گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: وزیر نفت روز سه‌شنبه همزمان با ارائه گزارش خود به کمیسیون انرژی مجلس، بر بالا بودن شانس فرآورده‌های پتروشیمی جهت حضور در بورس نفت تاکید کرد. کمال دانشیار، نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد با اعلام این مطلب افزود: در این جلسه وزیر نفت همچنین از پیگیری جدی عرضه محصولات پتروشیمی در بورس نفت و از موافق بودن دولت با بحث آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌های خصوصی قیمت محصولات خود را مستقیما تعیین می‌کنند و تنها شرکت‌های دولتی براساس مصوبه دولت پیش می‌روند که در صورت آزادسازی، این بخش از شرکت‌ها نیز مستقلا به قیمت‌گذاری محصولات خود اقدام خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرآورده‌های پتروشیمی در بورس کالا می‌آیند، گفت: از آنجا که این محصولات زیرمجموعه نفت هستند، اگر در بورس نفت عرضه شوند، بهتر است و وزیر نفت نیز بر دادوستد فرآورده‌های نفتی در بورس نفت تاکید کرد.اما در همین حال حسین خزلی خرازی، عضو هیات مدیره بورس کالا معتقد است از آنجا که محصولات پتروشیمی زیرنظر وزارت صنایع بوده و کالای صنعتی محسوب می‌شوند، بهتر است در بورس کالا و نه در بورس نفت عرضه شوند.وی با بیان اینکه در تمامی بورس‌های کالایی دنیا محصولات پتروشیمی در بورس کالا عرضه می‌شوند، افزود: بورس نفت در صورت راه اندازی باید درگیر نفت خام باشد و از آنجا که هنوز راه‌اندازی نشده و اراده‌ای هم برای آن وجود ندارد، آزادسازی محصولات پتروشیمی نباید به راه‌اندازی این بورس موکول شود.

وی معتقد است: مسوولان وزارت نفت از آنجا که می‌دانند راه‌اندازی بورس نفت چندان جدی نیست، آزادسازی این محصولات را نیز عملا به بورس نفت موکول می‌کنند.

خرازی در ادامه یادآور شد: اما حقیقتا بحث آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی بسیار مهم‌تر از عرضه آن در بورس کالا یا بورس نفت است و در مرحله اول فرقی نمی‌کند که در چه بورسی این محصولات عرضه شود.