بهنود دامغانی

بازار آهن در رکود کامل به سر می‌برد. ترس از آینده این بازار سبب شده است تا تجار بزرگ آهن از انجام معاملات بزرگ دست بکشند. شنیده‌های بازار حاکی است که دیروز هر کیلو تیرآهن به طور میانگین با قیمت ۵۹۵تومان به فروش رسید که این کاهش قیمت بی‌سابقه بوده است. بیشتر آهن‌فروشان بازار تهران دلیل رکود و عدم معاملات بزرگ آهن را سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی دولت در این بازار اظهار داشتند. آنها معتقدند که اگر دولت در هر لحظه برای کنترل بازار اقدام به واردات انبوه کند، دیگر حاشیه سود تجارت آهن به صفر می‌رسد. بنابراین برای خرید و فروش بزرگ آهن‌آلات ریسک نمی‌کنند و هرگونه معامله را با شک و تردید انجام می‌دهند.

بازار فولاد ایران وارد شرایط خاصی شده است. تجار دیگر نمی‌توانند فولاد را با سود حداقلی هم بفروشند و در‌حال‌حاضر متحمل ضررهای فراوان شده‌اند. پیش‌بینی تجار برای دریافت سودهای کلان حاصل از فروش آهن نقش برآب شده است. از سوی دیگر، نگرانی در مورد کند‌شدن واردات فولاد به خاطر عدم گشایش اعتبار بانک‌ها به حداکثر رسیده است و تجار را دچار تردید کرده است؛ چرا که اگر آهن به موقع وارد نشود، ضرر و زیان تجار به خاطر افزایش قیمت فولاد جبران می‌شود.

چون آنها آهن‌آلات زیادی در انبارها دپو کرده‌اند و به دلیل رکود بازار از عرضه آنها خودداری می‌کنند. گلایه تجار آهن ایرانی از نبود مشتری برای آهن‌آلات به حداکثر خود رسیده است و آنها می‌گویند که کالاهایمان در انبارها روی دستمان مانده است. به نوعی دیروز را می‌توان روز قفل‌شدن معاملات آهن در بازار غیررسمی دانست.