بازار آرام آهن در «بورس»

بیتا احمدی

بورس کالایی روز گذشته شاهد عرضه مس کم‌عیار (سرباره G) یا گرانول انبار کارخانه ملی مس بود که به میزان ۵۰هزار تن با نرخ کیلویی ۷۶ریال به روی رینگ آمد که ۵هزار تن آن را کارگزاری با هنر خریداری کرد، ارزش این معامله نزدیک به ۳۸۰هزار ریال بود. همچنین دیروز بعد از شهرهای اصفهان و گرگان، مشهد نیز صاحب تالار بورس کالایی شد.

شعبه بورس کالای ایران در شهر مشهد روز چهارشنبه با حضور یک هیات بلندپایه که از تهران برای افتتاح این تالار رفته بودند گشایش یافت.

مهندس هاشمیان به همراه جمعی از مدیران بورس کالا، معاونان سازمان بورس اوراق بهادار و چند تن از کارگزاران بورس کالایی و مسوولان استان خراسان در افتتاحیه این شعبه شرکت داشتند.

به گفته حمیدرضا شوشتریان، مدیرعامل کارگزاری آتی‌اندیش بازار در افتتاحیه سومین شعبه تالار بورس کالا در شهر مشهد محصول ذرت دانه‌ای برزیل به طور نمادین ۲۵۰ تن با نرخ هر کیلو ۲هزار و ۶۷۰ریال مورد معامله قرار گرفت و این تالار به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

وی همچنین اظهار داشت: زعفران یکی از محصولاتی است که به طور حتم به دلیل پتانسیل قوی که استان خراسان برای این محصول دارد در این تالار برای معامله خواهد آمد.

وی گفت: منتظر بسترسازی‌های مناسب برای حضور زعفران در بورس کالایی هستیم که به زودی وارد بورس کالا خواهد شد.

بنابراین گزارش، آمارهای kitometals نشان از افت ۵۵درصدی مس و رسیدن رقم آن به ۶۵۲۴دلار دارد، همچنین روی و آلومینیوم نیز هر یک به ترتیب کاهش ۴۵ و ۱۴درصدی را تجربه کردند به طوری که قیمت روی به ۲۳۳۳دلار و آلومینیوم به ۲۳۹۹دلار رسید.

در بازار کالایی ایران در روز چهارشنبه ۲۱آذرماه سال‌جاری در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم دو شرکت المهدی و ایرالکو محصولات شمش و بیلت خود را عرضه کردند.

شمش ۵/۹۹-۱۰۰۰P المهدی ۸۰ تن با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۶۰۰ریال عرضه کرد که ۴۰تن آن با همین نرخ به فروش رسید.

شمش ۷/۹۹-۱۰۰۰P المهدی نیز ۶۰ تن نقدی عرضه شد که ۲۰تن از آن با نرخ هر کیلو ۲۶هزار ریال نقدی مورد معامله قرار گرفت.

شمش خالص ۱۰۰۰P ایرالکو ۶۰۰تن نقدی عرضه شد که همین مقدار از این کالا با نرخ هر کیلو ۲۷هزار ریال خریداری شد.

بیلت ۲۰۲۴-۸ ایرالکو نیز ۲۰ تن نقدی عرضه شد که ۲۰ تن از آن با نرخ هر کیلو ۳۳هزار ریال به فروش رسید.

بیلت ۶۰۶۳-۶ ایرالکو نیز ۲۰ تن نقدی عرضه شد که همین مقدار با نرخ ۳۰هزار و ۲۰۰ ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

در مجموع ۹۴۰ تن آلومینیوم در رینگ‌های مختلف عرضه و ۷۴۰ تن از آن به ارزش ۲۰میلیون و ۸هزار ریال مبادله شد.

براساس این گزارش در جلسه معاملاتی گروه فولاد، ذوب‌آهن اصفهان، گروه ملی، فولاد آذربایجان (میانه) و فولاد خراسان محصولات خود را عرضه کردند که در مجموع ۲۲هزار و ۴۴۰ تن فولاد عرضه شد که در مقابل ۴۳هزار و ۴۰۰ تن تقاضا برایش در بازار وجود داشت که از این رقم ۱۹هزار و ۴۴۰ تن فولاد به ارزش ۱۴۶میلیارد و ۱۱۰میلیون و ۲۰۰هزار ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

این گزارش حاکی است، میلگرد ۱۶/۱۴- A۲ ذوب‌آهن اصفهان ۶۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و یک‌صد ریال سلف ۳۰ دی ماه عرضه شد که در مقابل ۴هزار و ۲۰۰ تن تقاضا برای این محصول در بازار بود که ذوب‌آهن اعلام کرد در صورت به نرخ رسیدن نیاز بازار را پاسخگو خواهد بود. بدین ترتیب ۶۰۰ تن از این کالا با نرخ پیشنهادی فروشنده به فروش رسید.

سبد میلگرد A۲/A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۳۸۰ تن از این کالا را با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۲۰ ریال برای تحویل در ماه آینده عرضه کرد که در مقابل کل تقاضا برای آن ۳هزار و ۴۰ تن بود که در نهایت ۲هزار و ۲۴۰ تن از این کالا با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۲۰ ریال معامله شد.

تیرآهن ۲۲ ذوب‌آهن اصفهان که کارگزار عرضه کننده آن آتی‌ساز بازار بود، ۶۰۰ تن از این محصول را با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۹۰۰ ریال عرضه شد که در مقابل کل تقاضا برای آن ۴هزار و ۸۰۰ تن بود.

در نهایت با رقابت انجام گرفته بر روی این محصول تیرآهن ۲۲ ذوب‌آهن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۲۶ ریال به فروش انجامید.

سبد تیرآهن شماره (۱) ذوب‌آهن اصفهان یعنی ۱۴ - ۱۶ و ۱۸، ۱۴هزار و ۹۶۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۰۰ ریال در پارتی‌های ۴۴۰ تنی عرضه شد.

شرکت‌های کارگزاری مشاوران سهام ۱۱هزار تن، توسعه سرمایه ۲۲۰هزار تن و توازن ۱۷۶۰ تن از این کالا را به دلیل این که نرخ پیشنهادی فروشنده را پذیرفته بودند، تعلق گرفت.

سبد میلگرد A۲/A۳ گروه ملی سلف ۳۰ بهمن ماه عرضه شد که متقاضی نداشت.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ فولاد آذربایجان برای تحویل در پایان ماه جاری یک هزار تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۳۰ ریال به روی رینگ آمد که شرکت کارگزاری ستاره جنوب ۵۰۰ تن از این محصول را با نرخ پیشنهادی فروشنده خریداری کرد. همچنین سبد میلگرد تا ۱۴-۲۵ A۳ فولاد آذربایجان (میانه) برای سلف ۳۰ دی ماه یک هزار تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۸۰ ریال عرضه کرد که باز هم ستاره جنوب ۵۰۰ تن آن را

معامله کرد.

به طور کلی در بازار کالایی روز گذشته محصولات فولادی با نرخ‌های معقول و منطقی منجر به فروش شدند و بازار محصولات فولادی یک روند تعادلی را نسبت به هفته‌ها و ماه‌های قبل در پیش گرفته است، اما باید دید در آغاز فصل سرما بازار چه واکنشی به این قیمت‌ها نشان می‌دهد.

معامله بیش‌از ۲۶ هزار تن محصول در بورس کالا

دیروز در شرکت بورس کالای ایران‌، جمعا ۲۶‌هزار و ۳۶۳۰۵‌تن انواع فولاد، آلومینیوم، مس، جو دامی، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۱۷۰‌میلیارد و ۴۶۷‌میلیون و ۵۵۰‌هزار ریال ‌دادوستد شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران‌، تالار این بورس در روز یکشنبه شاهد جمعا ۹۴‌هزار و ۸۸۵‌تن عرضه و در مقابل ۵۰‌هزار و ۶۵۰‌تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۷۳‌هزار و ۳۸۰‌تن عرضه و در مقابل ۴۹‌هزار و ۲۰۰‌تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۲۱‌هزار و ۵۰۵‌تن عرضه و در مقابل یک‌هزار و ۴۵۰‌تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه محصولات فولادی‌، ۱۹‌هزار و ۴۴۰‌تن انواع میلگرد و تیرآهن در ۶ رینگ معاملاتی به ارزش ۱۴۶‌میلیارد و ۱۱۰‌میلیون و ۲۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف مورد معامله قرار گرفت‌.

این گروه از نظر وزن و ارزش ۷۳ و ۷۱/۸۵‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

بر اساس این گزارش، در گروه آلومینیوم نیز‌، ۷۴۰‌تن انواع شمش و بیلت آلومینیوم در ۶ رینگ معاملاتی به ارزش ۲۰‌میلیارد و ۸‌میلیون ریال به صورت نقدی به فروش رفت که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۷۸/۲ و ۷۴/۱۱‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

شایان ذکر است، در این روز در گروه محصولات مس‌، ۵‌هزار‌تن مس کم‌عیار به ارزش ۳۸۰‌میلیون ریال به فروش رفت که از نظر وزن و ارزش ۷۸/۱۸ و ۲۲/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. گفتنی است، در روز مذکور در گروه کنسانتره و روی هیچ محصولی عرضه نشد.

رینگ محصولات کشاورزی

روز چهارشنبه در رینگ کشاورزی در گروه ذرت، یک‌هزار و ۱۹۰‌تن ذرت دانه ای به صورت سلف و نقدی در ۳ رینگ معاملاتی به ارزش ۳‌میلیارد و ۷۶‌میلیون و ۵۰‌هزار ریال دادوستد شد که از نظر حجم و ارزش ۴۷/۴ و ۸۰/۱‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز در گروه کنجاله، ۶۵‌تن کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۲۶۱‌میلیون و ۷۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف در ۲ رینگ معاملاتی معامله شد که از نظر وزن ۲۴/۰ و ۱۵/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

شایان ذکر است، در این روز در گروه شکر‌، ۱۹‌هزار و ۷۵۰‌تن شکر سفید عرضه شد که تقاضایی برای آن وجود نداشت. در گروه جو دامی نیز ۱۹۵‌تن جو دامی به ارزش ۶۳۱‌میلیون و ۶۰۰‌هزار ریال دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش ۷۳/۰ و ۳۷/۰‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.