ایسنا- اجرای دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی موجب ثابت ماندن این بازار شده است.

عباس قلی‌زاده، مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی درباره وضعیت بازار فولاد و چگونگی اجرای عرضه تولیدات فولادی در بورس عنوان کرد: در حال حاضر فولاد در شرایط طبیعی بوده و ثبت سفارش مطلوبی هم برای واردات آن انجام گرفته؛ البته نوسانات آن نیز جزئی و همگام با چرخه بازار پیش می‌رود. وی با اشاره به اجرای بندهای دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی، اظهار کرد: این دستورالعمل شامل شش بند بود و یک بند آن نیز مربوط به اختصاص سه درصد از اعتبارات طرح‌های تملک به دستگاه‌های دولتی برای واردات فولاد به صورت تنخواه می‌شد که برای اجرای آن از سوی شرکت بازرگانی دولتی براساس نیاز وزارتخانه‌های مربوطه در حال خرید بوده که بخشی از آن هم در حال ورود به کشور است.

مدیرکل تامین و توزیع وزارت بازرگانی ادامه داد: براساس یکی دیگر از بندهای این دستورالعمل واردکنندگان عمده محصولات و مواد اولیه فولادی به‌ویژه شرکت‌های دولتی نسبت به عرضه محصولات فولادی در بورس ملزم شدند.

اما بخش‌خصوصی برای عرضه تولیدات خود در بورس هیچ الزام قانونی نداشته‌اند و می‌توانند برای کشف قیمت در بورس اقدام کنند.

به گفته وی واردکنندگان بخش‌خصوصی نیز نسبت به عرضه فولاد در بورس اقدام نکرده‌اند؛ چرا که الزام قانونی برای این امر وجود نداشته است.

‌قلی‌زاده تصریح کرد: آمدن یا نیامدن تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات فولادی بخش‌خصوصی در بورس مشکلی در پی نداشته و گزارش عملکرد بورس در اجرای این بند حاکی از آن است که چند شرکت نسبت به کشف قیمت تولیدات خود اقدام کرده‌اند.

وی گفت: اجرای دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی موجب ثابت ماندن بازار فولاد شده به طوری که از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری تاکنون بازار روند منطقی و آرامی را طی کرده است.

قلی‌زاده همچنین درباره نحوه عرضه ورق تولیدی شرکت فولاد مبارکه اصفهان عنوان کرد: هیچ‌گونه تغییری در روش عرضه محصولات شرکت مذکور به وجود نیامده و کماکان همانند گذشته نسبت به عرضه ورق تولیدی می‌باید مبادرت ورزیده و متقاضیان نیز می‌توانند به روال قبل نسبت به تامین نیاز خود اقدام کنند.