بازگشت رونق به معاملات فولاد

بیتا احمدی

بورس کالا روز یکشنبه شاهد رونق معاملات گروه‌های مختلف بود؛ اما آنچه بیش از همه خودنمایی می‌کرد بازگشت رونق به معاملات فولاد بود. یکی دو هفته‌ای است که جلسه معاملاتی گروه فولاد با عرضه‌های کم و بعضا معامله بر روی قیمت‌های پیشنهاد شده از سوی فروشنده کالاهای فولادی به پایان می‌رسد. اما این بار شاهد تقاضای بالا و فروش در زمان رقابت اکثر محصولات فولادی ذوب‌آهن اصفهان بودیم، در واقع روزهای طلایی معاملات ذوب‌آهن از سر گرفته شد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با توجه به اینکه در ماه‌‌های بهمن و اسفند به دلیل افزایش تقاضا در بازار قیمت محصولات فولادی به اوج خود خواهد رسید در پنج الی شش هفته باقیمانده به این ماه‌ها، بهترین زمان خرید کالاهای فولادی خواهد بود.

اما در جلسه معاملاتی گروه مس پس از سه هفته افزایش قیمت با کاهش قیمت طلای سرخ در بازارهای جهانی و از جمله LME لندن که طی هفته گذشته نزدیک به ۸۰دلار کاهش نرخ داشته است، شرکت ملی مس نیز این ۸۰دلار را بر روی قیمت محصولات خود اعمال و با کاهش نرخ ۷۴۸ریالی محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه کرد.

ملی مس در این هفته هم با تبعیت کردن از بورس فلزات لندن کاهش نرخ را داشت و هم پاسخگوی نیاز بازار بود و کل بازار را پوشش داد.

همچنین ناظر بازار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اذعان داشت که بورس کالا به هیچ‌وجه محصولی را تقسیم‌بندی نمی‌کند؛ بلکه تنها درخواست کارگزاران (Order) را محدود می‌کند تا همه بتوانند از عرضه‌های محدود منتفع شوند.

محصول مس کاتد ۱۲۷دلار و مس مفتول ۳۳۱دلار نسبت به کاتد در LME لندن کاهش یافت که دیروز تاثیر آن را بر روی محصولات معامله شده در بورس کالا شاهد بودیم.

گزارش خبرنگار ما از بورس کالای ایران حاکی است، در جلسه معاملاتی گروه مس، مس مفتول شرکت ملی مس ۳هزار و ۵۰۰تن با نرخ هر کیلو ۶۵هزار و ۲۲۵ریال وارد رینگ معاملاتی شد و با همین نرخ به صورت نقدی و تحویل فوری به فروش رسید.

مس کاتد نیز ۲هزار و ۶۰۰تن با نرخ کیلویی ۶۳هزار و ۳۳۶ریال نقدی عرضه و مورد معامله قرار گرفت.

حواله‌های محصولات شرکت ملی مس از روز شنبه ۲۴آذر ماه داده خواهد شد.

دیروز در مجموع ۶هزار و ۱۴۰تن مس به ارزش ۳۹۵میلیارد و ۵۷۶میلیون و ۱۰۰هزار ریال در جلسه معاملاتی گروه مس مورد معامله قرار گرفت.

براساس این گزارش، در جلسه معاملاتی گروه فولاد محصولات شرکت ذوب‌آهن اصفهان و فولاد آذربایجان (میانه) در رینگ‌های جداگانه به عرضه محصولات خود اقدام کردند.

سبد میلگرد ۳۲ تا A۳- ۱۲ ذوب‌آهن اصفهان را کارگزاری مفید ۳۴۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۳۰ریال عرضه کرد که کل تقاضا برای این محصول همان ۲۳۸۰تن بود که با نرخ پیشنهادی عرضه‌کننده، به فروش رسید.

سبد میلگرد ۱۸ تا A۱- ۱۰ ذوب‌آهن اصفهان ۲۱محموله ۲۱۰تنی را با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۰۰ریال نقدی عرضه کرد که در مقابل یک‌هزار و ۸۵۰تن تقاضا در بازار وجود داشت که در نهایت در زمان رقابت و با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۷۵ریال معامله شد.

میلگرد A۱- ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان یک‌هزار و ۲۴۰تن نقدی عرضه شد که ۸۰۰تن آن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۰۰ریال دادوستد شد.

سبد تیرآهن ۲۲ تا ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان را که کارگزاری ستاره جنوب ۲۶۰تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۲۵۰ریال سلف ۳۰ دی ماه عرضه کرده بود، با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۲۰۰ریال مبادله کرد.

سبد میلگرد ۲۵تا A۲- ۱۴ ذوب‌آهن اصفهان ۳۸۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۲۰ریال نقدی عرضه کرد که کل تقاضا برای این محصول ۱۵۲۰تن بود که در نهایت و در زمان رقابت این محصول با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۴۱ریال منجر به فروش شد.

میلگرد کوتاه A۲- ۱۴ ذوب‌آهن اصفهان ۲۱۰ تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۲۰۰ریال نقدی عرضه شد که به دلیل تقاضای زیاد در بازار به فروش رفت و در زمان رقابت و با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۳۳۳ریال مبادله شد. میلگرد A۳- ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان نیز یک‌هزار و ۶۶۰تن با نرخ ۷هزار و ۲۰ریال نقدی عرضه شد که در مقابل ۱۲هزار و ۷۶۰تن تقاضا در بازار برای این محصول وجود داشت. در نهایت همان یک‌هزار و ۶۶۰ تن در رقابت میان کارگزاران کشف نرخ و با قیمت ۷هزار و ۱۱۰ریال به فروش رسید.

میلگرد A۳- ۲۰ ذوب‌آهن ۴۴۰ تن با نرخ ۷هزار و ۲۰ریال نقدی عرضه شد که به دلیل تقاضای ۱۲هزار و ۷۶۰تنی در زمان رقابت و با نرخ کشف شده ۷هزار و ۱۷۰ریال دادوستد شد.

میلگرد کوتاه ۲۰/۱۸-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۲۰۰ تن با نرخ ۶هزار و ۲۰۰ریال نقدی عرضه شد که در مقابل ۲هزار و ۲۰ تن تقاضا وجود داشت که در زمان رقابت با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۴۱۰ریال به فروش رسید.

این گزارش حاکی است، تیرآهن ۲۰ ذوب‌آهن اصفهان ۲هزار و ۶۰تن با نرخ هر کیلو ۹هزار و ۲۰۰ریال عرضه شد که در رقابت انجام گرفته میان کارگزاران ۲هزار و ۶۰تن با نرخ کشف شده کیلویی ۹هزار و ۳۲۰ریال توسط کارگزاری آتی‌ساز بازار خریداری شد.

تیرآهن طول کوتاه ۲۲ ذوب‌آهن اصفهان یک‌هزار و ۴۸۰تن با نرخ ۷هزار و ۱۰۰ریال عرضه شد که ۸۰۰تن آن با نرخ هر کیلو ۷هزار ریال معامله شد.

تیرآهن طول کوتاه ۲۴ ذوب‌آهن اصفهان یک‌هزار و ۱۰۰تن با نرخ هرکیلو ۷هزار و ۴۰۰ریال عرضه شد که ۸۸۰تن آن با نرخ ۷هزار ریال دادوستد شد.

فولاد آذربایجان نیز سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ یک‌هزار تن با نرخ کیلویی ۷هزار و ۱۳۰ریال سلف ۳۰ آذرماه عرضه کرد که ۵۰۰تن از آن را با همین نرخ پیشنهادی فروشنده به فروش رسانید.

همین سبد میلگرد (میانه) برای سلف ۳۰/۱۰ نیز عرضه و با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۸۰ریال، ۱۴۰تن به فروش رسید. در مجموع در جلسه معاملاتی گروه فولاد ۱۰هزار و ۲۲۰تن فولاد به ارزش ۷۷میلیارد و ۴۸۳میلیون و ۹۰۰هزار ریال دادوستد شد.

براساس این گزارش، در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم شمش آلیاژ A-۴۱۳ ایرالکو ۲۰تن نقدی با نرخ هر کیلو ۲۹هزار ریال عرضه و به فروش انجامید.

شمش خالص ۱۰۰۰P ایرالکو ۴۰۰تن عرضه و در مقابل ۹۵۰تن تقاضا وجود داشت که در نهایت این محصول با نرخ ۲۷هزار ریال نقدی به فروش رسید.

شمش ۱/۹۹-۱۰۰۰P المهدی ۴۰تن عرضه شد که ۲۰ تن آن با نرخ ۲۴هزار و ۴۰۰ریال نقدی دادوستد شد.

شمش ۵/۹۹-۱۰۰۰P المهدی نیز ۴۴۰تن عرضه شد که همین مقدار کالا با نرخ ۲۵هزار و ۶۰۰ریال نقدی مورد معامله قرار گرفت.

شمش ۹۹-۱۰۰۰P المهدی نیز ۳۰۰تن عرضه شد که در مقابل ۵۰۰تن تقاضا در بازار برایش وجود داشت که در نهایت با نرخ ۲۳هزار و ۵۵۰ریال به فروش رسید.

ارزش معاملات از ۵۰۴‌میلیارد ریال فراتر رفت

دیروز در شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۱۷‌هزار و ۷۸۵‌تن انواع فولاد، آلومینیوم، مس، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۵۰۴‌میلیارد و ۳۵‌میلیون و ۴۲۵‌هزار ریال دادوستد شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران، تالار این بورس در روز یکشنبه شاهد جمعا ۳۳‌هزار و ۹۶۰‌تن عرضه و در مقابل ۶۲‌هزار و ۱۳۵‌تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۲۳‌هزار و ۴۸۰‌تن عرضه و در مقابل ۶۱‌هزار و ۸۹۰‌تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۱۰‌هزار و ۴۸۰‌تن عرضه و در مقابل ۲۴۵ تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه محصولات فولادی، ۱۰‌‌هزار و ۲۲۰‌تن انواع میلگرد و تیرآهن در ۱۵ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۷۷‌میلیارد و ۴۸۳‌میلیون و ۹۰۰‌هزار ریال به صورت سلف و نقدی مورد معامله قرار گرفت. این گروه از نظر وزن و ارزش ۴۶/۵۷ و ۳۷/۱۵‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد. بر اساس این گزارش در گروه آلومینیوم نیز، یک‌ هزار و ۱۸۰‌تن شمش آلومینیوم در ۵‌رینگ معاملاتی به ارزش ۳۰‌میلیارد و ۱۹۷‌میلیون ریال به صورت نقدی به فروش رفت که از نظر وزن وارزش به ترتیب ۶۳/۶ و ۹۹/۵‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در این روز، در گروه محصولات مس، ۶‌‌هزار و ۱۴۰‌تن مس مفتول و مس کاتد در ۳ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۳۹۵‌میلیارد و ۵۷۶‌میلیون و ۱۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت. این گروه از نظر وزن و ارزش ۵۲/۳۴ و ۴۸/۷۸‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

رینگ محصولات کشاورزی

در رینگ محصولات کشاورزی در گروه ذرت، ۱۶۰‌تن ذرت دانه‌ای به صورت نقدی در یک رینگ معاملاتی به ارزش ۴۲۷‌میلیون و ۲۰۰‌هزار ریال داد‌وستد شد که از نظر حجم و ارزش ۹۰/۰ و ۰۸/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. همچنین در این روز در گروه کنجاله، ۸۵‌تن کنجاله سویا به ارزش ۳۵۱‌میلیون و ۲۲۵‌هزار ریال به صورت نقدی در ۳‌رینگ معاملاتی معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۸/۰ و ۰۷/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.