در دومین ماه فعالیت شرکت بورس کالای ایران ( یکم لغایت سی‌ام آبان ماه) جمعا ۵۲۲‌هزار و ۶۹۵ تن انواع فولاد، مس، آلومینیوم، روی، کنسانتره فلزات گرانبها، کنسانتره مولیبدن، جو، تفاله چغندرقند، شکر، ذرت، گندم دامی و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۴‌تریلیون و ۳۴۳‌میلیارد و ۱۳۰‌میلیون و ۲۶۵‌هزار ریال دادوستد شد. به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی بورس کالای ایران، تالار این بورس در ماه مورد بررسی، شاهد جمعا ۶۷۵‌هزار و ۲۵۰ تن عرضه و در مقابل یک‌میلیون و ۴۷۱‌هزار ۹۰ تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۶۵۳‌هزار و ۹۵۰ تن عرضه و در مقابل یک‌میلیون و ۴۵۷‌هزار و ۷۵ تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۲۱‌هزار و ۲۷۰ تن عرضه و در مقابل ۱۴‌هزار و ۱۵ تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در دومین ماه فعالیت شرکت بورس کالای ایران، ۴۵۱ ‌هزار و ۱۱۰ تن انواع محصولات فولادی به ارزش ۳‌تریلیون و ۱۶۶‌میلیارد و ۴۰۵‌میلیون و ۸۰‌هزار ریال معامله شد که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۳۰/۸۶ و ۹۱/۷۲‌‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است. گروه فولاد در این ماه صدرنشین آمار معاملات بورس کالا بود.طی آبان ماه، ۷‌هزار و ۵۸۰ تن از انواع محصولات آلومینیومی به ارزش ۲۱۸‌میلیارد و ۵۶۹‌میلیون و ۴۸۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۵/۱ و ۰۳/۵‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در گروه محصولات مسی نیز ۵۰‌هزار و ۹۴۰ تن انواع محصولات مس، به ارزش ۷۷۷‌میلیارد و ۷۰۵‌میلیون و ۶۰۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۷۵/۹ و ۹۱/۱۷‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است. در این ماه همچنین ۶۰ تن انواع محصولات روی به ارزش یک‌میلیارد و ۷۱۰‌میلیون ریال داد‌وستد شد که از نظر وزن و ارزش ۰۱/۰ و ۰۳۹/۰‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد. در ماه مذکور، ۱۰ تن کنسانتره فلزات گرانبها به فروش رفت که به ارزش ۸‌میلیارد و ۶۶‌میلیون و ۹۶۵‌هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.

این گروه از نظر وزن و ارزش ۰۰۲/۰ و ۱۹/۰‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد. بر اساس این گزارش، طی آبان ماه ۴۵۰ تن کنستانتره مولیبدن نیز به ارزش ۱۲۹‌میلیارد و ۹۲۶‌میلیون و ۷۴۰‌هزار ریال در تالار به فروش رفت که از نظر وزن و ارزش ۰۹/۰ و ۹۹/۲‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

رینگ محصولات کشاورزی

بر اساس این گزارش، طی آبان ماه ۷‌هزار و ۲۸۰ تن ذرت دانه‌ای به ارزش ۱۹‌میلیارد و ۹۶۵‌میلیون و ۴۲۵‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۳۹/۱ و ۴۶/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در این ماه در گروه کنجاله دانه‌های روغنی نیز ۴‌هزار و ۴۴۵ تن انواع کنجاله به ارزش ۱۸‌میلیارد و ۳۸۸‌میلیون و ۳۷۵‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۸۵/۰ و ۴۲/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. همچنین در این ماه، ۲۰ تن شکر به ارزش ۸۳‌میلیون و ۳۰۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۰۰۴/۰ و ۰۰۲/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در گروه جو، ۴۸۵ تن جو دامی به ارزش یک‌میلیارد و ۵۷۱‌میلیون و ۴۵۰‌هزار ریال داد‌وستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۰۹/۰ و ۰۳۶/۰‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد. در ماهی که گذشت، در گروه تفاله نیز، ۲۰ تن تفاله چغندر قند به ارزش ۴۱‌میلیون ریال به فروش رفت. این گروه به ترتیب از نظر وزن و ارزش ۰۰۴/۰ و ۰۰۱/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در دومین ماه فعالیت بورس کالا همچنین ۲۹۵ تن گندم دامی به ارزش ۶۹۶‌میلیون و ۸۵۰‌هزار ریال مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۰۶/۰ و ۰۱۶/۰‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

شایان ذکر است، از کل معاملات صورت گرفته در بورس کالا طی آبان ماه، ۴۲۶‌هزار و ۵۱۰ تن محصولات فلزی و کشاورزی به ارزش ۲‌تریلیون و ۹۶۱‌میلیارد و ۳۷۱‌میلیون و ۵۱۵‌هزار ریال به صورت سلف، ۴۵ تن به ارزش ۱۹۸میلیون و ۹۰۰‌هزار ریال به صورت نسیه و ۷۷‌هزار و ۱۷۵ تن به ارزش یک‌تریلیون و ۳۸۱‌میلیارد و ۵۵۹‌میلیون و ۸۵۰‌هزار ریال به صورت نقدی دادوستد شد. بدین ترتیب ۶۰/۸۱‌درصد از حجم کل معاملات بورس کالا در دومین ماه فعالیت به صورت سلف، ۳۹/۱۸‌درصد به صورت نقدی و ۰۱/۰‌درصد به صورت نسیه انجام گرفت.