مجلس کمک کند تا پتروشیمی‌ها به بورس کالا بیایند

ایسنا - هر چند از مدت‌ها قبل بورس کالا، آمادگی خود را برای پذیرش و محصول استراتژیک سیمان و پتروشیمی اعلام کرده است، اما بلاتکلیفی در این صنایع ادامه دارد تا جایی که حتی ضرورت پذیرش فرآورده‌های پتروشیمی در بورس کالا همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. این درحالی است که حمایت جدی دولت و مجلس همواره یکی از الزامات تحقق این اهداف ذکر می‌شود. عضو هیات‌‌مدیره بورس کالا نیز در همین راستا ورود سیمان و پتروشیمی‌ را در بورس کالا نیازمند حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی‌ دانست و گفت: این محصولات باید از سبد حمایتی دولت خارج شده تا امکان معامله آنها در بورس فراهم شود.

حسین خزلی خرازی، زیره را اولین کالایی دانست که به بخش بورس کشاورزی وارد می‌شود و ادامه داد: در حال حاضر زیره در هیات مدیره شرکت بورس کالا در حال بررسی بوده که پس از تصویب در هیات پذیرش و تایید آن به این بورس اضافه می‌شود.

خرازی با اشاره به این که کالا‌های خاص در بورس کالا امکان معامله دارند، خاطرنشان کرد: ورود چای در این بورس به دلیل استانداردپذیر نبودن و مشکلات تولید و انبار در بورس کالا پذیرفته نشد.

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی با بیان این که در فلزات کالای جدیدی وجود ندارد، اظهار کرد: با حمایت مجلس شورای اسلامی‌ و دولت، پتروشیمی‌ و برخی اقلام اساسی کالا‌های پتروشیمی‌ از قابلیت پذیرش در بورس کالا و انجام معاملات برخوردارند. وی ادامه داد: به دلیل این که امسال مازاد تولید بر مصرف سیمان خواهیم داشت، بنابراین سیمان می‌تواند و باید از سبد حمایتی دولت خارج شود، بنابراین به راحتی این کالا می‌تواند در بورس کالا قیمت خورده و عرضه و تقاضا در آن مطرح شود، بنابراین به زودی امکان درج این اقلام در بورس فراهم می‌شود. خرازی تصریح کرد: ورود کالا‌های جدید مانند سیمان و پتروشیمی‌ در بورس کالا به برنامه‌ریزی دولت نیاز داشته و دولت و وزارتخانه مربوطه باید اقلام اساسی پتروشیمی‌ را آزاد کرده و امکان ورود آنها در بورس را فراهم کند. همچنین دولت باید سیمان را از سبد حمایتی خود خارج کرده تا این محصولات در بورس پذیرفته و در آنجا معامله شوند.