آزاده حسینی
قیمت انواع محصولات فولادی در بازارهای چینی با رشد قیمت همراه شد؛ این در حالی است که طبق آخرین اطلاعات و آماری که متال بولتن از قیمت‌های انواع محصولات فولادی در بازارهای جهانی منتشر کرده، بازار فولاد در سطح جهان نسبتا آرام بوده است.

در این گزارش نرخ محصولات فولادی کشورهای CIS، اروپا، آمریکا، ترکیه در مبادلات یک هفته اخیر تغییر آنچنانی نداشته؛ اما بازارهای داخلی چین بسیار پرتلاطم بوده و قیمت‌ها با رشد همراه شده است.
طبق این گزارش قیمت آرماتور فولادی، سیم مفتول توری ‌داخلی جنوب چین با رشد ۲۶۰ و ۳۸۰یوآنی در مبادلات منتهی به هفدهم آذر ماه با نرخ پایه ۴هزار و ۷۰۰ و ۴هزار و ۶۰۰یوآن فروخته شدند. (هر یوآن معادل ۱۲۷تومان است). نرخ کلاف سرد و گرم داخلی جنوب چین هم که با ضخامت ۵/۰ تا ۲میلیمتری و ۲میلیمتری به بالا بودند، با رشد ۲۵۰ و ۳۲۰یوآنی مواجه شد و نرخ فروش پایه این محصولات را به ۵هزار و ۳۵۰ و ۴هزار و ۸۷۰یوآن رساند. محصولات داخلی شرق چین هم که شامل آرماتور، سیم مفتول توری، کلاف سرد و گرم با ضخامت ۵/۰ تا ۲میلیمتری و ۲میلیمتری به بالا است نیز هر یک با رشد ۲۰۰، ۲۲۰، ۲۰۰ و ۲۰۰دلار با پایه نرخ ۴هزار و ۵۵۰، ۴هزار و ۵۰۰، ۵هزار و ۴۰۰ و ۴هزار و ۸۰۰یوآن مورد مبادله قرار گرفتند.
سایر محصولات چینی نظیر پودر و پلت سنگ‌آهن در مبادلات یک هفته اخیر تغییر قیمت نداشتند و با نرخ 180 و 215دلار مبادله شدند.
بیلت و کلاف گرم صادراتی چین هم که تحویل به صورت FOB از بنادر چین بودند، با نرخ ۵۰۰ و ۵۹۰دلار دادوستد شدند.
بیلت و میلگرد آجدار وارداتی به خاورمیانه هم تحویل به صورت CFR بدون تغییر قیمت نسبت به مبادلات هفته قبل با نرخ 570 و 625دلار به فروش رسیدند.
محصولات صادراتی کشورهای CIS به خاوردور نظیر بیلت، آرماتور، میلگرد تجاری، سیم‌مفتول توری، اسلب، کلاف گرم و سرد نیز در مبادله هفته اخیر با نرخ ۴۹۵، ۵۳۰، ۴۷۰، ۵۷۰، ۵۲۰،‌ ۵۲۵ و ۵۹۰دلار حاضر شدند.
محصولات صادراتی CIS به دریای سیاه/ بالتیک نیز با نرخ شمش چدن 330دلار، بیلت 510دلار، آرماتور 560دلار، میلگرد تجاری 560دلار، سیم مفتول توری 550دلار، اسلب 500دلار، کلاف گرم و سرد هم با نرخ 570 و 620دلار مورد مبادله قرار گرفتند.
طبق گزارش‌های متال بولتن محصولات ترکیه در مبادلات هفته گذشته تغییر قیمتی نداشتند؛ این در حالی است که در مبادلات هفته ماقبل محصولات این کشور رشد قیمت را تجربه کرده بودند. بیلت، میلگرد ‌آجدار، سیم‌مفتول توری، سیم مفتول کششی، میلگرد تجاری، کلاف گرم و سرد ترکیه با نرخ ۵۶۰، ۶۰۰، ۵۶۰، ۶۰۰، ۶۲۰ و ۷۰۰دلار مبادله شدند و تنها میلگرد آجدار، سیم مفتول توری با رشد ۱۰ و ۶۵دلاری مواجه شدند. در این گزارش همچنین محصولات فولادی در بازار ایران با افت قیمت نشان داده شدند که میلگرد آجدار ۲۵-۸ میلیمتری با افت ۳۰۰هزار ریالی با نرخ ۷ میلیون و ۲۰۰هزار ریال در هر تن به فروش رسید.
تیرآهن تحویل تهران هم با افت 200هزار ریالی با نرخ 7میلیون و 700هزار ریال در هر تن مبادله شد. کلاف گالوانیزه گرم 9/0 تا 4/0میلیمتری هم با افت 200هزار ریالی، با نرخ 9میلیون و 600هزار ریالی در هر تن مورد مبادله قرار گرفت.نرخ انواع موادمعدنی نیز در گزارش متال بولتن دیده می‌شود که در جدول بالا آورده شده است.