گروه بورس کالا- نشریه متال بولتن در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که قیمت مس به زیر ۶۰۰۰دلار می‌رسد. این نشریه با تحلیلی که انجام داده است اعتقاد دارد که قیمت‌ مس احتمالا تا پایان سال در بازار بورس فلزات لندن (LME) به دلیل افت تقاضا و نگرانی‌های مستمر از رکود اقتصادی به زیر ۶۰۰۰دلار در هر تن کاهش پیدا کند. یک تاجر LME معتقد است که از نقطه نظر فنی این امکان یقینا وجود دارد که تا پایان سال ۲۰۰۷ قیمت مس کمتر از شش هزار دلار در هر تن شود و در حال حاضر مدت زمانی است که قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته است. قیمت مس در قراردادهای سه ماهه در LME در ۲۲ نوامبر پس از چندین روز کاهش متوالی و وجود شرایط نامطلوب و مستمر در بازارهای مالی مجددا به پایین‌ترین سطح خود طی ۸ماه گذشته رسیده است.

یک کارگزار در گروه دوم بورس فلزات لندن با نگاهی به قیمت‌ها در گذشته با بیش از ۱۲۰۰دلار کاهش در هر تن از اول ماه نوامبر به حدود ۶۵۰۰دلار در هر تن رسیده است، اظهار داشت که به تازگی سقوط مس به دلیل فعالیت ویژه دلالان قراضه بود و در حال حاضر نوعی سرگرمی برای تعیین روند در این فصل شده است.

اکثر تحلیل‌گران که قبلا نسبت به بازار کاملا خوش‌بین بودند، به واسطه ترس از افت تقاضای چینی‌ها و رکود در اقتصاد آمریکا در مورد پیش‌بینی‌های خود تجدیدنظر کرده‌اند. این کارگزار اضافه می‌کند همانند اکثریت، مجبور بودیم که دیدگاه خودمان را به دلیل عمق نامشخص وقایعی که در بازار مالی رخ می‌دهد، تغییر دهیم. ما از رابطه بازار مالی با بورس و نقش درنده‌خویی محض فروش کارخانه‌ها با توجه به تصویر کنونی عرضه و تقاضا متعجب شده‌ایم. رشد موجودی در انبارهای LME این وضع نامطلوب را تشدید کرده است.

تجار اضافه می‌کنند که عدم خرید چینی‌ها نیز دلیل دیگری است بر افت قیمت‌ها چون در داخل چین به راحتی می‌توان به تناژ مورد نظر دست یافت. در اینجا این سوال وجود دارد که چقدر بازار مس می‌تواند بر روی تقاضا از طرف چین تکیه کند که در آنجا در ماه اکتبر امسال نسبت به سال گذشته ۵/۴۲درصد تولید افزایش داشته و واردات روند کاهشی دارد.

به هر صورت قیمت‌ها رو به کاهش بیشتر خواهد گذاشت، چون بازار با عرضه مازاد مواجه شده و سال آینده فقط بعضی از بازارها با کمبود اندکی روبه‌رو خواهند شد.

اهالی بازار اجماعا این نظر را دارند که مس زیادی برای عرضه وجود دارد که به نظر می‌رسد با نوساناتی در بازار مواجه شود، بدین مفهوم که با نزدیک‌تر شدن به اواسط سال آینده با یک فزاینده (Contango) مواجه شده است، یعنی قیمت‌ها در آینده نسبت به حال تا حدی افزایش پیدا کند، چون در حال حاضر موجودی انبارهای LME بالا است، ولی سوالی که در حال حاضر وجود داشته و نظرات متفاوتی در مورد آن وجود دارد، این است که قیمت‌ها تا چه حدی پایین خواهد رفت. به هر صورت عوامل زیادی در این افت و تنزل قیمت‌ها دخیل هستند که این سوال پیش می‌آید که تا چه زمانی شرایط بدین صورت خواهد بود. پاسخ منطقی که می‌توان به این سوال داد، این است که تا زمانی که تعداد فروشنده نسبت به خریدار بالا باشد، همین وضع افت قیمت‌ها در بازار حاکم خواهد بود.