علی غفوری

گروه بورس کالا - انستیتو بین‌المللی آهن و فولاد (IISI) از تمام شرکت‌های فولاد سازی خواسته است که در خصوص ادغام بین BHP و RIO TINTO نظرات خود را اعلام کنند. آقای یان کریسمس، دبیرکل انستیتو بین‌المللی آهن و فولاد که از طرف کلیه فولاد سازی‌های عضو این موسسه صحبت می‌کرد، اظهار داشت: پشتیبان تجارتی آزاد و عادلانه در صنعت فولاد است. رقابت بین شرکت‌های فولادسازی می‌تواند ابداع،‌ خلاقیت و کارآیی را ارتقا بخشد. علاوه بر این رقابت می‌تواند مصرف فولاد را رشد داده و در جهت منافع مشتریان فولاد و به طور کل، جامعه باشد.

انستیتو بین‌الملل آهن و فولاد از ادغام بین شرکت‌های فولادسازی حمایت می‌کند؛ اما نه در حدی که انحصار به وجود آورد. حتی بزرگ‌ترین شرکت فولاد در جهان امروزه کمتر از ۱۵درصد تولید فولاد خام جهانی را در اختیار دارد. ولی برخلاف صنعت فولاد، تجارت جهانی سنگ‌آهن فقط در اختیار سه شرکت CVRD، RIO TINTO و BHP قرار دارد که بیش از ۷۰درصد کل تجارت جهانی سنگ‌آهن است.

آقای یان کریسمس اضافه می‌کند که هر گونه ادغام بیشتری بین این سه شرکت در واقع یک انحصار بیشتر در این تجارت به وجود خواهد آورد. به همین دلیل صنعت فولاد جهانی نه تنها مخالف ادغام بین BHP و RIO TINTO است بلکه رقبای آنان در اروپا، آمریکا، چین و استرالیا و ژاپن معتقدند که این ادغام تهدیدی خواهد بود برای منافع فولادسازان و منافع عامه.

پس این ادغام مخالف منافع عمومی است که نباید اجازه داد که این روند ادامه داشته باشد.