بحران در جنگ فولادی چین و آمریکا

علی غفوری

خریداران ورق قلع‌اندود اروپا مصمم‌اند که افزایش قیمت این محصول را در سال ۲۰۰۸ که تولید‌کنندگان آن در نظر گرفته‌اند، منتفی کنند. تجار بازار می‌گویند که طی ۳ماه سوم به دلیل افزایش قیمت هزینه‌های تولید خصوصا مواد اولیه، تحت فشار قرار گرفته بودند که کاهش شدید تقاضا نیز مزید بر علت شده بود. ضعف اخیر دلار در کنار آن مانع‌ دیگری است برای کاهش صادرات که در گذشته بر روی آن تکیه داشتند.

یک تاجر اروپایی می‌گوید: کارخانه‌های اروپایی نگران این هستند که در معرض بازارهای دلار قرار گرفته‌اند و آنان به دلیل ضعف این واحد پولی و نرخ تبدیل آن توان رقابت خود را از دست داده‌اند و اگر مجبور شدند که روی اروپا تکیه کنند، چاره‌ای برای توجیه افزایش هزینه‌های خود ندارند، مگر از میزان تولیدات‌شان بکاهند.

هر دو شرکت Corus Packaging Plus (تولید‌کننده ورق قلع‌اندود متعلق به تاتااستیل) و بخش تولید‌کننده ورق قلع‌اندود میتال‌استیل اعلام کرده‌اند که در نظر دارند پس از ماه دسامبر قیمت‌های خود را افزایش دهند.

واحد قلع‌اندود تاتااستیل اعلام کرده که ۶درصد به قیمت‌های پایه خود خواهد افزود. علاوه بر این با توجه به بالا رفتن قیمت قلع‌اندود ۵/۲-۲درصد نیز این افزایش را در نظر خواهد گرفت. آرسلورمیتال نیز اطلاع داده است که حداقل ۵۰یورو در هر تن قیمت‌های خود را افزایش خواهد داد تا حداقل افزایش هزینه‌های خود را پوشش دهند.

یک دست‌اندرکار دیگر بازار می‌گفت: بازار نمی‌تواند ۸درصد افزایش قیمت را بپذیرد. کارخانه‌ها به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید مانند انرژی و قلع به ناچار باید قیمت‌های خود را افزایش دهند؛ اما به نظر می‌رسد خریداران نتوانند این هزینه‌ها را به مشتریان انتقال دهند.

درهرصورت مذاکرات بر سر قیمت‌های جدید همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که برای افزایش قیمت‌ها تولید‌کنندگان از میزان تولید خود خواهند کاست.

هفته گذشته آرسلورمیتال اعلام کرده بود که شرکت در نظر دارد دو خط قلع‌اندود خود را تعطیل کند. یکی از این کارخانه‌ها در لیشر و دیگری در دوفاسکوی کانادا است که متعاقبا توسط مقامات شرکت از جمله Aditya Mital تایید شد و اضافه کرده‌اند که شرکت به دلیل نامطلوب بودن بازار از میزان تولید ورق قلع‌اندود خود در اروپا خواهد کاست.

یک منبع خبری دیگر می‌گوید: خودروسازان اروپایی نگران کاهش درآمدهای خود در بخش فولادهای بسته‌بندی هستند و به همین دلیل احتمال تعطیلی تعدادی از این واحدها در آینده نزدیک وجود دارد. شایعاتی مبنی بر این وجود دارد که کارخانه ایلوا و ربئه به گروه Riva که تولید خود را در ۳ماه سوم تعطیل کرده بود،‌ مجددا آن را آغاز کرده و کارخانه CPP تاتااستیل از ماه ژانویه سال آینده، ۱۲۰هزار تن از ظرفیت تولید کارخانه‌اش در انگلیس خواهد کاست.

اگر کارخانه‌های ورق قلع‌اندود نتوانند از میزان تولیدات خود بکاهند، جبران افزایش هزینه‌ها برای آنان مشکل خواهد شد. اگر از میزان ظرفیت‌های تولیدی کاسته شود، آنان می‌توانند قیمت‌های خود را افزایش دهند؛ چون که خریداران از میزان تقاضای خود نخواهند کاست.

افزایش قیمت کلاف گرم جهانی طبق آخرین گزارش‌ها

Steel Benchmarker قیمت‌های جهانی کلاف نورد گرم از اواسط نوامبر افزایش خواهد داشت.

استیل بنج مارکر اعلام کرده است که از ۱۲ نوامبر در سه منطقه از چهار منطقه پس از مدت‌ها استمرار کاهش قیمت کلاف نورد گرم، مجددا قیمت این محصول افزایش خواهد یافت. اما قیمت‌ها در بازارهای جهانی صادراتی پس از چهار مرحله افزایش پی در پی مجددا رو به کاهش گذاشته است.

موسسه فوق اعلام کرده است که قیمت‌های HRC (کلاف فولاد گرم) در آمریکا هر تن فوب کارخانه ۵۸۶ دلار است که ۹دلار از ۵۷۷دلار قبلی بالاتر است. قیمت کنونی در آمریکا ۴۴دلار کمتر از اوج ۶۳۰دلار در هر تن در نهم آوریل است، اما ۲۶دلار از سیزدهم اوت که ۶۵۰دلار بود، بالاتر است.

به نظر می‌رسد که قیمت‌ها در آمریکا منتظر یک جهش دیگر است؛ چون واردات فولاد و میزان موجودی انبارهای مراکز خدماتی پایین است.

تولیدکنندگان آمریکایی که توانستند برای محموله‌های ماه اکتبر در هفته گذشته ۲۰دلار در هر تن قیمت ورق خود را افزایش دهند، اعلام کرده‌اند که نظر دارند از اول ماه ژانویه نیز قیمت‌های خود را ۳۰دلار در هر تن افزایش دهند.

تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند که به دلیل واردات اندک و افزایش تقاضای مراکز خدماتی و نیز نیاز به جبران کاهش سود به واسطه افزایش قیمت مواد اولیه از جمله دلایل کوشش، برای افزایش قیمت‌ها است.

قیمت‌های کلاف نورد گرم در چین به ۴۸۶دلار در هر تن (تحویل در محل کارخانه) رسید که ۱۶دلار در هر تن بالاتر از ۴۷۰دلار در ۲۲ ماه اکتبر است. این افزایش نشان دهنده تغییر روند قیمت‌ها در چین پس از سه دوره کاهش متوالی است. قیمت کلاف نورد گرم چین یک دلار در هر تن کمتر از اوج ۴۸۷دلار در دهم سپتامبر است، اما بیشتر از ۴۰۲دلار نهم ژوییه است.

قیمت‌ها در اروپای غربی، هر تن در محل کارخانه به ۶۷۷دلار در اکثر گزارش‌های اخیر رسیده است که۵دلار در هر تن بالاتر از قیمت قبلی ۶۷۲دلار است. قیمت‌های اروپایی غربی در ماه نوامبر پس از دو مرحله کاهش متوالی افزایش یافت.

قیمت کنونی ۱۹دلار در هر تن از ۶۹۶دلار در هر تن اوج خود در ۱۱ ژوئن پایین‌تر است؛ اما ۹۶دلار بالاتر از قیمت‌های پایین ۵۸۱دلار هشتم ژانویه امسال است.

قیمت‌های صادراتی بازارهای جهانی دو دلار در هر تن پایین‌تر از ۵۸۵دلار در هر تن قبلی است. قیمت‌های کنونی ۱۳دلار از قیمت‌های بالای ۵۹۶دلار در ۳۶ ماه مارس پایین‌تر است؛ اما ۸۰دلار بالاتر از قیمت‌های پایین ۵۰۳دلار در هشتم ژانویه امسال است.

ضمنا قیمت‌های قراضه همچنان رو به کاهش است. قیمت‌های قراضه دم قیچی (shredded) آمریکا هر تن ۲۶۷دلار تحویل می‌‌شود که ۷دلار پایین‌تر از ۲۷۴دلار در هر تن قبلی است و قراضه HMS۱ هر تن ۲۳۷دلار تحویل می‌شود که ۸دلار در هر تن از ۲۴۵دلار در هر تن قبلی پایین‌تر است و قراضه bushelling هر تن ۲۸۵دلار تحویل داده می‌شود که ۱۱دلار از ۲۹۶دلار در هر تن قبلی کمتر است.

شدت جنگ لفظی در آمریکا

هفته گذشته جنگ لفظی بین واردکنندگان فولاد در آمریکا شدت گرفت. این مشاجره در کنفرانس یک موسسه آمریکایی در نیویورک آغاز شد. طی مقاله‌ای که در کنفرانس فوق ارائه شد، مشخص شد که یارانه‌های دریافتی مستقیم و غیرمستقیم توسط فولادسازان آمریکایی به ۸/۱۶میلیارد دلار می‌رسد. این خبر بلافاصله مورد حمله وکیل صنعت فولاد داخلی آمریکا قرار گرفته و در واکنش در کنفرانس گفت که این تبلیغات کثیفی است که اسلحه‌های آن از چین آورده شده است و در خدمت دولت چین است.

در اواسط هفته پیش، مدیرعامل ALS تحلیلی از آثار پتانسیل برنامه‌های ضد دامپینگ و تعرفه‌های جبرانی روی فعالیت‌های بندری و به روی واردات لوله‌های کربن جوش‌دار مدور از چین ارائه داده است و گفت که چنین تعرفه‌هایی که حدود ۶۵هزار تن کوتاه از محصولات را پوشش می‌دهد. ۶۵/۱میلیون نفر ساعت معادل ۷۹۵شغل برای آمریکا هزینه در برخواهد داشت. او ادامه داد که تعرفه‌های وارداتی نه تنها روی مصرف‌کنندگان فولاد، بلکه روی نیروی شاغل در صنایع دریایی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

Roger Schagrio وکیلی که نماینده لوله‌سازان آمریکا در رابطه با مسائل حقوقی است می‌گوید: بررسی انجام شده هیچ‌گونه ارزشی ندارد و اضافه می‌کند که کمیسیون تجارت بین‌المللی آمریکا قانونا نمی‌تواند اثرات تعرفه روی بنادر را در نظر بگیرد. او معتقد است، اگرچه این تعرفه‌ها از میزان دادوستد در بنادر کاسته است، ولی فولادهای ارزان و دامپ شده نیز روی تعطیل‌شدن کارخانه‌های فولادسازی و بیکاری کارگران این صنعت موثر است.

در تصمیم‌گیری مقدماتی که در اوایل این ماه (نوامبر) منتشر شد، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که به زودی تعرفه‌های جبرانی روی واردات از چین در نظر خواهند گرفت و مساله و پیگیری آن تا سوم ژانویه ادامه دارد.

تا حدی توافقاتی به عمل آمده است. وکلای تجاری منافع یا حقوق بین‌المللی و همتایان آنان در صنعت داخلی پذیرفتند که مشخص نیست، آیا وزارت بازرگانی شرکت‌های چینی خاصی را در نظر گرفته‌است، این پرونده مدتی است که در وزارت بازرگانی آمریکا سرگردان است و مشخص نیست که چه کسی مسوول آن است.