیز گمانه‌زنی در مورد کاهش رشد اقتصاد جهان و مصرف کمتر فلزات را تقویت کرد.
همچنین صندوق سرمایه‌گذاری کارکنان دولتی ایالت کالیفرنیا که 261‌میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد، در نظر دارد تا 29‌میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های خود را در بازار سهام و اوراق قرضه بفروشد و به بازار سهام خصوصی، ملک و کالا اختصاص دهد. مقابله با تورم از جمله دلایل تغییر ترکیب این صندوق (که در بازار آمریکا بسیار فعال است) ذکر شده است.
مس
در هفته گذشته، قیمت نقدی مس در بازار لندن با 8/5‌درصد کاهش به 6420 دلار رسید. موجودی‌های لندن نیز با 7/2‌درصد افزایش روند صعودی اخیر را ادامه داده و به 193900 تن رسیدند. موجودی‌های مس در بازار شانگهای با 1212 تن کاهش به 26390 تن رسید که نسبتا ناچیز تلقی می‌شود. این کاهش موجودی غیرمنتظره بوده است، چرا که در بازار شایعاتی در مورد رسیدن محموله 30‌هزار تنی مس به شانگهای به گوش می‌رسید که ممکن بود موجودی‌ها را افزایش دهد. به نظر می‌رسد که این محموله‌های وارداتی در بازار فیزیکی که premium بالاتری دارد به فروش رفته باشد. به نظر می‌رسد که در چین بازار کنسانتره مس با کمبود مواجه باشد و قراردادهای حق ذوب برای سال آتی به 40 دلار برای هر تن و 4 سنت برای هر پوند کاهش یافته باشد.
با وجود این که در روز چهارشنبه پس از اعلام کاهش ۲۵/۰‌درصدی نرخ بهره، قیمت مس تغییری نکرد، فروشندگان شدیدا اقدام به فروش قراردادهای مس کردند. به نظر می‌رسد که سخنان مدیران بانک مرکزی در مورد ابهامات مربوط به رشد اقتصاد در سال ۲۰۰۸، اطمینان لازم را به بازار نبخشید.
همچنین Goldman Sachs پیش‌بینی خود در مورد قیمت مس در سال 2008 را از 9000 دلار به 7500 دلار کاهش داد.
به گزارش ICSG ظرفیت تولید مس در جهان تا سال ۲۰۱۱ با رشد سالانه ۳/۵‌درصد به ۲۲‌میلیون تن می‌رسد. ۶۶‌درصد این افزایش ظرفیت ۵‌میلیون تنی در آفریقا و آمریکای‌جنوبی برنامه‌ریزی شده است. ظرفیت ذوب در طی این دوره با رشد ۹/۲‌درصد در سال به ۸/۱۸‌میلیون تن خواهد رسید.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با کاهش ۴/۲‌درصدی به ۲۳۶۲ دلار برای هر تن رسید. موجودی‌های لندن با کاهش ۴/۰‌درصدی به ۹۳۰‌هزار تن رسیدند. اما موجودی‌های شانگهای از ۸۹۷۲۹ تن به ۹۶۷۷۳ تن افزایش یافت.
Goldman Sachs پیش‌بینی خود را از قیمت آلومینیوم برای سال 2008 را از 2740 دلار به 2490 دلار کاهش داد. باید در نظر داشت که با وجود ضعف قیمت نقدی، قراردادهای آتی آینده دور، روند قیمت نسبتا مناسبی را طی کرده‌اند. انتظار افزایش تقاضا در چند سال آینده و این که پروژه‌های بزرگ معمولا با تاخیر مواجه می‌شوند و هزینه‌های بالایی هم دارند، از جمله علل روند بهتر قیمت این قراردادهای آتی محسوب می‌گردد.
در هفته گذشته حجم معاملات نسبتا پایین بود و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که قراردادهای short (شرط‌بندی بر کاهش قیمت) داشتند، سعی می‌کردند که یک صندوق را که قراردادهای long (شرط‌بندی بر افزایش قیمت) به تاریخ آینده دور را در اختیار دارد، مجبور به فروش بکنند. همچنین چین سعی در محدود کردن گسترش تولیدکنندگان کوچک دارد و کارخانه‌هایی را که کمتر از ۸۰۰‌هزار تن بوکسیت مصرف می‌کنند، مشمول این محدودیت‌ها کرده است.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با ۷/۱‌درصد کاهش به ۲۳۳۰ دلار رسید. موجودی‌های لندن نیز با ۴/۱‌درصد کاهش به ۷۶۶۰۰ تن رسیدند. موجودی‌های شانگهای در حدود ۴۱۰۰۰ تن ثابت بودند.
انتظار می‌رفت که روی در دامنه 2350 تا 2450 دلار به نوسان خود ادامه بدهد، اما ضعف تکنیکی مجموعه فلزات و روند نسبتا ضعیف premiumهای فیزیکی به نزول قیمت روی کمک کرد.
ممکن است که در اوایل ماه ژانویه قیمت روی نوسان قیمت نسبتا قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند. بین ۸ تا ۱۴ ژانویه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری که بر اساس شاخص موزون قیمت در فلزات سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید وزن سرمایه‌گذاری‌های خود را (براساس حجم بازار محصولات) دوباره متعادل کنند.
بنابراین صندوق‌هایی که بر پایه شاخص عمل می‌کنند باید فلزاتی را که بیشترین کاهش را داشته‌اند و بازار نسبتا کوچکی را هم دارا می‌باشند (مثل روی و نیکل) به مقدار قابل توجه خریداری کنند. براساس حجم سرمایه‌گذاری‌های این صندوق‌ها تخمین زده می‌شود که 250‌هزار تن روی و 10‌هزار تن نیکل توسط این صندوق‌ها خریداری شود. با در نظر گرفتن این که کل ذخایر روی و نیکل لندن در حال حاضر به ترتیب 75‌هزار تن و 45‌هزار تن است، می‌توان نتیجه گرفت که اثر خریدهای صندوق‌هایی که به شاخص اتکا دارند قابل توجه خواهد بود. البته باید در نظر داشت که این فقط یک گمانه‌زنی می‌باشد و در صورت تحقق اثر آن نیز کوتاه‌مدت است.
سرب
قیمت سرب در هفته گذشته با 8‌درصد کاهش به 2461 دلار برای هر تن کاهش یافت. موجودی‌های سرب در بورس لندن نیز با 7/5‌درصد کاهش به 41700 تن رسیدند. روند تکنیکی قیمت سرب بسیار ضعیف است و RSI در منطقه انتهایی در حدود 21‌درصد در حال نوسان است، ممکن است قیمت به دلیل short covering با نوسانات مثبتی مواجه شود.
به نظر می‌رسد که مراحل آخر گرفتن مجوز برای آغاز صادرات مجدد از معدن Magellan در غرب استرالیا در حال طی شدن است. صادرات از این بندر به دلایل زیست محیطی از مارس قطع شده بود، قرار است سرب در کانتینرهایی که مهر ولاک مورد تصویب سازمان ملل را دارا می‌باشند، صادر شود. Magellan، د۳درصد تولید سرب جهان را در اختیار دارد و در حال حاضر ۸۰۰۰ تن محصول در بندر و ۱۹۰۰۰ تن محصول در کارخانه منتظر گرفتن مجوز صادرات است.
نوسانات شدید قیمت خریداران را تا حدی مردد کرده است و حجم معاملات در بازار نقدی را کاهش داده است. تقاضا کمتر از میزان مورد انتظار بوده است و premium فیزیکی در اروپا برای سال آینده از 160یورو به 130 تا 140 یورو کاهش یافته است و در برخی مناطق به 100 یورو هم رسیده است.
نیکل
قیمت نیکل با 9/1‌درصد کاهش به 25900 دلار رسید و موجودی‌ها نیز روند صعودی اخیر را ادامه داده و به 46300 تن رسیدند. در مقایسه با مصرف 35/1‌میلیون تنی این فلز، موجودی‌ها قابل توجه می‌باشند و بیشترین میزان موجودی پس از سال 2000 است، اخیرا برخی از تولیدکنندگان فولاد ضد زنگ، تولید را کاهش داده‌اند که بر تقاضا برای نیکل اثر منفی گذارده است. انتظار می‌رود که تقاضا در اواسط سال آتی بهبود یابد.
منبع: شرکت کارگزاری فلزات مفید